قرص تیروئید عامل پوکی استخوان نیست

یک فوق تخصص غدد درون و متابولیسم گفت: برخی به اشتباه مصرف قرص تیروئید را دلیل پوکی استخوان می‌دانند در صورتی که اینگونه نیست و چنانچه با دستور پزشک تجویز و مصرف شود از پوکی استخوان جلوگیری می‌کند.

مجید رمضانی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با اشاره به بیماری‌های غده تیروئید  اظهار کرد: این غده دو هورمون به نام های تی T3 و T4 تولید می کند که نقش بسیار مهمی در تمایز سلولی در طی مراحل تکامل بدن بازی می کند و در حفظ گرما زایی و متابولیسم و سوخت و ساز چربی و پروتیئین در بدن افراد بالغ کمک کننده است.

وی با بیان اینکه اختلالات خود ایمنی غده تیروئید می تواند سبب تحریک تیروئید و ساخت بیش از حد هورمون و در نهایت ایجاد پر کاری آن شود، گفت: علاوه بر این اختلالات خود ایمنی غده تیروئید و تخریب آن باعث کاهش تولید هورمون و در نهایت کم کاری تیروئید می شود که هر کدام از این بیماری ها علائم خاصی دارند.

فوق تخصص غدد درون و متابولیسم تاکید کرد: درعین حال بیماری های نسبتا شایع دیگر تیروئید مانند گره های تیروئید و سرطانهای تیروئید نیز وجود دارند که اغلب با معاینه فیزیکی و سونوگرافی تشخیص داده میشوند.

کم کاری تیروئید شایعترین بیماری

وی با اشاره به اینکه کم کاری تیروئید یکی از شایعترین بیماری‌های غده تیروئید است، اظهار کرد: کمبود ید یکی از شایعترین علت کم کاری تیروئید است و در نواحی که کمبود ید وجود ندارد علت کم کاری تیروئید در اشخاص بیماری‌های خود ایمنی تیروئید است که سردسته آن بیماری "هاشیموتو"  بوده و بعد از این مورد جراحی‌های تیروئید و درمان با رادیواکتیو که برای پرکاری تیروئید به کار می‌رود را می‌توانیم از دیگر علت های کم کاری تیروئید بدانیم.

رمضانی تصریح کرد: در عین حال یکی از علل کم کاری تیروئید کم کاری مادرزادی است که بیمار در بدو تولد دچار این مشکل می شود. شیوع بیماری کم کاری تیروئید در بین زن‌ها چهار در هزار و در بین مردان یک در هزار عنوان شده است.

وی با تاکید به اینکه ملاحظاتی را باید افراد مبتلا به بیماری تیروئید مد نظر داشته باشند، افزود: باید این گروه از بیماران بدانند که این بیماری ماداالعمر است پس بیمار به هیچ عنوان بدون مشورت پزشک نباید خوردن دارو را قطع کند یا در میزان مصرف دارو به طور خودسرانه تغییر ایجاد کند.

رمضانی با بیان اینکه خانم هایی که با کم کاری تیروئید تحت درمان با قرص‌های لوو تیروکسین هستند قبل از شروع از بارداری باید حتما با پزشک مشاوره کنند، تصریح کرد: با شروع بارداری خانم ها نباید خوردن دارو را قطع کنند و با تشخیص پزشک ممکن است که بین ۳۰ تا ۵۰ دوز دارو افزایش پیدا کند.

 وی یادآور شد: اگر بیمار هنگام مصرف دارو دوز دارو را یک روز فراموش کرده یا مصرف نکند می تواند در روزهای بعدی دوز دارو را همراه با دوز روز بعدی استفاده کند.

این فوق تخصص غدد درون و متابولیسم معتقد است که یک باور اشتباهی که در بین رواج پیدا کرده است این است که بیان می شود قرص تیروئید باعث پوکی استخوان می شود. قرص تیروئید به عنوان یک دارو در صورتی که با دوز مناسب و با نظر پزشک متخصص استفاده شود از پوکی استخوان جلوگیری هم می کند.

وی خاطرنشان کرد: مصرف خودسرانه قرص لوو تیروکسین که بعضی افراد به عنوان درمان لاغری استفاده می کنند یا دوز بیش از حد دارو ممکن است که پوکی استخوان در افراد مسن را ایجاد کند.

لزوم انجام آزمایش های تیروئید

رمضانی درباره لزوم انجام آزمایش‌های تیروئید برای افراد اظهار کرد: همه نوزدان در بدو تولد به عنوان تست اسکرین حتما باید آزمایش تیروئید برایشان انجام شود و همه خانم ها بعد از ۳۵ سالگی در صورت نرمال بودن بایستی هر پنج سال یکبار آزمایش‌های تیروئید را انجام دهند.

وی ادامه داد: زنهایی که دچار اختلالات قاعدگی هستند یا افرادی که افزایش یا کاهش وزن بدون دلیل دارند یا دچار ناباروری هستند و همچنین زنهایی که تصمیم به بارداری دارند یا زنهای باردار در سه ماهه اول بارداری و تمام افرادی که سطح افزایش یافته کلسترول خون دارند باید تست غربالگری تیروئید را انجام دهند.

این فوق تخصص غدد درون و متابولیسم تاکید کرد: افرادی که علائم خستگی زودرس، کاهش یا افزایش اشتها، اضافه وزن بدون دلیل، کاهش وزن و تحریک پذیری، افزایش خواب یا بی خوابی ضعف عضلانی و به طور کلی همه علایم کم کاری و پرکاری تیروئیدی دارند باید تست‌های تیروئید برای این گروه از اشخاص انجام شود.

رمضانی با تاکید به اینکه افرادی که قرص لوو تیروکسین را استفاده می‌کنند باید مد نظر داشته باشند که حداقل فاصله این قرص با خوردن غذا نیم ساعت باشد، گفت: بهتر است که این گروه از اشخاص صبح نیم ساعت قبل از خوردن صبحانه این قرص را مصرف کنند و سعی کنند تا جایی که امکان دارد داروهای دیگری را همزمان با این قرص مصرف نکنند.

وی با بیان اینکه درصورتی که پزشک برای بیمار قرص‌های آهن را تجویز کرده است بهتر است که حدود ۹ تا ۱۲ ساعت فاصله بین مصرف قرص آهن و لوو تیروکسین وجود داشته باشد، گفت: همچنین قرص‌های کلسیم بهتر است که حدود چهار ساعت با مصرف قرص لوو تیروکسین فاصله داشته باشد.

کد خبر 381965

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.