ماده‌ خطرناک پنهان در قند و شکر/ درمان جوش در بدن

مشکلات کودکان اوتیسمی، درمان جوش در بدن، عدم شناسایی ۷۰ درصد مبتلایان به هپاتیت، ماده‌ خطرناک پنهان در قند و شکر و پرهیز از مصرف همزمان خربزه و عسل را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا؛ دبیر جامعه جهانی هپاتیت اظهارکرد: ۶۰ تا ۷۰ درصد افراد مبتلا به هپاتیت B و C شناسایی نشده اند و این مساله مشکل اصلی نظام سلامت در حوزه مبارزه با بیماری هپاتیت به شمار می رود چراکه آنان می توانند دیگران را نیز مبتلا کنند.

سید موید علویان افزود: مشکل اصلی ما در حوزه مبارزه با بیماری هپاتیت، پیدا نکردن افراد ناپیداست یعنی ۶۰ تا ۷۰ درصد افرادی که هپاتیت B و C دارند، ناشناخته هستند درحالیکه ما باید در مرحله اول، بیماران مبتلا به هپاتیت را شناسایی کنیم و سپس وارد مرحله درمان آنها شویم.

وی ادامه داد: زندانیان و معتادان تزریقی در حوزه مبارزه با هپاتیت C، جامعه هدف ما هستند؛ این افراد با وجود ابتلا به بیماری، بدون اینکه علائم بیماری را داشته باشند در جامعه زندگی و دیگران را نیز مبتلا می کنند.

علویان در رابطه با درمان بیماران معتاد و زندانی گفت: این گروه از بیماران پول کافی برای دادن آزمایش و غربالگری را ندارند. ما باید برای غربالگری و درمان آنها سرمایه گزاری کنیم تا هم درمان شوند و هم دیگران را مبتلا نکنند.

فوق تخصص بیماری های گوارش و کبد اظهار داشت: هر اردوگاه معتادان که رفتیم، بعد از انجام غربالگری متوجه شدیم که حداقل ۲۰ درصد آنها به هپاتیت C مبتلا هستند.

دبیر جامعه جهانی هپاتیت، سرمایه گزاری دولت را برای حذف هپاتیت کافی ندانست و از سازمان های غیردولتی و خیریه خواست که در کنار فعالیت‌های خیریه برای ساخت مسجد و مدرسه، برای تشخیص و درمان بیماری هپاتیت نیز کمک کنند.

علویان گفت: در بعضی از استان ها، سازمان های غیردولتی به موضوع حذف هپاتیت ورود کرده اند و در حال سرمایه گزاری هستند. دولت باید سرمایه گزاری کند. مراکز خیریه هم دارند کار می کنند اما کافی نیست.

وی افزود: شرایط برای حذف هپاتیت فراهم است و پزشک، دارو، آزمایشگاه‌های مجهز، شبکه بهداشت و همه امکانات برای تحقق این هدف فراهم است.

دبیر جامعه جهانی هپاتیت به سرمایه گزاری شهدای جنگ تحمیلی برای امنیت کشور اشاره کرد و گفت: اگر سرمایه گزاری شهدا نبود ما الان امنیت امروز را نداشتیم. اگر امروز، روی بهداشت و درمان سرمایه گزاری کنیم یک دهه بعد شاهد مرگ و میر کمتری خواهیم بود.

وی، حذف هپاتیت از کشور را کاملا عملی دانست و گفت: در بیش از هشت استان، بیماری هپاتیت C در جامعه بیماران هموفیلی و تالاسمی حذف شده است.

به گزارش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، هپاتیت، التهاب کبد است. التهاب باعث درد و تورم خواهد شد. عوامل ایجاد کننده هپاتیت متعدد هستند. هپاتیت عمدتاً توسط یکی از ۶ ویروس هپاتیتی ( E,D,C,B,A یا G ) ایجاد می شود. عامل ایجاد کننده هپاتیت هر چه که باشد باعث التهاب کبد خواهد شد و کارکرد آن را مختل خواهد کرد. فقدان خون رسانی به کبد، سم، اختلالات خودایمنی، مصرف افراطی الکل، آسیب به کبد و مصرف بعضی داروهای خاص نیز می تواند باعث هپاتیت شود.

ماده‌ خطرناک پنهان در قند و شکر

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت‌: اغلب کارخانه‌های تولیدات قند و شکر در فرآیند تولید قند و شکر از ترکیبات شیمیایی خطرناک استفاده می‌کنند.
مهران ولایی درباره مواد افزودنی که برای سفید کردن قندها به آن اضافه می‌شود، اظهار کرد: اغلب کارخانه‌های تولید قند و شکر در فرآیند تولید قند سفید، شکر و قند حبه از ترکیبات شیمیایی استفاده می‌کنند تا محصول تولید شده رنگ داشته باشد.
وی بیان کرد: بیشتر کارخانه‌ها از ماده‌ «سدیم دی‌تیونیت» در تهیه این محصولات استفاده می‌کنند که آن را با به نام بلانکیت یا جوهرقند هم می‌شناسند؛ نکته حائز اهمیت آنجاست که این ماده بر اثر مواجهه با حرارت منجر به انتشار گاز دی اکسید گوگرد می‌شود و مقدار زیاد این ماده خطرناک است.
ولایی درباره عوارض ناشی از استفاده از این ترکیبات شیمیایی گفت: ماده فوق نه فقط در تولید قند و شکر بلکه در بخش‌های مختلف صنعت به عنوان ماده رنگ‌بر استفاده می‌شود؛ برخی از بررسی‌ها نشان می‌دهد که استفاده بیش از حد از این ترکیبات می‌تواند منجر به ایجاد عوارضی مثل آسیب‌های کبدی شود یا خطر ابتلا به سرطان را کمی افزایش دهد؛ اما استفاده از آن در حد کنترل شده باعث ایجاد آسیب نمی‌شود.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به این که ماده فوق یعنی بلانکیت ترکیبی گوگردی است، اظهار کرد: میزان استاندارد استفاده از این ترکیبات شیمیایی در سطح ملی تعیین شده است و نظارت مناسب برای کنترل استفاده از این مواد غذایی وجود دارد، به دلیل احتمال بروز همین آسیب‌ها، اندازه‌گیری میزان سولفور باقی مانده در قند به یکی از فاکتورهای مهم کنترل کیفیت آن تبدیل شده است.  
وی تاکید کرد: اغلب تولیدکنندگان قندهای حبه و شکر از این ترکیبات استفاده می‌کنند اما مقدار آن تعیین شده است و نیازی نیست نگران استفاده از قند و شکر باشیم.

درمان جوش در بدن

متخصص پوست با بیان اینکه وقتی فرد به سن بلوغ می رسد غدد جنسی فعال شده و شروع به آکنه یا جوش زدن می‌کند، گفت: درمان جوش به شکل موضعی و مصرف داروی خوراکی است، اما جوش زدن هیچ وقت ریشه کن نمی‌شود.
امیرهوشنگ احسانی، متخصص پوست درباره «دلائل ایجاد جوش در بدن»، اظهار کرد: وقتی فرد به سن بلوغ می‌رسد، غدد جنسی او فعال می‌شود و می‌گویند فرد شروع به آکنه یا جوش کرده است که این فعال شدن به دلیل فعال شدن غدد جنسی است.

وی ادامه داد: ما به ندرت قبل از رسیدن به سن بلوغ، در پوست جوش زدن داریم؛ برای نمونه یک دختر ۷ و ۸ ساله بعید است بدنش جوش بزند، اما وقتی به سن ۱۰ سالگی می‌رسد و بلوغش شروع شده و هورمون‌های جنسی‌اش فعال می‌شود، پروسه‌ ایجاد جوش آغاز می‌شود.  

احسانی افزود: بحث غرور جوانی و رابطه آن با جوش بحث درستی نیست بلکه یک باور غلطی است؛ البته این عارضه در جوانی ایجاد می‌شود.  

این متخصص پوست با اشاره به چگونگی بروز جوش در بدن، اظهار کرد: جوش صورت و بدن ابتدا با جوش‌های زیرپوستی ایجاد می‌شود که آن به دلیل افزایش چربی زیر پوست و التهاب زیاد است.

وی بیان کرد: همه افراد در سطح پوست‌شان میکروبی دارند و وقتی این میکروب تعدادش زیاد می‌شود، این جوش‌ها چرکی و التهابی می‌شود. ابتدا جوش‌ها غیرچرکی هستند، اما وقتی زمان می‌گذرد، این جوش‌ها چرکی و التهابی شده و باعث دردناک شدن و التهابی شدن می‌شود.  

وی تصریح کرد: درمان جوش براساس شدت آن متفاوت است؛ اگر شدت کم باشد، درمان موضعی است و اگر شدت جوش زیاد باشد، درمانش از موضعی بودن جدا شده و باید داروهای خوراکی به فرد بدهیم؛ مانند آنتی‌بیوتیک‌ها و داروهای هورمونی که به خانم‌ها باید داده شود.  

احسانی تأکید کرد: نکته مهم این است که جوش ریشه‌کن نمی‌شود، در این مرحله فرد دارو را استفاده می‌کند و جوش‌هایش خوب می‌شود، اما ممکن است چند سال بعد این جوش‌ها تکرار شوند و قابل پیش‌بینی نیست؛ البته وقتی فرد از یک سنی می‌گذرد جوش‌ها خود به خود خوب می‌شود، اما نمی‌توان سنی برای رفع این عارضه پیش‌بینی کرد.

خربزه و عسل را با هم نخورید

یک متخصص طب ایرانی، با اشاره به اینکه طبق نظر حکمای این طب، مواد غذایی باید با مصلحات‌شان مصرف شوند، اظهار کرد: مصرف همزمان برخی مواد غذایی مانند خربزه و عسل می‌تواند باعث دل درد و آسیب به بدن شود.

نفیسه حسینی‌یکتا گفت: در طب ایرانی توصیه می‌شود که مواد غذایی با مصلحات‌شان مصرف شوند؛ به طور مثال برخی از ما عادت کرده‌ایم غذای عدسی را با گلپر مصرف کنیم و این عادت فراتر از آن که برای طعم غذا باشد به علت آن است که گلپر مصلح عدسی است.

وی افزود: مثال دیگری که می‌توان از آن یاد کرد مصرف ماست‌وخیار به همراه نعنا است. نعنا می‌تواند اصلاح کننده طبع سرد ماست‌وخیار باشد و طبع معتدلی ایجاد کند.

وی با تاکید به اینکه همزمانی مصرف برخی مواد غذایی کنار هم از سوی طب ایرانی نهی شده، ادامه داد: دیدگاه حکمای طب ایرانی حاکی از آن است که ترکیب دو ماده غذایی کنار یکدیگر می‌تواند برای بدن کیفیت نامناسبی ایجاد کند. در متون قدیمی طب ایرانی به این موارد اشاره شده است و اگر بخواهیم به زبان امروزی به آن اشاره کنیم باید ترکیب موادی که مصرف آنها کنار هم نهی شده است را بررسی کنیم.

حسینی‌یکتا تصریح کرد: ماهی به همراه تخم مرغ و یا خربزه به همراه عسل، نمونه‌هایی از مواد خوراکی است که طبق نظر طب ایرانی نباید کنار هم مصرف شوند. تجربه نشان داده خوردن همزمان این مواد غذایی می‌تواند باعث ایجاد دل درد شده و به بدن ضرر برساند.

مشکلات کودکان اوتیسمی

رئیس موسسه آموزش عالی علوم شناختی، با اشاره به علل بروز اوتیسم اظهار کرد: کودکان مبتلا به اوتیسم، قادر به بیان احساسات خود از طریق کلمات یا حرکات نیستند.

علیرضا مرادی افزود: هدف از برگزاری دومین سمپوزیوم علوم شناختی را، آشنایی دانشجویان علاقمند به علوم شناختی با مباحث و موضوعات روز این بخش از علوم برقراری ارتباط و آشنایی و تعامل میان دانشجویان، محققان، و اساتید صاحب‌نظر در این حوزه با یکدیگر و فراهم کردن زمینه های همکاری علمی گروهی میان اساتید و دانشگاه های مختلف کشور، از دیگر اهداف برگزاری این سمپوزیوم است.

وی ادامه داد: ایجاد ارتباط و همکاری میان محققان، دانشجویان و اساتید دانشگاه های تحت پوشش وزارتخانه های علوم و بهداشت، فراهم کردن فرصت برای دانشجویان دوره های دکتری که در زمینه‌ محورهای سمپوزیوم دوم فعالیت علمی دارند از طریق اختصاص پنل ویژه دانشجویان دوره دکتری، از دیگر بخش های سمپوزیوم امسال است.

مرادی به محورهای پژوهش اشاره کرد  و گفت: در سمپوزیوم اول تاکید اساسی بر بازتوانی شناختی بود در این سمپوزیوم تاکید بر طرح آخرین یافته‌ ها در زمینه اختلالات عصب رشدی است.

وی تاکید کرد: طرح آخرین یافته ‌های دانش بنیادی در مورد اختلالات اوتیسم، اختلال ADHD و اختلالات یادگیری توسط متخصصین برجسته دانشگاه های کشور، معرفی ابزارهای ارزیابی شناختی در مورد اختلالات یاد شده شامل ابزارهای رایانه ‌ای و آزمون های کلاسیک که در ایران امکان بهره‌ گیری از آنها وجود دارد، از جمله محورهای مورد بحث و تبادل نظر در سمپوزیوم امسال است.

مرادی با تاکید به معرفی روش های بازتوانی شناختی ویژه کودکان گرفتار اختلالات عصب رشدی، گفت: اوتیسم، اختلال عصبی‌ رفتاری خاصی است که با نقص در روابط اجتماعی، مهارت‌های گفتاری و ارتباطی همراه ‌با رفتارهای کلیشه‌ ای و تکراری قرین است.

وی با بیان اینکه کودکان مبتلا به اوتیسم دارای مشکلات در ایجاد ارتباط بوده و از درک و فهم افکار و احساسات دیگران ناتوان هستند، افزود: این کودکان قادر به بیان احساسات خود از طریق واژه‌ ها، کلمات یا حرکات نیستند.

این استاد روان شناسی بالینی گفت: به نظر می رسد علل اختلال اوتیسم وسیع و گسترده است و می تواند شامل مواردی مانند عوامل ژنتیک، مشکلات دوران بارداری، سن والدین، روابط معیوب والدین با کودک، و...، باشد.

مرادی خاطرنشان کرد: درمان این اختلال شامل طیف گسترده ای از مداخلات و درمان ها شامل درمان های دارویی، بازتوانی شناختی، آموزش والدین، آموزش کودکان مبتلا به اختلال است.

کد خبر 384927

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.