خواص شگفت انگیز خاکشیر/ درمان نقرس با چند راهکار ساده

افزایش شاخص توده بدنی در نوجوانی زنگ خطر ابتلا به فشارخون، دسترسی بیماران هموفیلی به دارو در مرز بحران، علل بروز بی خوابی، خواص شگفت انگیز خاکشیر و درمان نقرس با چند راهکار ساده را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا؛ مدیرعامل کانون هموفیلی ایران، وضعیت دسترسی بیماران هموفیلی به داروهای مورد نیازشان را بحرانی خواند.

احمد قویدل، در آستانه فرا رسیدن هفته حمایت از بیماران هموفیلی، اظهار کرد: هفته حمایت از بیماران هموفیلی در روزهای اول تا هفتم مرداد ۹۸ برگزار می‌شود که برای هر روز این هفته یک شعار در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به روز اول هفته حمایت از بیماران هموفیلی که «هموفیلی و پیشگیری از تولد» نامگذاری شده است، افزود: دوم مرداد به نام «هموفیلی و فیزیوتراپی»، سوم مرداد «هموفیلی و پروفیلاکسی»، چهارم مرداد «هموفیلی، ورزش و نشاط»، پنجم مرداد «زنان و دختران با اختلالات انعقادی»، ششم مرداد «پرستاری در هموفیلی» و روز آخر که هفتم مرداد است، «هموفیلی و سالمندی»، نامگذاری شده است.

سخنگوی کانون هموفیلی ایران، در ادامه به وضعیت بیماران هموفیلی اشاره کرد و گفت: خیلی مایل بودیم در آستانه هفته حمایت از بیماران هموفیلی برنامه‌های این هفته که در سراسر کشور اجرا می‌شود را اطلاع رسانی نمائیم، اما شرایط بسیار بحرانی چرخه تأمین دارو و عدم پرداخت بدهی مراکز درمانی توسط سازمان‌های بیمه گر کابوس بزرگی است که نمی‌گذارد با آرامش صرفاً برنامه‌های هفته حمایت از بیماران هموفیلی را اطلاع رسانی نمائیم.

وی افزود: بدهی داروخانه‌ها به شرکت‌های پخش دارو هر روز به مرز بحران نزدیک تر می‌شود. در برخی از استان‌ها بدهی‌ها از مرز تحمل عبور کرده است و دسترسی به دارو به رغم تأمین آن توسط سازمان غذا و دارو، دچار مشکلات اساسی است.

قویدل ادامه داد: متأسفانه مراکز دولتی در مارپیچ سکوت این مشکل را اطلاع رسانی نمی‌کنند و با نسبت دادن آن به مشکلات عمومی کشور از آگاه کردن مسئولین جلوگیری می‌نمایند. سفرهای بین شهری برای تأمین دارو شدت گرفته است. چندی پیش در بیخ گوش پایتخت بیماران قزوینی ۲۰ روز از دارو محروم بوده اند. امروز مرکز درمانی متعلق به کانون هموفیلی ایران با اخطارهای جدی شرکت‌های پخش برای پرداخت مواجه شده است. بدهی‌ها از حد سرمایه شرکت‌های پخش دارو عبور کرده است.

وی گفت: وقتی یک مرکز کوچک مانند مرکز ما که داروخانه اش یک داروخانه درمانگاهی است، نزدیک به ۱۲ میلیارد تومان از سازمان‌های بیمه گر طلبکار است. دانشگاه‌های علوم پزشکی با بیمارستان‌های بزرگ تکلیفشان روشن است. مسئولان سازمان‌های بیمه گر بیشتر لبخند تحویل می‌دهند، تا مطالبات داروخانه‌ها و مراکز درمانی را بپردازند.

سخنگوی کانون هموفیلی ایران، با طرح این پرسش که آیا نمایندگان مجلس از این مخاطره مطلع هستند، افزود: آیا وزیر رفاه از این نابسامانی اساسی در حوزه دارو و بحرانی که می‌تواند جان بیماران را تهدید کند، خبر دارد.

وی ادامه داد: آیا رئیس قوه قضائیه می‌داند سرنوشت ۵۰۰ میلیون دلار برداشت از صندوق ذخیره ارزی به چه مصرفی رسیده است. اگر از وزیر بهداشت سوالی نداریم به این علت است که حواله‌های کتبی توزیع دارو را می‌بینیم. مشکل در وزارت بهداشت نیست. واقعیت تلخ آن است که هیچ افقی برای پرداخت بدهی‌های سازمان‌های بیمه گر وجود ندارد. دائماً که نمی‌توانند از صندوق ذخیره ارزی برداشت کنند. تولید داخلی زیر بار بدعهدی سازمان‌های بیمه گر هر روز دچار مشکلات عدیده اقتصادی می‌شود. شرکت‌های پخش یا پولشان را نمی‌دهند یا به آنها اوراقی می‌دهند که سودهایشان برای نقد کردن آن اوراق را بپردازند. وارد کننده دارو پول ندارد دارو را به موقع سفارش دهد و وارد کند و آنگاه که شرکت پخش دارو دارو خانه را بلاک می‌کنند. از تحویل دارو خودداری می‌کنند حتماً با اتهام «اقدام غیر انسانی» از طرف بیماران و انجمن‌های حامی آنان مواجه می‌شوند.

قویدل افزود: متأسفانه این حقیقتی غیر قابل انکار است. جان مردم به خطر می‌افتد و کودکان هموفیلی با هزاران آرزو به معلولیت‌های برگشت ناپذیر مبتلا می‌شوند.

وی در ادامه گفت: امیدواریم در هفته حمایت از بیماران هموفیلی مدیران تأثیر گذار در کشور که ما واقعاً دیگر نمی‌دانیم چه کسانی هستند، این کابوس را از حوزه سلامت دور کنند. روزی که هیئت دولت داروهای انعقادی را از فهرست داروهای یارانه‌ای با خیال خوش حذف نمود و عملاً راه قاچاق آن را هموار نمود رسانه‌ها تیتر زدند که «یارانه داروهای بیماران خاص قطع شد»، در میان شگفتی همگان وزیر رفاه وقت فردایش خبر از حمایت سازمان‌های بیمه گر از داروهای بیماران صعب العلاج و تحت پوشش بیمه قرار گرفتن آن دادند. در حالی که سال‌ها بود این داروها تحت پوشش کامل بیمه بودند و همه آن هیاهوها برای وارد کردن یارانه‌های هنگفت دارویی به چاه ویل سازمان‌های بیمه گر بود. حاصل آن تصمیمات وضعیت بحرانی کنونی است.

قویدل افزود: امیدواریم مسئولین سازمان‌های بیمه گر پاسخگو باشند نه انکه با وضع مقررات عجیب و غریب تلاش کنند دارو را از دسترس بیماران هموفیلی خارج کنند و با این تفکر غلط که می‌توانند مصرف این داروهای حیاتی را کاهش دهند، سیاست گذاری کنند. داروهای بیماران هموفیلی باید به صورت اصولی و درست مصرف شود تا بیماران سالمی داشته باشیم.

افزایش شاخص توده بدنی در نوجوانی، زنگ خطر ابتلا به فشارخون و قند خون بالا

یکی از پژوهش‌هایی که اخیراً در بستر مطالعه قند و لیپید تهران از سوی پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی انجام شده نشان می‌دهد، افزایش شاخص توده بدنی به ویژه در سن نوجوانی می‌تواند نقش به‌سزایی در طراحی برنامه‌های پیشگیرانه فشارخون و قند خون بالا داشته باشد .

در یکی از پژوهش‌هایی که اخیراً در بستر مطالعه قند و لیپید تهران از سوی مرکز تحقیقات "پیشگیری از بیماری‌های متابولیک" انجام شده، ارتباط شاخص توده بدنی با رخداد دیابت و فشارخون مورد بررسی قرار گرفته است.

در حالی که مشابه این مطالعه قبلا انجام پذیرفته بود، اما روند و الگوی زمانی افزایش شاخص توده بدنی در تعداد اندکی از  مطالعات بررسی شده است.

فرزاد حدائق، مجری اصلی این طرح در این مطالعه به بررسی الگوی تغییرات شاخص توده بدنی در نوجوانان به مدت ۱۲ سال پرداخته وسپس ارتباط این الگوها را با رخداد دیابت و فشارخون در بزرگسالان مورد بررسی قرار داده است.

یافته‌های این مطالعه نمایانگر این واقعیت است که روند و مسیر تغییرات در طول دوره زمانی، بسیار با اهمیت‌تر از اضافه وزن چشمگیر در هنگام ورود افراد به این مطالعه است، در عین حال که سرعت این افزایش در طی زمان نیز بسیار مهم است .

 نتایج مطالعه فوق همچنین نشان داد دخترانی با روند افزایش سریع وزن نسبت به دوگروه دیگر  (دختران با اضافه وزن در ابتدای مطالعه و دختران با روند افزایش آهسته در وزن)، در معرض خطر بیشتری هستند. بنابراین بررسی الگوی افزایش شاخص توده بدنی به ویژه در سن نوجوانی می‌تواند نقش به‌سزایی در طراحی برنامه‌های پیشگیرانه فشارخون وقند خون بالا داشته باشد .

مطالعات طولی این امکان را به پژوهشگران می‌دهد تا با مشاهده روند تغییرات در طی زمان، عوامل خطرساز اولیه را شناسایی و با استفاده از نتایج حاصله بتوانند در راستای اهداف پیشگیری از بروز بیماری‌ها، کاستن هزینه‌ها، ارتقای سلامت جامعه و افزایش بهره‌وری؛ نسبت به انجام برنامه‌ریزی‌های بلند مدت برای نظام سلامت اقدام کنند.

طبق اعلام روابط عمومی پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در این راستا مطالعه قند و لیپید تهران از جمله مطالعات برجسته این حوزه در سطح جهان به شمار می‌آید که به همت پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در طول بیش از دو دهه در جریان است و اطلاعات بسیاری در زمینه رمزگشایی مسائل بهداشتی برای محققان فراهم آورده است.

چرا بی‌خوابی به سراغ ما می‌آید؟

بیشتر افراد با اختلالات خواب مواجه می‌شوند که می‌تواند بر عملکرد آنها در زندگی روزمره تأثیر بگذارد.

اختلالات خواب از مشکلات دردسرسازی است که کم و بیش هر فرد با آن مواجه می‌شود، اما می‌توان با شناسایی علل اختلالات خواب این موضوع را تا حد زیادی بهبود بخشید.

خطرات کمبود خواب 

فقدان خواب کافی عوارض متعددی در زندگی روزمره دارد و طبق یافته‌ها اختلال خواب ارتباط بسیاری با بروز تصادفات، کاهش کیفیت کار، ضعف حافظه و بی‌حوصلگی دارد همچنین مطالعات اخیر نشان داده است که مشکلات خواب منجر به دیابت، چاقی و بیماری‌های قلبی می‌شود.


نشانه‌های اختلالات خواب 

اختلالات خواب در هر فردی علائم متفاوتی دارد، اما برخی ویژگی‌ها از قبیل خواب آلودگی، خمیازه و بی‌قراری در اغلب افراد دچار اختلالات خواب شایع است.

هر فرد به چند ساعت خواب نیاز دارد 

ساعت خواب در افراد مختلف متفاوت است، اما استانداردی برای آن در نظر گرفته شده است. بر این اساس کودک یک تا سه ساله ۱۱ تا ۱۴ ساعت، کودک سه تا پنج ساله ۱۰ تا ۱۳ ساعت، کودکان ۶ تا سیزده سال ۹ تا یازده ساعت، نوجوانان ۱۴ تا ۱۷ سال هشت تا ۱۰ ساعت و بزرگسالان هفت تا هشت ساعت خواب نیاز دارند.

رعایت بهداشت خواب 

در موارد بسیاری بی‌خوابی به عادات بد سبک زندگی افراد وابسته است؛ مصرف قهوه، زمان غروب، سیگار کشیدن و خوردن غذاهای سنگین در وعده شام، رفتن به رخت خواب در ساعات مختلف شب و تماشای تلویزیون تا زمان خوابیدن از جمله عادات بدی است که افراد را دچار اختلال می‌کند، همچنین مشکلات روحی از قبیل افسردگی و نگرانی هم می‌تواند منجر به بی‌خوابی افراد شود.

مشکلات جسمی که بی‌خوابتان می‌کند

برخی از مشکلات جسمی از قبیل آسم، پرکاری یا کم کاری تیروئید، بیماری‌های نورولوژیک همچون پارکینسون و آلزایمر، آرتروز و ضربان قلب در بروز اختلالات خواب تأثیر دارند البته افراد معمولا در سنین ۶۵ سال به بعد با اختلالات خواب مواجه می‌شوند.

روش‌های درمان بی‌خوابی

نگرانی یکی از علل اصلی بی‌خوابی افراد محسوب می‌شود که می‌توان با رفتار درمانی این مشکل را برطرف کرد؛ ریلکسیشن موجب بهبود عملکرد دستگاه تنفسی، ضربان قلب، ماهیچه‌ها و خلق و خوی افراد می‌شود، علاوه بر آن گفت و گو کردن هم می‌تواند ذهن را آرام کند.

علاوه بر اقدام مذکور، فعالیت‌های بدنی و ورزش هم به بهبود اختلالات خواب کمک می‌کند؛ ورزش کردن طی عصر یا غروب می‌تواند به بهبود کیفیت خواب کمک کند، علاوه بر آن افراد دچار کم‌خوابی باید ۴ تا ۶ ساعت قبل از خواب از مصرف مواد کافئین‌دار و غذاهای سنگین خودداری کنند.

خواص شگفت انگیز خاکشیر

خاکشیر از قدیم به عنوان اشتهاآور، تقویت کننده معده، ضد تب، ملین بوده و در مشکلات سوء هاضمه و حتی درمان اسهال خونی استفاده می شده است.

رزیتا کمیلی کارشناس تغذیه انستیتو تحقیقات تغذیه ای وصنایع غذایی کشور با اشاره به مصرف خاکشیر در فصل تابستان به عنوان نوشیدنی خنک اظهار کرد: مهمترین ترکیبات خاکشیر شامل گلوکز اینولات ها بوده و ترکیبات دیگری نظیر اسیدهای چرب پالمتیک، لینولنیک، لینولئیک و استئاریک دارد. املاح موجود در دانه شامل گوگرد، کلر، فسفر، آهن، پتاسیم، کلسیم، سدیم، منیزیم است و دانه حاوی پروتئین، صمغ، موسیلاژ، چربی و ترکیبات نیتروژن دار است.

وی افزود: خاکشیر از قدیم به عنوان اشتها آور، تقویت کننده معده، ضد تب، ملین بوده و در مشکلات سوء هاضمه و حتی درمان اسهال خونی استفاده می شده است.

این کارشناس انستیتو تغذیه در مورد اثرات درمانی خاکشیر گفت: در طب سنتی از دانه های خاکشیر برای درمان اسهال، تب بر، رفع التهاب کلیه، دفع کرم و درمان آب آوردن بافت (ادم) به صورت جوشانده استفاده می شده است. از قدیم در ایران خاکشیر را با آب سرد مخلوط و به عنوان ملین و خنکی مصرف می کرده اند. فعالیت ضد التهابی، ضد تب و ضد درد خاکشیر به وجود ترکیبات فنولیک در آن نسبت داده می شود. ترکیبات قندی (گلیکوزیدهای کاردیاک) جدا شده از دانه های خاکشیر می توانند در درمان بیماری های قلبی-عروقی نقش داشته باشند. در برخی تحقیقات به خاصیت ضد سرطانی و مهار التهاب مزمن مصرف آن نیز اشاره می کنند.

کمیلی ادامه داد: مطالعات در مورد خاکشیر نشان می دهد که صمغ و موسیلاژ روی دانه خاکشیر با جذب آب متورم می شود و ژل حجیمی تولید می کند که موجب نرم شدن مدفوع و سهولت خروج آن از بدن می شود. از آنجا که ایزوتیوسیانات های موجود در آن دارای خاصیت ضد میکروبی است، خاصیت ضد تب خاکشیر را به آنها نسبت می دهند. از طرفی چون هورمون تیروئید باعث تنظیم درجه حرارت بدن می شود، مصرف خاکشیر ممکن است موجب کاهش ترشح تیروکسین، و در نتیجه کاهش متابولیسم پایه و در نتیجه کاهش درجه حرارت بدن شود.

به گفته وی، خاکشیر گرفتگی صدا را باز می کند و برای از بین بردن کهیر و التهابات پوستی، خارش پوست، جوش های صورت استفاده می شود. در کنترل فشار خون نقش دارد، خاکشیر برای کاهش آلرژی و کند کردن رشد سلولهای سرطانی نیز می تواند موثر باشد.

کمیلی افزود: امروزه بیماری کبد چرب به دلیل داشتن استرس، مصرف زیاد دارو، مصرف الکل و مصرف زیاد فست فودها نظیر سوسیس – کالباس و پنیر پیتزا، کاهش تحرک و زندگی ماشینی و نیز کاهش وزن های ناگهانی و گرسنگی های طولانی رو به افزایش است. و مصرف گیاهان دارویی نظیر خاکشیر، کاسنی، عرق خارشتر، عرق بید، عرق شاه تره و رژیم غذایی مناسب و ورزش و کنترل وزن می تواند در پاکسازی کبد موثر باشد.

وی در مورد نحوه مصرف خاکشیر گفت: خاکشیر را می توان با آب سرد چندین ساعت خیسانده ومیل شود ویا به صورت جوشانده (به مدت ۱۰ دقیقه با آب بجوشانید و پس از سرد شدن) میل شود.

کمیلی افزود: باید توجه داشت که شکل مصرف خاکشیر در اثرات دارویی آن دخالت دارد مثلاً خاکشیر مخلوط با آب سرد خاصیت ملین (ضد یبوست) و خاکشیر به صورت جوشانده دارای خاصیت ضد اسهال است. تخم خاکشیر ریز، کمی دراز و معولا به دو رنگ وجود دارد یکی قرمز دارای طعم کمی تلخ است و دیگری به رنگ قرمز تیره است.

درمان نقرس با چند راهکار ساده

نقرس شایع‌ترین نوع آرتریت التهابی است که از تجمع اسید اوریک در بدن ناشی می‌شود. این عارضه هیچ درمانی ندارد و تنها با رژیم غذایی و درمان‌های خانگی کنترل می‌شود.

در این بیماری سطح اسید اوریک افزایش یافته و باعث تشکیل کریستال‌هایی می‌شود که در مفاصل تجمع پیدا می‌کنند. درد شست پا یکی از مهمترین نشانه‌های نقرس است. تورم و درد مچ پا، زانوها، پاها، مچ دست و آرنج نیز از دیگر علایم این بیماری است.

اسید اوریک ماده زائدی است که از تجزیه برخی مواد غذایی به خصوص پروتئین‌ها در بدن تولید می‌شود.
تصفیه اسید اوریک در بدن توسط کلیه‌ها انجام می‌شود و این ماده مضر با ادرار دفع می‌شود؛ ولی زمانی‌که مقدار آن زیاد باشد، فرآیند تصفیه و دفع با موفقیت انجام نمی‌شود و مقدار اضافی آن در بدن انباشته می‌شود.

افزایش غلظت اسید اوریک در خون در نهایت تبدیل به کریستال‌های (دانه‌های بلوری) اورات می‌شود که در اطراف مفاصل و بافت‌های نرم تجمع می‌یابد. این کریستال‌های سوزنی شکل مسئول التهاب و علایم دردناک نقرس هستند. این عارضه هیچ درمانی ندارد و تنها با رژیم غذایی و درمان‌های خانگی کنترل می‌شود. برخی از مهمترین راهکارهای کنترل نقرس عباتند از:

-تغییر رژیم غذایی

رژیم غذایی مدیترانه‌ای و کاهش دهنده فشار خون، مهمترین روش برای جلوگیری از حملات نقرس است؛ زیرا این رژیم غذایی خاصیت ضد التهابی دارد. آجیل، سبزیجات، انواع میوه‌ها، حبوبات، ماهی و اسیدهای چرب امگا ۳ در این رژیم غذایی گنجانده شده است.

مصرف غذاهای شور، فرآوری‌شده، چرب و شیرین با افزایش التهاب، نقرس را تشدید می‌کنند. مصرف آب کافی در روز و حداقل ۸ لیوان برای جلوگیری از رسوب اسید اوریک توصیه شده است.

-مصرف گیلاس و آب گیلاس

بر اساس گزارش مبتلایان به نقرس، مصرف گیلاس و آب آن درد ناشی از نقرس را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. این ماده غذایی به هضم اسید اوریک کمک می‌کند. گیلاس حاوی یک آنتی اکسیدان به نام آنتوسیانین است و بر اساس آمار، مصرف گیلاس احتمال حمله نقرس را ۳۵ درصد کاهش می‌دهد.

-مصرف کرفس

کرفس خاصیت ضد التهابی دارد و از فعالیت آنزیمی به نام xanthine oxidase جلوگیری می‌کند. این آنزیم اسید اوریک تولید می‌کند.
مطالعات صورت گرفته در سال ۲۰۱۸ میلادی نشان می‌دهد عصاره کرفس منجر به کاهش اسید اوریک می‌شود.

-میزان مصرف منیزیم را افزایش دهید
منیزیم عنصری برای کاهش التهاب است و دفعات و شدت حملات نقرس را کاهش می‌دهد، از طرفی این ماده معدنی میزان اسید اوریک را کاهش می‌دهد. اسفناج، انواع بادام و آجیل و آووکادو منبع غنی منیزیم هستند.

-ریشه زنجبیل
مصرف زنجبیل و دم‌کرده آن یک روش برای کاهش التهاب و کاهش حملات نقرس است. از طرفی می‌توان مناطق آسیب‌دیده ناشی از نقرس را با زنجبیل مالش داد تا درد و التهاب کاهش یابد.

-گزنه
مصرف گزنه از مدت‌ها قبل برای دیابت و بیماری‌های قلبی توصیه شده است. مطالعات جدید نشان می‌دهد این گیاه به صورت دم کرده برای کاهش حملات نقرس موثر است.

عدم درمان نقرس به تدریج باعث آسیب به مفاصل و کلیه‌ها می‌شود. بیماری شایع نقرس بیشتر در مردان و در سنین ۴۰ تا ۵۰ سال دیده می‌شود.
داشتن سابقه خانوادگی نقرس، اضافه وزن، داشتن مشکلات کلیوی، قرار گرفتن در معرض سرب، نوشیدن الکل، مصرف برخی داروها به خصوص داروهای مدر یا نیاسین از عوامل خطر ابتلا به نقرس هستند.

کد خبر 383308

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.