راه‌های درمان  آب مروارید/ هندوانه جایگزین ضدآفتاب

درمان "فیبروز سیستیک" با کمک یک پروتئین، دسترسی افراد به پرونده الکترونیک سلامت تا دو هفته آینده، میوه‌ای خوش‌طعم جایگزین ضدآفتاب ،آب مروارید و راه‌های درمان و علت های بی حسی و سوزن سوزن شدن دست ها را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا؛ محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت‌: مصرف هندوانه باعث جذب حدود ۴۰ درصدی اشعه‌های UV به پوست و کاهش اثرات منفی آن می‌شود. هندوانه یکی از میوه‌های دلچسب تابستان است که خواص بی‌شماری دارد؛ این میوه خوش طعم به دلیل داشتن فیبر، آب فراوان و سایر موادی موجود باعث می‌شود تا جذب اشعه‌های UV پوست حدود ۴۰درصد کاهش پیدا کند.

دانه‌های هندوانه را می‌توانید خرد کنید یا تفت داده آن را مانند بادام زمینی مصرف کنید، حتی می‌توانید آن‌ را در آب بجوشانید و مانند چای مصرف کنید.

دانه‌های هندوانه می‌تواند اختلالات سیستم گوارشی شما را کاهش دهد؛ مصرف مداوم مقدار مناسبی هندوانه برای کسانی که دچار بیماری سنگ کلیه هستند یا کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، بسیار مفید است.

ویتامین C یکی از مواد مغذی و موثر بر کنترل اختلالات تنفسی است که در بسیاری از میوه‌ها و سبزی ها، از جمله هندوانه یافت می‌شود مصرف این میوه خوش طعم درد ماهیچه و زمان ریکاوری پس از انجام ورزش را کاهش می‌دهد.

جالب است بدانید مصرف روزانه هندوانه به میزان زیاد ممکن است به بروز برخی مشکلات ناشی از دریافت بیش از حد لیکوپن و پتاسیم منجر شود؛ برای مثال مصرف بیش از ۳۰ میلی گرم لیکوپن در روز می‌تواند به طور بالقوه حالت تهوع، اسهال، سوء هاضمه و نفخ را به همراه داشته باشد.


ترکیبی شگفت انگیز از آب هندوانه و سکنجبین

حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی اظهار کرد: شربت هندوانه و سکنجبین حاوی ویتامین A و ویتامین‌های B، B۱، B۲، B۳، B۶، ویتامین C، آهن، منیزیم، سدیم، پتاسیم، دیکوپن، کربوهیدارت، فیبر، کلسیم و غیره است.

وی ادامه داد: از مهمترین خواص این شربت یا آبمیوه می‌توان به تأثیر آن بر کاهش عطش اشاره کرد؛ ترکیب هندوانه و سکنجبین یکی از بهترین نوشیدنی‌ها برای فصل بهار و تابستان است.

عظمایی بیان کرد: هندوانه غنی از ویتامین A، C و بتاکاراتون بوده؛ حدود ۹۰ درصد آن را آب تشکیل داده است و مقداری قند هم در آن دیده می‌شود؛ این گیاه به دلیل نداشتن چربی می‌توان جزو مکمل‌های مناسب برای لاغری و کاهش وزن قرار بگیرد؛ این میوه خوش طعم می‌تواند آب، املاح و انرژی مورد نیاز بدن را تأمین کند.
عظمایی با اشاره به فواید استفاده از هندوانه برای افراد روزه دار گفت: مصرف ترکیب آب هندوانه و سکنجبین باعث رفع غلظت خون می‌شود همچنین افرادی که بر اثر قرار گرفتن در معرض آلودگی‌های محیطی و دارویی دچار آسیب شده‌اند می‌توانند با مصرف این ترکیب عوارض دارویی و آلودگی محیطی را از بین ببرند؛ مصرف آب هندوانه کلیه‌ها را پاکسازی می‌کندو آلودگی را از بدن افرادی که سیگار و قلیان می‌کشند دفع می‌کند.
این محقق و پژوهشگر طب سنتی بیان کرد: یکی از مهمترین اثرات آب هندوانه کمک به درمان بیماری‌ پروستات و کاهش ورم ناشی از این اختلالات است؛ این میوه خاصیت آنتی بیوتیکی دارد و منجر به پاکسازی کلیه و رفع عفونت‌های مجاری ادراری می‌شود.

وی با اشاره به تقویت و جوانسازی پوست و مو با مصرف این شربت گفت: مصرف ترکیب آب هندوانه و سکنجبین بر درمان نقرس مؤثر است همچنین اگر فردی بخواهد از این شربت به عنوان دارویی برای رفع سنگ کلیه استفاده کند می‌توانند مقداری خارخاسک، تخم کرفس، هسته آلبالو، دم گیلاس و تخم کرفس را با هندوانه مخلوط و آن را بجوشاند؛ محلول به دست آمده را ۵ الی ۶ بار در روز استفاده کنید تا سنگ‌های کلیه خرد و از مجاری ادراری خارج شود.
این محقق و پژوهشگر طب سنتی بیان کرد:‌ بهترین زمان برای خوردن این شربت نیم ساعت قبل از غذا یا دو ساعت بعد از غذا و با معده خالی است؛ مهمترین خواص آن رفع تشنگی در تابستان و رفع ورم به خصوص ورم پروستات است.
وی ادامه داد: این نوشیدنی برای تهوع زنان باردار هم مفید است اما افرادی که طبع سرد دارند نباید در مصرف این شربت افراط کنند.
عظمایی بیان کرد: کافی است تا هندوانه را به اندازه دلخواه خرد کنید و در مخلوط کن بریزید، زمانی که آب هندوانه گرفته شد هنگام نوشیدن به ازای هر لیوان یک قاشق مرباخوری هم سکنجبین به این نوشیدنی اضافه و آن را میل کنید حتی می‌توان چند قطره لیمو ترش هم اضافه کرد.

دسترسی افراد به پرونده الکترونیک سلامت تا دو هفته آینده فراهم می شود

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: پرونده الکترونیک سلامت بزرگترین ریل برای عبور و اجرای نظام ارجاع و پزشکی خانواده است. همچنین تا دو هفته آینده قابلیت دسترسی افراد به پرونده الکترونیک خودشان از طریق تلفن همراه فراهم می شود.

سعید نمکی درباره پرونده الکترونیک سلامت اظهار کرد: به واسطه راه اندازی پرونده الکترونیک سلامت، این قابلیت ایجاد شد که نظام ارجاع و پزشکی خانواده را از این مسیر اجرایی کنیم که این کار نیز آغاز شده است.

وی ادامه داد: در گذشته اصلاً به این شکل نبود که بتوان با کد ملی افراد، تمام اطلاعات بیمار را در یک مجموعه کنار هم داشت. یعنی کارهای متعددی که در گذشته با عنوان پرونده الکترونیک سلامت انجام شده بود، قابلیت اتصال به یکدیگر را نداشت و این موضوع در حال حاضر اتفاق افتاده است.

وزیر بهداشت بیان کرد: همچنین این قابلیت به پرونده الکترونیک سلامت اضافه شده که راهنماهای بالینی نیز از طریق این سیستم اجرایی شود.

اجرای نظام ارجاع و پزشکی خانواده در نیمه دوم امسال

نمکی درباره اجرای نظام ارجاع و پزشکی خانواده در نیمه دوم سال جاری اظهار کرد: یکی از مشکلاتی که در گذشته در وزارت بهداشت وجود داشت، گره زدن پرونده الکترونیک سلامت، نظام ارجاع و پزشکی خانواده به هم بود و این هراس وجود داشت که اگر یکی اجرا نشود، بقیه موارد نیز اجرایی نمی شود.

وی ادامه داد: پس از اینکه به وزارت بهداشت آمدیم موارد و مشکلات مختلف نظام ارجاع و پزشکی خانواده را بررسی کردیم و به این نتیجه رسیدیم که اگر پرونده الکترونیک سلامت اجرایی نشود، نمی توان آن دو مورد را اجرایی کرد. به همین علت همه توان خود را برای راه اندازی پرونده الکترونیک سلامت صرف کردیم تا در نیمه دوم سال به مرحله اجرای نظام ارجاع و پزشکی خانواده برسیم.

به ۱۴ هزار نیروی پزشک خانواده نیاز داریم

وزیر بهداشت گفت: البته تعداد پزشک خانواده در کشور کم است و بسته آموزشی مجازی و آموزش از راه دور برای این منظور فراهم کردیم تا در دوره سه ماهه ای پزشکان عمومی را برای کار در جایگاه پزشکی خانواده آماده کنیم.

وی بیان کرد: به حدود ۱۴ هزار نیروی پزشک خانواده برای تکمیل این شبکه نیاز داریم. برای حفظ جایگاه متخصصان نیز از آنها به عنوان سرپرست تیم های پزشکی خانواده استفاده می کنیم.

چهارم تیر ۹۸ بود که پرونده الکترونیک سلامت با حضور رئیس جمهوری در وزارت بهداشت آغاز به کار کرد. پرونده الکترونیک سلامت یکی از تکالیف بر زمین مانده قوانین برنامه پنجم و ششم توسعه کشور بود. اجرای نظام ارجاع، پزشکی خانواده و راهنماهای بالینی نیز از جمله تکالیف دیگر وزارت بهداشت است که در قوانین برنامه تاکید شده است.

درمان "فیبروزسیستیک" با کمک یک پروتئین

پژوهشگران آمریکایی سعی دارند با بررسی نوعی پروتئین، روش‌های جدیدی برای "فیبروز سیستیک" ارائه دهند.

روش‌های درمان "فیبروز سیستیک" (Cystic Fibrosis)، در سال‌های اخیر پیشرفت قابل توجهی داشته‌اند. جدیدترین دارو برای درمان این بیماری، "Potentiator" است که پروتئینی موسوم به "تنظیم‌کننده هدایت تراغشایی فیبروز سیستیک" (CFTR) را هدف قرار می‌دهد. اگرچه این روش‌های درمانی می‌توانند به برخی از افراد مبتلا به فیبروز سیستیک کمک کنند، اما بی‌نقص نیستند و پژوهشگران هنوز موفق نشده‌اند به نحوه عملکرد آنها پی ببرند.

فیبروز سیستیک یا تارفزونی کیسه‌ای یا سفتی مخاط، نوعی بیماری مربوط به سوخت‌وساز بدن است که بر اثر آن، ترشحات در بخش‌هایی از بدن، سفت و چسبنده می‌شوند. در این بیماری، ترشحات ریه، لوزالمعده، کبد، روده و دستگاه تناسلی، غلیظ و چسبنده می‌شوند؛ در حالی که این ترشحات در افراد طبیعی معمولاً رقیق و غیرچسبنده هستند.

پژوهش جدید "دانشگاه راکفلر" (Rockefeller University) آمریکا، برای نخستین بار تعامل میان Potentiator و پروتئین CFTR را با وضوح بالا نشان می‌دهد. نتایج پژوهش، حاکی از این است که دو ترکیب مجزا می‌توانند مانند همین پروتئین عمل کنند و راهبردهایی را برای کشف داروهای مؤثرتر نشان می‌دهد.

پروتئین CFTR، مانند کانالی عمل می‌کند که هنگام فعال بودن، به یون‌ها کمک می‌کند تا از سلول‌ها خارج شوند. هنگامی که CFTR خاموش باشد، یون‌ها نمی‌توانند آزادانه جریان داشته باشند و به تغییر اندام‌های داخلی منجر می‌شوند. این تغییرات می‌توانند خطراتی به همراه داشته باشند و به نقص در تنفس و عفونت مداوم منجر شوند.

Potentiator معمولاً برای افزایش جریان یون‌ها از طریق CFTR به کار می‌رود تا نشانه‌های فیبروز سیستیک را تسکین دهد. اخیراً تنها یک نوع دارو موسوم به "ایواکافتور" (Ivacaftor) در دسترس قرار دارد و یک داروی دیگر موسوم به GLPG۱۸۳۷"" نیز در حال بررسی است.

"جو چن" (Jue Chen)، از پژوهشگران این پروژه گفت: ایواکافتور می‌تواند تا ۱۰ درصد به بهبود عملکرد ریه کمک کند، اما یک درمان قطعی نیست و همه افراد به آن واکنش مثبت نشان نمی‌دهند؛ در نتیجه پژوهشگران برای کشف جایگزین‌های جدید حاوی Potentiator تلاش می‌کنند.

"چن" و همکارانش برای رسیدن به این هدف، نحوه عملکرد Potentiator را مورد بررسی قرار دادند. آنها از یک "میکروسکوپ الکترونی کرایو" (cryo-EM) استفاده کردند تا ساختار CFTR را در سطح اتمی بررسی کنند. آنها ساختار CFTR را هم در ایواکافتور و هم در GLPG۱۸۳۷ بررسی کردند.

"چن" افزود: این ترکیبات، توسط شرکت‌های متفاوتی ارائه شده‌اند و ویژگی‌های شیمیایی متفاوتی دارند، اما عملکرد آنها مانند یکدیگر است.

همه چیز درباره «آب مروارید» و راه‌های درمان آن

بسیاری از افراد بر این باورند که ابتلاء به کاتاراکت یا آب مروارید نتیجه افزایش سن اتفاق می‌افتد. این بیماری با اینکه در سنین سالمندی شایع‌تر است اما گاهی آسیب‌های چشمی بیماری‌های متابولیکی و یا حتی اشعه‌های مضر ممکن است سبب ابتلای فرد به کاتاراکت در سنین قبل از سالمندی گردد.

زمانی که نور به عدسی کدر شده چشم می‌تابد به شکل یک دانه مروارید داخل چشم دیده می‌شود به همین دلیل این بیماری آب مروارید نامیده می‌شود. تیره و کدر شدن عدسی چشم سبب بیماری کاتاراکت یا آب مروارید می‌شود به طوری که فرد تمام اجسام را در اطراف خود به طور مبهم و کدر مشاهده می‌کند. یکی از راه‌های درمان کاتاراکت پس از تشخیص و تأیید پزشک، عمل جراحی است.

علائم کاتاراکت

_تاری دید

_کاهش دید در شب

_دوربینی در یک چشم

_غیر شفاف و کم‌رنگ بودن تمام رنگ‌ها

_تغییر مکرر شماره عینک

پس از تشخیص پزشک، جراحی، شایع‌ترین درمان کاتاراکت است که با یک برش کوچک، عدسی چشم را با عدسی مصنوعی جایگزین می‌کنند.

مراقبت‌های بعد از جراحی

بنابر اعلام مرکز تحقیقات سالمندی، مراقبت‌های پس از جراحی از اهمیت فراوانی برخوردار است. احساس خارش چشم بعد از جراحی آب مروارید طبیعی بوده و بیمار باید از خاراندن، مالش و فشار دادن چشم خودداری کند. ممکن است در روزهای ابتدایی پس از جراحی، چشم‌ها اندکی به نور حساسیت نشان دهند که این موضوع نیز به مرور برطرف می‌شود. همچنین خم شدن ناگهانی و برداشتن اجسام سنگین پس از عمل جراحی می‌تواند سبب آسیب به چشم‌ها شود. رعایت نکات توصیه شده توسط پزشک متخصص در کوتاه شدن دوره نقاهت پس از جراحی بسیار مؤثر بوده و در صورتی که چشم جراحی شده به عفونت التهاب یا خونریزی مبتلا شد، بهترین راه مراجعه به پزشک است.

تمام علت های بی حسی و سوزن سوزن شدن دست ها!

دستان شما دارای برخی از حساس ترین گیرنده های لمسی در بدن شما هستند و همه گیرنده های لمسی به وسیله یک شبکه عصبی به مغز شما متصل می شوند.

اگر حتی یکی از اعصاب دست آسیب ببیند، مغز شما ممکن است هیچ کدام از اطلاعات حسی را از دستان شما دریافت نکند. نتیجه؟ شما در دست یا انگشتان دست تان احساس سوزن سوزن شدن یا بی حسی می کنید.

دلایل زیادی برای بی حسی دست ها وجود دارد. به هر حال شما نباید این علامت را نادیده بگیرید:

سندرم تنیس البو یا آرنج تنیس بازاگر یک تنیسور یا گلف باز هستید، یا فعالیتی می کنید که نیاز به چرخش تکراری دست، مچ دست یا آرنج دارید، شما در معرض خطر این سندرم هستید. به گفته متخصصان انجمن آمریکایی جراحی دست، این سندرم منجر به تضعیف تاندونهای آرنج می شود. این سندرم همراه با درد در آرنج یا ساعد است اما نشانه های اولیه آن همراه با سوزن سوزن شدن و بی حسی دست ها خواهد بود.

سندرم تونل کارپالیکی از شایع ترین علل بی حس شدن دست ها، سندرم تونل کارپال است. سندرم تونل کارپال در اثر فشرده شدن عصب مدین در مچ بوجود می آید که این ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد. برای نمونه، این فشره شدن ممکن است در اثر ضربه باشد مثلا در اثر شکستگی انتهای ساعد و یا در اثر خم و راست کردن تکراری و طولانی مدت مچ دست و انگشتان. ابتلا به این سندرم برای کسانی که مدت های طولانی با کامپیوتر کار می کنند، معمول است. معمولا جراحی برای تسکین این عارضه توسط پزشک پیشنهاد می شود.

اختلالات تیروئیدتیروئید شما غده ای پروانه ای شکل است که مسئولیت انواع فرایندهای بدن را بر عهده دارد. کم کاری تیروئید در این میان می تواند به اعصابی که اطلاعات بین مغز و نخاع با سایر نقاط بدن را حمل می کند، آسیب برساند. اگر بی حس شدن انگشت ها را به همراه سایر علائم از جمله ریزش مو، افزایش وزنف احساس سردی مداوم تجربه می کنید، حتما با پزشکتان برای تشخیص اختلالات تیروئید در تماس باشید.

مصرف برخی داروهامصرف برخی داروها همراه با عوارض جانبی از جمله بی حسی و سوزن سوزن شدن دست و پا است. شایع ترین این داروها عبارتند از داروهای شیمی درمانی یا داروهای اچ آی وی/ایدز. اما سایر داروهای رایج مانند داروهای فشار خون یا درمان های پوستی و یا برخی آنتی بیوتیک ها نیز می توانند منجر به این علائم شوند. اگر با مصرف دارو دچار بی حسی در دست ها می شوید، با پزشک تان در مورد تغییر دارو یا کاهش دوز آن مشورت کنید.

کمبود ویتامین ب ۱۲بدن شما از طریق گوشت، تخم مرغ و لبنیات، ویتامین ب ۱۲ را برای جذب می کند. این ویتامین برای عملکرد اعصاب و تولید گلبول های قرمز خون ضروری است. کمبود این ویتامین منجر به کمخونی ناشی از فقر ویتامین ب ۱۲ می شود. علائم این کم خونی عبارتند از خستگی، عدم تعادل، تنگی نفس، دست و پاهای سرد، سردرد و بی حس شدن دست ها. اگر علائم غیر معمولی دارید و یا یک رژیم گیاهی سخت را دنبال می کنید، یا یک وضعیت بهداشتی دارید که جذب مواد مغذی را تحت تاثیر قرار می دهد، مانند بیماری سلیاک یا کرون، با پزشک خود در مورد مصرف B۱۲ خود صحبت کنید.

سندرم گیلن بارهاین سندرم یک اختلال خودایمنی است که در آن سیستم ایمنی بدن به اشتباه به اعصاب شما حمله می کند و باعث سوزن سوزن شدن و خارش دست ها می شود. محققان دقیقا مطمئن نیستند که چرا این سندرم ایجاد می شود. سندرم گیلن باره در هر سنی و هر جنسی بروز می کند و اغلب به دلیل ابتلا به بیماری های تنفسی، آنفلوآنزای معده و یا سایر بیماری های عفونی است. سایر علائم این سندرم عبارتند از احساس بی قراری در انگشتانف ضعف پاها، راه رفتن غیر متعارف، افزایش ریتم قلب، تضعیف کنترل مثانه و یا روده.

دیابت:  بی حسی انگشتان دست می تواند ناشی از آسیب عصبی مرتبط با دیابت باشد. در واقع دیابت یکی از شایع ترین علل نوروپاتی محیطی است.

کد خبر 382088

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.