فیس اپ، اپلیکیشنی سرگرم کننده یا جاسوس؟!

شرکت فیس‌ اپ در یک بیانیه اعلام کرد که اغلب عکس‌ها از سرور این شرکت تا حداکثر ۴۸ ساعت پس از آپلود، حذف می‌شود. فیس اپ هم چنین تاکید دارد که فقط عکس‌هایی آپلود می‌شود که به وسیله کاربر برای تغییر و ادیت انتخاب شده است.

به گزارش ایمنا،‌ در چند روز گذشته هر وقت در اینستاگرام گشتی زده باشید با تصویر پیر شده خیلی از دوستانتان مواجه شده‌اید، تصویری که با اپلیکیشن فیس اپ تغییر پیدا کرده و به سرگرمی همگانی در تمام دنیا تبدیل شده و برخی از مشهورترین چهره‌های ایران و جهان نیز تصاویر پیر شده خود را منتشر کرده‌اند.

سوالی که به تازگی برای کاربران مطرح شده این است که آیا این موج یک سرگرمی ساده است یا یک جاسوسی پیچیده؟ برخی کاربران با توجه به تجربه‌های مشابه از جمله چالش ده سال فیس بوک معتقدند این شبه چالش هم برای جمع آوری اطلاعات رخ داده و نباید در آن مشارکت کرد.

فیس آپ از کجا شروع کرد؟

نکته‌ای که همین اول باید بدانید این است که این نرم افزار پدیده جدیدی نیست و پیش از این در سال ۲۰۱۷ مورد توجه گسترده قرار گرفت و شمار کاربران فعال آن از مرز ۸۰ میلیون نفر گذشت و چند باری هم چالش‌های تغییر چهره زن به مردش مورد توجه  قرار گرفت و موج جدید توجه به فیس اپ هم به لطف سلبریتی‌های بین‌المللی رخ داده است.

این اپلیکیشن در نسخه‌های قبلی خود تغییر جنسیت و فیلتر چهره اقوام را داشت و این بار روی پیر کردن و تعویض لبخند چهره متمرکز شده است. فیس اپ برای اعمال این فیلترهای جوان‌ یا پیر کردن چهره، از الگوریتم‌های هوش مصنوعی استفاده می‌کند.

شایعه جاسوسی فیس اپ

بدبینی به فیس اپ و خبرها درباره روسی بودن آن از کجا شروع شد؟ چند روز قبل، یک توییت منتشر شد که در آن یک توسعه‌دهنده هشدار داده که این اپلیکیشن می‌تواند بدون دریافت اجازه از کاربر، تمام عکس‌های موجود در گوشی را برای سرورهای خود ارسال کند. این فرد بعدا اعلام کرد که با انتشار این توییت می‌خواسته خطر دسترسی اپلیکیشن فیس اپ به عکس‌های موجود در گوشی را اطلاع‌رسانی کند.

اما یک محقق دیگر با نصب و بررسی این اپلیکیشن گفت که فیس اپ تنها عکس‌های موردنظر کاربر را به سرور خود می‌فرستد. و این سرورها کجا هستند؟ برخلاف نظر عموم کاربران، این سرورها در روسیه قرار ندارند بلکه در آمریکا هستند. بر اساس این بررسی‌ها، این اپلیکیشن از دیتا سنترهای آمازون در آمریکا استفاده می‌کند.

شرکت فیس‌ اپ هم در یک بیانیه اعلام کرد که اغلب عکس‌ها از سرور این شرکت تا حداکثر ۴۸ ساعت پس از آپلود، حذف می‌شود. فیس اپ هم چنین تاکید دارد که فقط عکس‌هایی آپلود می‌شود که به وسیله کاربر برای تغییر و ادیت انتخاب شده است و عکس دیگری آپلود نمی‌شود، اما برخی هم‌چنان معتقدند فیس اپ تمام اطلاعات ممکن گوشی را برای سرورهایش در روسیه می‌فرستد.

فیس اپ و جاسوسی از دمکرات‌ها!؟

همین شایعات باعث نگرانی دمکرات‌ها شد، آن‌ها که در انتخابات قبلی طعم دخالت روسیه را چشیده بودند در اطلاعیه‌ای به طرفدران، کارمندان ستاد و نامزدهای ریاست جمهوری خود هشدار دادند که فیس اپ را استفاده نکنند.

چاک شومر، رهبر اقلیت دموکرات مجلس سنا آمریکا هم در توییتی نسبت به استفاده گسترده از فیس‌اَپ واکنش نشان داده است و از پلیس فدرال آمریکا خواسته که درباره این اپلیکیشن تحقیق کند. او در نامه‌ای که در توییتر خود منتشر کرده است این مساله را که به این شکل اطلاعات شخصی شهروندان آمریکا به دست "قدرت خارجی متخاصم" می‌افتد، عمیقا ابراز نگرانی کرده است.

نگرانی دیگری که برخی از منتقدان فیس اپ دارند این است که این اپلیکیشن با استفاده از داده‌های به دست آماده از چهره مردم به الگوریتیم‌های جدیدی در حوزه تشخیص چهره برسد که برای امنیت گوشی کاربران مناسب نیست، مسئله‌ای که فیس اپ آن را تکذیب کرده و تاکید کرده قصد هیچ نوعی استفاده‌ای را از داده‌های کاربران خود ندارد.

به نظر می‌رسد با وجود قواعد حریم خصوصی سست فیس اپ تا این لحظه شواهد به نفع فیس اپ است و این اپلیکیشن یک برنامه سرگرمی ساز ساده است، هرچند نگرانی کاربران در دنیایی که داده و دیتا به معنای قدرت است قابل توجه است و بهتر است حتی هنگام استفاده از ساده‌ترین اپلیکیشن‌های به سطح دسترسی آن‌ها دقت ویژه‌ای بکنیم.

کد خبر 382937

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمدرضا IR ۰۱:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۰
    1 2
    خیلی خوب :