پیاده‌روی بهترین سلاح در برابر ژن‌های چاقی/ پروبیوتیک‌ها داروی ضدافسردگی طبیعی

افزایش میزان استروژن در رحم و خطر ریسک اوتیسم، چالش بیمه‌ای در داروی خوراکی تالاسمی‌ها، پیاده‌روی بهترین سلاح در برابر ژن‌های چاقی، هویج و افزایش قدرت دید و پروبیوتیک‌ها داروی ضدافسردگی طبیعی و را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا؛ مدیرعامل انجمن تالاسمی ایران از تغییر مبنای بیمه‌ای داروی خوراکی بیماران تالاسمی انتقاد کرد و گفت: این تغییر مبنای پوشش بیمه‌ای در حالی است که داروی آهن‌زدای جدید در داروخانه‌ها موجود نیست. از طرفی هم اگر سه ماه دیگر داروی ۲۰۰۰ تومانی تولید شد، آیا باز هم‌ می‌خواهند مبنای بیمه را تغییر دهند.

یونس عرب در نشست خبری که در انجمن تالاسمی برگزار شد، با اشاره به مشکلی که اخیرا برای داروی بیماران تالاسمی ایجاد شده، اظهار کرد: ما ماه‌ها وقت گذاشتیم و در کنار وزارت بهداشت سعی کردیم داروی بیماران تالاسمی را از داروی تزریقی به سمت داروی خوراکی سوق دهیم.

وی افزود: بر این اساس از آنجایی که داروی آهن زدای قبلی درد و عوارض زیادی برای بیماران به دنبال داشت و هزینه سنگینی داشت، به طوری که سه برابر داروی خوراکی برای دولت هزینه داشت، یکی از شرکت‌های داخلی داروی خوراکی دفرازیروکس را تولید و توزیع کرد که حدود ۵۰۰۰ نفر از بیماران تالاسمی به سمت مصرف آن رفتند. این داروی خوراکی مصرف شد و تحت پوشش بیمه هم بود. به طوریکه سازمان تامین اجتماعی به صورت کامل آن را پوشش می داد و بیمه سلامت هم به ازای هر قرص ۵۰۰ تومان دریافت می‌کرد.

عرب ادامه داد: به یکباره شورای عالی بیمه نامه‌ای زد و اعلام کرد یک داروی خوراکی مشابه داروی قبلی هم با قیمت ارزان‌تر تولید شده و قیمت آن دارو را که ۴۲۰۰ تومان است، مبنای پوشش بیمه ای قرار داده است. در حالیکه داروی قبلی ۷۰۰۰ تومان قیمت گذاری شده بود. بر این اساس حالا بیمار باید برای داروی قبلی‌اش ۳۳۵۰ تومان بپردازد.

عرب تاکید کرد: قیمت داروی قبلی ۷۰۰۰ تومان بوده است که حدود ۹۲ درصد آن تحت پوشش بیمه قرار داشت، اما درحال حاضر که مبنای بیمه تغییر کرده و کف قیمت ۴۲۰۰ تومان تعیین شده است، بیمار باید برای داروی قبلی به ازای هر قرص ۳۳۵۰ تومان بپردازد. این درحالی است که داروی جدیدی که به تازگی مبنای بیمه قرار گرفته هنوز توزیع نشده و در بازار وجود ندارد.

مدیرعامل انجمن تالاسمی ایران گفت: بیمار تالاسمی وضعیت مالی مناسبی ندارد که به درمان قبلی خود برگردد، شورای عالی بیمه موظف است این داروهای خوراکی را تحت پوشش بیمه قرار دهد.

وی گفت: حذف داروها از پوشش بیمه بازی با جان بیماران است، بیمار تالاسمی مجبور است تا پایان عمر تحت درمان باشد. این بیماران به طور متوسط ماهانه ۱۰۰ قرص مصرف می‌کنند.

عرب گفت: داروی آهن‌زدای جدید در داروخانه‌ها موجود نیست. از طرفی اگر سه ماه دیگر داروی ۲۰۰۰ تومانی تولید شد، باز هم‌ می‌خواهند مبنای بیمه را تغییر دهند؟ مگر بیمار ما موش آزمایشگاهی است. مولکول‌های دارویی متفاوتند و این برای سلامتی بیمارانی که از ابتدا تا انتهای عمرشان باید دارو مصرف کنند، مناسب نیست.

آیا واقعا هویج باعث افزایش قدرت دید می شود؟

بیشتر مردم دنیا اعتقاد دارند خوردن هویج موجب افزایش بینایی شده و می‌تواند شما را قادر به داشتن دید بهتری در شب کند. البته اینکه هویج دارای میزان مناسبی ویتامین A است، موضوعی اثبات‌شده است و کمبود این ویتامین می‌تواند منجر به کاهش قدرت دید انسان شود.

بدن انسان به ویتامین‌های مختلفی ازجمله ویتامین A نیاز دارد و این ویتامین از منابع غذائی مختلفی ازجمله خوردن هویج تأمین می‌شود اما مصرف هویج به‌تنهایی نمی‌تواند موجب افزایش دید افراد عادی شده و یا قدرت دید در شب را در آن‌ها ایجاد کند.

تنها درصورتی‌که مشکل بینایی یک فرد به دلیل کمبود ویتامین A باشد، مصرف هر نوع ماده غذایی حاوی این ویتامین، و نه‌فقط هویج، می‌تواند به فرد بیمار کمک کند.

به باور متخصصان مصرف هویج می‌تواند منجر به افزایش سلامت چشمان شما شود. حال سؤال مهمی که مطرح می‌شود این است که چگونه باور به تأثیر جادوئی مصرف هویج در افزایش قدرت دید و ایجاد دید در شب در سراسر جهان به وجود آمده است؟

این موضوع دارای داستانی بسیار جالب و عجیب است. در حقیقت تاریخ باور به قدرت جادوئی مصرف هویج به حدود ۷۵ سال پیش و سال‌های جنگ جهانی دوم بازمی‌گردد.

این شایعه توسط مطبوعات و رسانه‌های بریتانیایی دران زمان و باهدف انحراف افکار عمومی و فریب نیروهای متحدیم انجام شد. در این زمان هواپیماها هنوز فاقد رادار و تجهیزات ناوبری امروزی بودند و قدرت دید خلبان هواپیما نقش اساسی و اصلی را در پیروزی نبردهای هوائی ایفا می‌کرد و خلبانان انگلیسی به دلیل توانایی خود در تیراندازی و هدف قرار دادن بمب‌افکن‌های دشمن طی حملات شبانه لندن، از شهرت وحشتناکی برخوردار بودند.

رازی که در ورای این قدرت بود، استفاده از اختراع جدیدی به نام رادار بود اما ارتش بریتانیا برای انحراف دشمن؛ این شایعه را مطرح کرد که خلبانان ارتش این کشور به میزان زیادی از هویج در برنامه غذایی خود استفاده می‌کنند که این موضوع موجب افزایش قدرت دید آن‌ها در شب شده است.

هنوز مشخص نیست که آیا ارتش آلمان در دام این حیله افتاده است یا نه، اما مردم انگلیس مطمئناً با تبلیغ این شعار دولتی به گسترش شایعه فوق در سراسر جهان کمک کردند. شعاری که می‌گفت: «هویج شما را سالم نگه می‌دارد و به شما کمک می‌کند تا در تاریکی به‌خوبی ببینید

تاریخ باور به قدرت جادوئی مصرف هویج به حدود ۷۵ سال پیش و سال‌های جنگ جهانی دوم بازمی‌گردد. این شایعه توسط مطبوعات و رسانه‌های بریتانیایی دران زمان و باهدف انحراف افکار عمومی و فریب نیروهای متحدین انجام شد.

هویج سرشار از یک رنگ‌دانه نارنجی به نام بتاکاروتن است. آنزیم‌های موجود در بدن انسان؛ بتاکاروتن را به‌نوعی ویتامین A موسوم به رتینول تبدیل می‌کنند که برای سلامتی چشم بسیار حیاتی است.

سایر آنزیم‌ها، رتینول را به ماده شیمیایی موردنیاز شبکیه تبدیل می‌کنند که برای تشکیل یک رنگ‌دانه به نام رودوپسین که در شرایط کم‌نور کار می‌کند، مهم است.

رودوپسین در سلول‌های نور گیرنده معروف به میله‌های بینایی وجود دارد که در قسمت پشت چشم، در شبکیه قرار دارند. این سلول‌ها در نور کم مسئول بینایی ما هستند و خوردن هویج به نگه‌داشتن آن‌ها در شرایط نوک کمک می‌کند.

در حقیقت خوردن هویج و منابع ویتامین A موجب افزایش قدرت بینایی نمی‌شود بلکه کمبود آن به کاهش قدرت بینایی منجر شده و بدون هیچ‌گونه ویتامین A ، شب‌کوری ایجاد خواهد شد.

پیاده‌روی بهترین سلاح در برابر ژن‌های چاقی

یک مطالعه جدید نشان می دهد که پیاده روی و دویدن یکی از بهترین تمرینات برای مقابله با ژنهای چاقی است.

افرادی که از نظر ژنتیکی مستعد چاقی هستند، راحت تر از دیگران چاق می شوند. مطالعه ای جدید نشان می دهد که انواع خاصی از ورزش می تواند از چاقی جلوگیری کند، حتی برای افرادی که از نظر ژنتیکی مستعد ابتلا به این بیماری هستند.

محققان مطالعه ای را بر روی بیش از ۱۸۰۰۰ نفر در سن ۳۰ تا ۷۰ سالگی در تایوان انجام دادند، در این مطالعه نمونه خون افراد را بررسی کردند و از شرکت کنندگان گزارش گرفتند که آیا مرتباً ورزش می کنند و اگر چنین است، چه نوع ورزش را بطور معمول انجام می دهند؟

محققان سپس ژنوم شرکت کنندگان را اسکن کردند و به دنبال ژن هایی بودند که با افزایش خطر چاقی گره خورده اند. در مرحله بعد، محققان بررسی کردند که آیا به نظر می رسد تمرینات خاصی این خطر را خنثی می کند؟  

به طور کلی، افرادی که گزارش دادند که در هر نوع ورزش منظم مشغول فعالیت هستند، نسبت به افرادی که ورزش منظم نمی کردند، BMI کمتری داشتند، این حتی در بین افرادی که از نظر ژنتیکی مستعد چاقی بودند صادق بود.

در بین ورزش های متعدد، دویدن. یکی از قویترین اثرات ضد چاقی را دارد. بجز دویدن، چند نوع ورزش دیگر نیز مانند: کوهنوردی، پیاده روی، پیاده روی با قدرت، انواع خاصی از رقص و جلسات طولانی یوگا با چاقی مبارزه می کنند.
این یافته ها نشان می دهد که گرچه عوامل ارثی برای چاقی بسیار مهم هستند، اما انجام انواع مختلفی از ورزش می تواند این رابطه را تغییر دهد.

جالب اینجاست که چندین نوع ورزش دیگر نتوانستند مانند دویدن خطرات ژنتیکی چاقی را خنثی کنند. این موارد شامل دوچرخه سواری، تمرین های کششی و شنا است.

افزایش میزان استروژن در رحم و خطر ریسک اوتیسم

مطالعه نشان می دهد میزان بالای هورمون استروژن در رحم می تواند ریسک ابتلای جنین به بیماری اوتیسم را افزایش دهد.

در سال ۲۰۱۵، تیمی از دانشمندان میزان چهار هورمون استروئیدی پیش از تولد، از جمله دو آندروژن معروف، را در مایع آمنیوتیک در رحم اندازه گیری کردند و دریافتند در جنین های پسری که بعدها مبتلا به بیماری اوتیسم شده بودند، میزان این هورمون ها به مراتب بالاتر بود.

حال همین دانشمندان براساس یافته های قبلی خود به آزمایش نمونه مایع آمنیوتیک ۹۸ فرد پرداختند اما این بار مجموعه دیگری از هورمون های استروئیدی جنسی پیش از تولد موسوم به استروژن ها را بررسی کردند.

در ۹۸ جنینی که بعدها مبتلا به اوتیسم شدند، میزان هر چهار استروژن در مقایسه با ۱۷۷ جنین سالم، به طور میانگین افزایش یافته بود.

به گفته محققان، میزان بالای استروژن های پیش از تولد بهتر از میزان بالای آندروژن های پیش از تولد (نظیر تستوسترون) عامل پیش بینی کننده احتمال ابتلا به بیماری اوتیسم هستند.

»سیمون بارن کوهن»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: «یافته های جدید از این فرضیه حمایت می کند که افزایش هورمون های جنسی استروئیدی پیش از تولد یکی از علل بالقوه ابتلا به بیماری اوتیسم هستند. ژنتیک فاکتور پرخطر دیگری است و احتمالا این هورمون ها با برهم کنش با فاکتورهای ژنتیکی بر رشد مغز جنین تاثیر می گذارند. «

پروبیوتیک‌ها داروی ضدافسردگی طبیعی

بقراط اعتقاد داشت که ریشه مرگ در روده است و دانشمندان امروز به این نتیجه رسیده‌اند که میکروب‌های موجود در روده علاوه بر این‌که در سلامت جسمانی ما مؤثر هستند، در سلامت ذهن و رفتار ما نیز نقش دارند.

یافته‌های سال‌های اخیر در حوزه بررسی نقش میکروبیوم‌ها (فلور باکتریایی روده) نشان داده است بسیاری از بیماری‌هایی که پیش از این درمان خوبی برای آنها ارائه نشده است؛ مانند بیماری‌های سوءهاضمه، اعصاب و روان (اضطراب و افسردگی، اختلالات خواب) با کمک پروبیوتیک‌ها بهبود پیدا می‌کند.

 مریم تاج آبادی ابراهیمی، رئیس انجمن پروبیوتیک ایران در گفت‌وگویی از اثرات میکروبیوم‌ها در درمان اضطراب و افسردگی می‌گوید؛ درمانی که در آینده شاید بتواند جایگزینی سالم‌تر و کم‌عارضه‌تر برای داروهای اعصاب و روان باشد.

امروزه ثابت شده است که پروبیوتیک‌ها علاوه بر چاقی و لاغری در ابتلا به بیماری‌های مختلف جسمانی و روانی مانند افسردگی هم مؤثر هستند. حال سؤال اصلی اینجاست که آیا مغز و روده باهم ارتباط مستقیمی دارند و به همین دلیل است که وقتی مضطرب یا افسرده می‌شویم، ناراحتی معده یا ضعف سیستم گوارشی را احساس می‌کنیم؟

در مسیر مغز به روده چه می‌گذرد؟

بررسی‌های صورت گرفته در سال‌های اخیر نشان می‌دهد، مغز با دستگاه گوارش ارتباطی تنگاتنگ و اثری مستقیم بر آن دارد و آن را می‌توان به صورت یک سیستم نظاره کرد.

همچنین پژوهش‌ها نشان می‌دهد، محور مغز -روده، یک مسیر دوطرفه است؛ یعنی فقط ۲۰ درصد از دستورات از مغز به روده و ۸۰ درصد دستورات از روده به مغز ارسال می‌شود. با توجه به این‌که عمده عمل جذب در روده اتفاق می‌افتد، بخش بزرگی از پیش‌ساز پروتئین‌ها مثل انواع آمینواسیدها یا انواع ویتامین‌ها از روده وارد سیستم گردش مواد در بدن می‌شود و از این طریق نیاز ارگان‌های مختلف به این پیش‌سازها برآورده خواهد شد.

هرگونه اضطراب و افسردگی از طریق ازبین‌بردن تعادل میکروبیوم و افزایش فعالیت باکتری‌های مضر، ضعف در گوارش و جذب مواد غذایی را در پی خواهد داشت که در نهایت می‌تواند در ساخت انواع هورمون‌های مفید و ضروری مغز مثل سروتونین و دوپامین اختلال ایجاد کنند. بر این اساس، پژوهش‌هایی که در سال‌های اخیر در دنیا انجام شده همگی بر نقش موثر میکروبیوم روده در درمان انواع افسردگی‌ها تاکید دارند.

جایگزین طبیعی داروی ضدافسردگی

به دلیل عوارض سنگین و جبران‌ناپذیری که بسیاری از داروهای شیمیایی کنونی دارند، دنیا در حال حرکت به سمت استفاده بیشتر از داروهایی با ریشه طبیعی و جایگزین کردن آنها با داروهای شیمیایی است. علم استفاده از پروبیوتیک‌ها نیز به عنوان دانشی نوظهور هر روزه در حال پیشرفت و ابداع روشی نوین در درمان، پیشگیری و کنترل بیماری‌های مختلف است.

به این ترتیب، در آینده‌ای نه‌چندان دور مطمئنا شاهد جایگزینی داروهای ضدافسردگی با پروبیوتیک‌ها نیز خواهیم بود. اما در حال حاضر با اطمینان صد در صد می‌توان گفت استفاده از پروبیوتیک‌ها به همراه داشتن یک رژیم غذایی سالم می‌تواند از بروز بیماری و پیشرفت افسردگی جلوگیری کند. برای سایر بیماران که در حال دریافت داروهای خاص هستند مثل مبتلایان به دیابت، سندرم روده تحریک‌پذیر، انواع بیماری‌های خودایمن و... نیز استفاده از مکمل‌های پروبیوتیکی با مشورت پزشک در بهبود وضعیت بیمار موثر خواهد بود.

کد خبر 384833

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.