طرح جامع شهری با محوریت مردم‌سالاری تدوین می‌شود

کارشناس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: طرح جامع شهری اصفهان با محوریت مردم سالاری و توجه به دیدگاه‌های عمومی شهروندان در دست تدوین است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، احسان مالکی پور صبح امروز – پنجشنبه - ۳ مرداد ۹۸ - درنشست مسئولین برنامه جامع شهر با سمن های شهر اصفهان اظهار کرد: هدف اصلی برنامه جامع اصفهان سیاستگذاری برای توسعه شهر است که همه حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی شهر را در برمی‌گیرد و مشخص می کند که در سال های آینده چه جهتگیری خاصی در این زمینه‌ها داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه همه تلاش‌ها در تدوین این برنامه به صورت اجماع همگانی بوده است، افزود: یک برنامه خوب باید مشروعیت داشته باشد و با مشارکت همه سهامداران و ذی‌نفعان تدوین شود و این برنامه چند ویژگی کلیدی دارد که مهمترین آن مشارکتی بودن آن است.

نگاه سنتی را حذف کردیم

کارشناس مرکز پژوهش های شورای اسلامی شهر اصفهان با تأکید بر اینکه باید نگاه سنتی رایج درطرح های تفصیلی گذشته حذف شود، تصریح کرد: باید در رویکرد جدید مشارکت محوری جاری باشد و بستر این مشارکت برای همه سهامداران و ذی‌نفعان شهر فراهم شود، در این طرح صرفاً به ایده‌آل ها توجه نمی‌شود و به مشکلات بحرانی شهر توجه خواهد شد.

وی اظهار کرد: در این برنامه فضایی بودن در برابر کالبدی بودن طرح های قبل مطرح می‌شود، چرا که در گذشته موضوعاتی چون تراکم، ارتفاع، کاربری و سرانه ها مورد توجه بود، اما امروز همه فضاهای سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی شهر را در این برنامه مورد توجه قرار می‌دهیم و همه عوامل شهر در تجویز فضایی دیده می‌شود.

مالکی پور گفت: در راهبردی بودن مباحث آینده، این برنامه، آینده را قطعی نمی‌داند، آن را براساس شرایط مختلف محتمل می‌داند، در این زمینه راهکارهای مختلفی ارائه می دهد و درهمه موضوعات توجه به افزایش کیفیت زندگی در شهر و حریم آن توجه جدی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه الزاماً راه حل مشکلات درون اصفهان نیست، تصریح کرد: در این زمینه باید با شهرهای دیگر حتی شهرهای دیگر کشورها هم سیاست‌گذاریهای برون مرزی داشته باشیم تا بتوانیم راه حل مشکلات شهری را به دست آوریم چرا که معتقدیم بسیاری از مشکلات تنها نشأت گرفته از شهراصفهان نیست.

کارشناس مرکز پژوهش های شورای اسلامی شهراصفهان درخصوص اهمیت مشارکت محوری در این طرح اظهار کرد: این امر در راستای افزایش مردم سالاری است که در چهار بعد به آن توجه می شود اولین آن‌ها نقش نهاد راه و شهرسازی است که این نهاد درطرح های گذشته حتی در جزئیات هم نظر می‌داد، اما امروز فرایند تدوین و تصویب برنامه به شیوه‌ای است که شورای معماری و شهرسازی به جزئیات ورود نمی‌کند.

وی با اشاره به اینکه نماینده سمن ها درکنار استانداری و دیگر دستگاه‌های دولتی حضور دارد، تصریح کرد: نقش مشاور در این برنامه به عنوان تسهیلگری است که نظرات افراد مختلف را می شنود و با زبان فنی همه این گفته ها را در قالب برنامه تدوین می‌کند.

مالکی‌پور با اشاره به اینکه فرایند کلان تدوین برنامه در چهار مرحله است، افزود: تجویز، آینده‌نگری، تحلیل و شناخت همگی از مراحل کار است که همه نهادهای دولتی و مردمی اعم از نخبگان علمی، فرهنگی و اجتماعی از طریق پرسشنامه، مصاحبه و همایش‌های مردمی و جلسات موضوعی برای طرح دیدگاه های خود به مشارکت طلبیده شدند.

وی با بیان اینکه اصفهان و چهار شهر دیگر به عنوان پایلوت تغییر رویکرد در برنامه جامع شهری انتخاب شدند، افزود: در حال حاضر تنها اصفهان بر روی این موضوع فعالیت دارد و تدوین برنامه را شروع کرده است و شورای راهبری این برنامه کارگروه هایی شامل کارگروه روش شناسی، مشارکت، ارتباطات و مستندسازی و کارگروه آموزشی فعال شدند.

کارشناس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهراصفهان با بیان اینکه مسیر دستیابی به اطلاعات جلسات مختلف با گروه های مردمی است، اظهار کرد: نظرات گروه ها و اقشار مختلف مردم را به عنوان یک شهروند دریافت کردیم که بیش از ۴۰۰ نفر در این جلسات به شیوه کانونی نظرات خود را بیان کردند و باتوجه به برگزاری این جلسات در هفته گذشته نتایج مباحث مردمی تا هفته آینده تدوین می شود.

حول محور ۲۵ موضوع با شهروندان گفت‌وگو کردیم

وی درخصوص مسیر دوم مشارکت مردم تصریح کرد: مسیر دوم از طریق جلسات موضوعی انجام می شود که ۲۵ موضوع مختلف شامل کشاورزی، آب و هوا، بهداشت، حمل ونقل، فناوری اطلاعات، هویت فرهنگی، جمعیت شناسی، کارآفرینی، گردشگری، صنعت، بازرگانی، نیروی انسانی، مالیه شهری و اقتصاد و مسکن در این جلسات مطرح و در کمیسیون های مختلف به بحث و ریشه یابی مشکلات در این زمینه ها پرداخته می شود.

مالکی پور درخصوص جلسات ارائه راهکار گفت: درپایان همه جلسات موضوعی یک جلسه بزرگ تحت عنوان " جهان نما" با حضور ۱۵۰ نفر از سهامداران و ذی‌نفعان شهری و تحلیلی یکپارچه از همه مشکلات شهر خواهیم پرداخت و پس از این مرحله تجویز و ارائه راهکار حل مشکلات را خواهیم داشت.

حضور سمن‌ها در همه مراحل تدوین طرح جامع شهر تاثیرگذار است

وی با تأکید بر اینکه درتمام این فرایندها سمن ها و تشکل های مردمی حضور خواهند داشت، افزود:  درمرحله چشم انداز طرح با عموم مردم روبرو می شویم و جلسات محله محوری را با سمن ها و فعالان محلات برگزار خواهیم کرد تا با سازوکارهای محلی و حضور نمایندگان سمن ها بتوانیم چشم اندازی کلان برای شهر تدوین کنیم.

کارشناس مرکز پژوهش های شورای اسلامی شهراصفهان با تأکید بر وجود سختی های بسیار در این راه تصریح کرد: به دلیل مشارکتی بودن این طرح ممکن است چالش های زیادی در فرایند کار داشته باشیم که درخصوص استفاده از نظرات سمن ها و تشکل های تحت نظارت استانداری برای مشارکت جویی انتخاب شدند که در تدوین این طرح از نظرات آن ها استفاده خواهیم کرد.

کد خبر 383641

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.