چرا دختران بیشتر به میگرن مبتلا می‌شوند؟

یافته‌های جدید محققان نشان می‌دهد دخترانی که زودتر به سن بلوغ می‌رسند بیشتر در معرض خطر ابتلا به میگرن قرار دارند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، میگرن، نوعی اختلال در سیستم عصبی است که مبتلایان به آن معمولا دردی فراتر از  یک سردرد عادی را تجربه می‌کنند. این بیماری به غیر از سردرد، علائمی مانند حالت تهوع، استفراغ، سرگیجه، تغییرات خلق و خوی و همچنین حساسیت به نور، صدا و بو دارد. متخصصان دقیقا نمی‌دانند علت میگرن چیست، اما احتمالا یک عامل ژنتیکی و همچنین عوامل محیطی در بروز این بیماری نقش دارد.

 کودکان نیز مانند بزرگسالان ممکن است به میگرن مبتلا شوند. برای مثال، اگر مادر و  پدر از میگرن رنج ببرند، فرزند آن‌ها نیز به احتمال ۷۵ درصد به این بیماری دچار خواهد شد و اگر تنها یکی از والدین به این بیماری مبتلا باشد، احتمال بروز آن در فرزندان به ۵۰ درصد کاهش پیدا خواهد کرد. تحقیقات اخیر نشان می‌دهد دختران و پسران به یک اندازه در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند اما پس از شروع عادت ماهانه دختران، درصد ابتلا به میگرن در میان آن‌ها بیشتر از پسران خواهد شد.

گروهی از محققان دانشگاه "سینسینتی" ((Cincinnati در آمریکا، به منظور بررسی رابطه بین بلوغ جنسی و بروز میگرن، مطالعه‌ جدیدی انجام دادند. آن‌ها اطلاعات پزشکی ۷۶۱ دختر نوجوان در سه شهر آمریکا را از سال ۲۰۰۴، به مدت ۱۰ سال مورد بررسی قرار دادند؛ میانگین سنی این افراد بین هشت تا ۲۰ سال بود. پژوهشگران وضعیت این افراد را هر شش تا ۱۲ ماه یک بار بررسی کردند.

 آن‌ها علائم بلوغ را در این افراد در نظر گرفتند و از شرکت‌کنندگان در مورد وضعیت میگرن آن‌ها سئوال کردند. یافته‌های جدید نشان داد حدود ۱۱ درصد این افراد به میگرن مبتلا شده بودند و احتمال بروز این بیماری در هفت درصد آن‌ها وجود داشت. همچنین بیشتر افراد (۸۲ درصد)، علائم میگرن از خود نشان ندادند. محققان با بررسی اطلاعات شرکت‌کنندگان دریافتند دخترانی که قاعدگی زود هنگام را تجربه کردند، بیشتر از سایرین به میگرن مبتلا شدند. بنابراین می‌توان گفت که رابطه قوی بین بلوغ زودهنگام دختران و گسترش این بیماری وجود دارد.

کد خبر 383336

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.