درمان آلزایمر با داروی فشار خون

یافته‌های جدید نشان می‌دهد دارویی که پزشکان برای درمان فشار خون بالا تجویز می‌کنند، باعث آرامش عروق و پایین آوردن فشار خون می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بیماری آلزایمر رایج‌ترین نوع زوال عقل است؛ این اختلال پیش‌رونده باعث زوال عقل و نهایتا منجر به مرگ سلول‌ها می‌شود. تعداد مبتلایان به زوال عقل در سال ۲۰۱۷، تقریبا ۵۰ میلیون نفر بوده است و این آمار هر ۲۰ سال دو برابر می‌شود، به گونه‌ای که تا سال ۲۰۳۰ به ۷۵ میلیون نفر خواهد رسید.

 محققان همواره به دنبال روش‌های متفاوت برای درمان بیماری آلزایمر بوده‌اند و اخیرا متوجه شدند که داروی "نیلوادیپین"(nilvadipine) تاثیرات مثبتی بر جریان خون مغز افراد مبتلا به  آلزایمر دارد. این دارو مسدود کننده‌ کانال کلسیم است و مصرف آن باعث آرامش عروق و پایین آوردن فشار خون می‌شود.

گروهی از محققان دانشگاه علوم پزشکی "Radboud" در هلند به منظور بررسی تاثیر داروی نیلوادیپین در کاهش روند بیماری، ۱۴۴ فرد مبتلا به آلزایمر خفیف تا متوسط را به دو گروه تقسیم کردند. برای گروه اول داروی نیلوادیپین و برای گروه دوم شبه دارو تجویز  شد. محققان قبل از شروع تحقیق و ۶ ماه پس از آن، جریان خون بخش مخصوصی از مغز را با استفاده از  شیوه عکسبرداری MRI اندازه‌گیری کردند.

نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که گردش خون به سمت هیپوکامپوس (بخش مسئول یادگیری و حافظه) در افرادی که داروی نیلوادیپین مصرف کرده بودند، ۲۰ درصد افزایش پیدا کرد اما این دارو تاثیری بر گردش خون قسمت‌های دیگر مغز نداشت. به گفته محققان اگرچه مصرف هیچ دارویی بدون خطر نیست، اما درمان فشار خون بالا می‌تواند برای حفظ سلامت مغز مبتلایان به آلزایمر مفید باشد.

نتایج این مطالعه در مجله‌ Hypertension منتشر شده است.

کد خبر 380193

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.