۱۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۱۷
جدال در ساحل رودخانه دهاقان

دهاقان_لایروبی مسیر رودخانه‌ها، به‌ویژه مسیل‌ها و مناطق پرخطر همیشه معمول بوده است. لایروبی در رودخانه‌هایی که به مناطق مسکونی نزدیک است اهمیت بیشتری دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان دهاقان، رودخانه شور از دامنه کوه‌های روستای همگین و مناطق کوهستانی دشتک و آستانه سرچشمه می‌گیرد و به حوضچه‌های زاینده‌رود منتهی می‌شود. این رودخانه قلب تپنده دهاقان است و تآثیر زیادی در زیبایی و محیط‌زیست منطقه دارد.

جریان آب در این رودخانه به معنی سرزندگی و شادابی شهر و مردم آن است، وقتی بوته‌ها، جلبک‌ها، سنگ‌ها و زباله‌ها و فاضلاب‌ بعضی منازل سنگ پیش راه آن شود باید مسیر رودخانه را لایروبی کنند تا از تکرار خطراتی نظیر سیل بهار امسال جلوگیری شود، اما حالا لایروبی مسیر این رودخانه به صحنه جدال کشاورزان و مسئولانی تبدیل شده و هر یک، توجیهی برای شیوه پاکسازی حریم و بستر رود مطرح می‌کنند.

پاکسازی نباید به کشاورزان خسارت وارد کند

ابراهیم ممتاز از کشاورزان روستای همگین می‌گوید: کارشناسان اداره منابع آب بدون هماهنگی اقدام به لایروبی کردند و متاسفانه باعث هدرروی آب و خسارت به کشاورزی شدند در صورتی که آن‌ها نباید کاری کنند که به ما خسارتی وارد شود.

وی ادامه می‌دهد: قرار بود پاکسازی از روستای دزج آغاز شود، اما آن‌ها از زیر بندهای این روستا شروع کردند با این حال کسی مخالفت نکرد. تنها تقاضای ما این است که جلوی ضرر را بگیرند و خسارتی وارد نکنند.

مظفر یعقوبی از کشاورزان همین روستا تصریح می‌کند: در چند روز گذشته ماشین‌آلات اداره منابع آب وارد بندهای این روستا شد تا پاکسازی انجام دهد در صورتی که این کار لازم نبود واگر هم این کار نمی‌شد اتفاقی نمی‌افتاد.

وی با تاکید بر اینکه فعالیت دستگاه‌های اجرایی باید به جهت خدمت به کشاورزان باشد، می‌افزاید: برخورد کارشناسان با ما خوب بود، اما کارهاباید اصولی باشد تا باعث ضرر نشود.

کشاورزان مانع لایروبی می‌شوند

حجت‌الله  حاج‌حسنی، رییس اداره منابع آب دهاقان از اختصاص۷۰۰ میلیون ریال جهت لایروبی و پاکسازی رودخانه شور خبر می‌دهد و اظهار می‌کند: براساس مصوبه شورای حفاظت از منابع آب شهرستان، این کار باید از روستای همگین آغاز شود،اما کشاورزان همکاری نمی‌کنند و مانع ایجاد شده است.

وی با اشاره به خطر وقوع سیلاب در این منطقه، می‌گوید: بعضی از جوی‌های آب که در مسیر رودخانه ایجاد شده غیر اصولی هستند و برخی از کشاورزان نیز چند بند را با بتن پرکرده‌اند و مانع پیشروی آب شده‌اند؛ کانال‌ها هم مسدود شده است.

رییس اداره منابع آب دهاقان با تاکید بر ضرورت پاکسازی رودخانه شور، تصریح می‌کند: کشاورزان هم می‌خواهند مسیر رودخانه لایروبی شود هم جوی‌های آب و بندهایی که غیراصولی ایجاد شده حفظ شود، اما نباید مانع کار کارشناسان شوند.

وظیفه ما حراست از کشاورزان است

سرهنگ رستگار، بخشدار بخش مرکزی دهاقان اظهار می‌کند: برای برخی از کشاورزان ابهاماتی در زمینه لایروبی رودخانه ایجاد شده و نسبت به این‌کار احساس خطر می‌کنند، اما مسلما اگر توجیه شوند همکاری می‌کنند.

وی ادامه می‌دهد: کشاورزان نمی‌خواهند بندها تخریب شود و خسارتی به محصولاتشان وارد شود و وظیفه ما نیز حراست از آنان است.

بخشدار بخش مرکزی دهاقان با تاکید بر جابه‌جایی نهال‌های کاشته شده در مسیر رودخانه شور، می‌گوید: هر درخت و درختچه‌ای که مانع از پیشروی آب و ایجاد خطر سیلاب شود را باید بابه‌جا کنیم.

کد خبر 384228

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.