سیلاب لرستان؛ سامانه‌ای از آن سوی آب‌ها

هسته اصلی سامانه‌ سیلاب لرستان در موردی نادر از کانادا و در جهت جریانات جت استریم به سمت ایران حرکت کرد، پس از گذشتن از شمال اسکاتلند و نیز بارش‌هایی که در غرب اسکاندیناویا داشت، به روسیه مرکزی وارد شد. از دریای سیاه گذشت و طی ادغام با سامانه‌های مدیترانه‌ای- سودانی، در ۴ فروردین به ایران وارد شد.

به گزارش ایمنا، بارش‌های سیل‌آسا که در پایان اسفندماه سال گذشته تا اوایل فروردین‌ماه امسال در ایران رخ داد، مناطق بسیاری را در کشور درگیر سیل کرد. بر اساس آمار در آن برهه سیل‌هایی که بیش از ۲۱ استان و چهار هزار و ۵۰۰ شهر و روستا را درنوردیدند، در مجموع جان بیشتر از ۷۵ نفر را گرفت و با خساراتی بسیار زیاد دو هزار نفر را مجروح کرد. در این میان استان‌های گلستان، لرستان و خوزستان بیشتر از دیگر استان‌های کشور دچار تلفات جانی و خسارات مالی شدند. طی مطلبی که آن را در ادامه می‌خوانید؛ به چگونگی تشکیل سامانه بارشی لرستان در آن دوره پرداخته شده و بررسی شده است که آن سامانه از کجا آمد و چگونه شکل گرفت. همچنین برای بررسی دقیق‌تر روند بارش که منجر به وقوع سیل در خوزستان شد؛ در چندین بازه‌ سه‌ساعته از پنجم فروردین‌ماه ۹۸ تا هفتم آن ماه آورده شده است. این مطلب پیشتر در مجله الکترونیک «شهرگاه»؛ که نشریه‌ای تخصصی در حوزه مدیریت شهری است، منتشر شده است.

هسته اصلی سامانه‌ای که به سیلاب لرستان انجامید در موردی نادر از کانادا و شمال آمریکا و در جهت جریانات جت استریم به سمت ایران حرکت کرد. این سامانه در ظهر ۲۶ اسفند در اقیانوس اطلس شمالی حرکتش را پی‌گرفت و پس از گذشتن از شمال اسکاتلند و نیز بارش‌هایی که در غرب شبه جزیره اسکاندیناویا داشت، به روسیه مرکزی وارد شد و در بامداد سوم فروردین با بارش‌های به نسبت تند روی سوچی (با شدت بیش از ۳/۵ لیتر بر هر متر مربع در هر ساعت) از دریای سیاه گذشت، اتفاق بسیار مهم تقویت و جان تازه گرفتن این سامانه در ادغام با سامانه‌های مدیترانه‌ای- سودانی در روز یکشنبه چهارم فروردین بود که از شرق و جنوب شرقی دریای مدیترانه شکل گرفته بودند و رطوبت بسیاری داشتند. بعد از ظهر همین روز این سامانه پربارش وارد ایران شد و در نخستین مرحله بارش‌هایی را با پتانسیل حدود هفت لیتر بر مترمربع در ساعت در منطقه پلدختر آغاز کرد. 


 

بارش‌های سیل‌آسای لرستان و خوزستان

بارش‌هایی که از عصرگاه چهارم فروردین در لرستان آغاز شد، به سبب آنکه عمدتا در حوضه آبریز کرخه به حساب ‌می‌آمد و البته دامنه آن ‌ها تا حوضه آبریز کارون نیز می‌رسید،  نه تنها در لرستان که در سیل خوزستان نیز کاملا اثرگذار بود. از این بابت تفکیک بارش‌ها برای سیل لرستان و خوزستان  قابل انجام نیست. به هر روی نخست تبعات سیل‌آسای این بارندگی‌ها در لرستان نمود یافت و خرم‌آباد، معمولان و  به‌ویژه پلدختر و کوهدشت را درنوردید تا با تأخیری یکی دو روزه به مناطق شمالی خوزستان نیز برسد.      

کد خبر 380335

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.