تشکیل مراکز مشاوره برای مراجعه بیماران دیابتی ضروری است

رییس انجمن خیریه حمایت از بیماران دیابت ایران گفت: مشاوره در دنیا پایه پیشگیری از بیماری ها است.بایستی مراکز مشاوره برای مراجعه بیماران دیابتی تشکیل شود و تا برای درمان بیماران دیابتی در بخش های مختلف زوایای این بیماری بررسی شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شکور امیدی ظهر امروز (پنجشنبه) در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه انجمن خیریه حمایت از بیماران دیابتی کشور در سال ۱۳۷۳ تاسیس شده است، اظهار کرد: این انجمن با سه میلیون و ۶۰۰ هزار نفر عضو در خصوص پیشگیری از بیماری دیابت که یکی از نیازهای اساسی آن ارایه مشاوره است، فعالیت می کند.

وی با تاکید به اینکه بحث مشاوره مطابق تاکیدات دینی و علمی در بسیاری امور موثر است، گفت: اکنون در جامعه بحث مشاوره مغفول مانده است و می طلبد که از این کار نوین حمایت شود با توجه به اینکه ارزش نهادن به جان مردم حایز اهمیت بالایی است باید در گروه های پیشرفته به بیماران ارایه خدمات کنیم.

مشاوره پایه پیشگیری از بیماری ها

 امیدی با بیان اینکه موسسه طلوع سپید در اصفهان مجری برنامه های انجمن دیابت کشور به خصوص اجرای طرح مشاوره با بهره مندی از نیروهای جوان و طرح نو است، گفت: مشاوره در دنیا پایه پیشگیری از بیماری ها و تشخیص استعدادها و مدیریت ها است.

وی تصریح کرد: معتقدم بایستی دولت کارها را به مردم و بخش خصوصی واگذار کند و ضروری است که ان جی او ها هم حضور فعالی داشته باشند و علاوه بر این بایستی دولت به تشکل های مردمی بها دهد و از آنها حمایت کند.

این فوق تخصص ایمونولوژی و آلرژی دانشگاه تهران با تاکید به بروز دیابت در بین کودکان گفت: بیماری دیابت در بین کودکان وجود دارد که این امر به علت تغذیه ناسالم دانش آموزان است و بایستی دولت در این زمینه و تشکل ها مردم در اطلاع رسانی به مردم برنامه ریزی کنند.

امیدی تاکید کرد: باید استانداردها را بنویسیم و راهکارهای ارایه مشاوره را بدانیم تا این بحث مغفول نماند. علاوه بر این می طلبد که مردم کشور خودشان نسبت به حل مسائل اقدام کنندتا فعال بودن مراکز مشاوره در کشور عملیاتی شود و در جهت انجام خدمات برنامه ریزی صورت گیرد.

وی با بیان ارایه خدمات در حوزه طب سنتی و گیاهان دارویی در جامعه ضروری است، گفت: به همین دلیل به وزارتخانه پیشنهاد داده شد تا با ارهی آموزش های لازم به این گروه و و گرفتن تست از اساتید طب سنتی و اخذ گواهی نامه آنها بتوانند در کشور ارایه خدمات کنند.

وی تصریح کرد: همچنین بایستی واکسن ها برای پیشگیری از بیماری ها بیمه شوند و اصل کار ارایه روش نوین در کشور و دادن تلنگر به مسوئلین است.

استرس عامل ۹۰ درصدی بروز بیماری دیابت

رییس انجمن خیریه حمایت از بیماران دیابت ایران گفت: مدیران نکات مهم را به شهروندان بیاموزند با توجه به اینکه ۹۰ درصد مشکلات در بروز بیماری دیابت استرس است. کنترل و مدیریت استرس در پییشگیری از بروز بیماری ها حایز اهمیت بالایی است.

وی ادامه داد: کتاب هایی در زمینه کنترل استرس در خصوص آخرین اطلاعات در حوزه استرس در آِنده منتشر می شود و در اختیار انجمن حمایت از بیماران دیابتی قرار می گیرد.

امیدی اطلاع رسانی و ارایه آگاهی به مردم در زمینه بیماری های دیابتی و تالاسمی و ژنتیک مهم دانست و افزود: فعالیت مراکز مشاوره جلوگیری بروز معضل های اجتماعی است. شناسایی استعداد سنجی، ارایه خدمات مشاوره قبل از ازدواج و گرفتن تست معیوب تالاسمی و مشاوره ژنتیک در جلوگیری از بروز بیماری های تالاسمی و ژنتیکی نقش دارد.

وی تاکید کرد: این وظیفه مهم بر عهده مراکز مشاوره است و از بین بردن ترس از بروز بیماری را باید مراکز مشاوره انجام دهند تا فرزندان مبتلا به تالاسمی نشوند.

 این فوق تخصص ایمونولوژی و آلرژی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه مطرح کردن روشهای جدید باعث انجام کارهای اساسی برای خانواده ها می شود، اظهار کرد: در دنیا این مسایل حل شده است و در ایران هم توجه به امر بسیار ضروری است و راه اندازی روش های نوین تشخیص، درمان و مشاوره با همکاری اساتید دانشگاه و مردم و دانشجویان پیگیری می شود.

وی یادآور شد: انجمن جمایت از بیماران دیابتی کشور در این زمینه فعال است تا در آِینده شاهد انجام اقدامات پیشرفته ای در این بخش باشیم. بایستی به مراتب علمی بها دهیم و با توجه کردن به سلامت جسمی و روانی مردم در جهت کاهش بروز بیماری ها در کشور گام برداریم.

باید اعتقادی کار کنیم

امیدی تصریح کرد: معتقدم که این نظام و در بحث ولایت باید اعتقادی کار کنیم و در بخش بیماری ها اولویت خود مردم هستند و می طلبد که مراکز مشاوره در جهت ایجاد رضایت مندی مردم تلاش کنند و این اولین اقدام در ایجاد شادی و نشاط مردم است.

رییس انجمن خیریه حمایت از بیماران دیابت ایران با تاکید به اینکه باید باورهای اشتباه را در جامعه از بین ببریم و جوان گرایی را در اجتماع عملی کنیم، گفت: استفاده از بانوان در بخش های دولتی و بها دادن به نظرات آنها حایز اهمیت است. بایستی ازایه خدمات به خانواده ها را استاندارد کنیم.

وی با اشاره به اینکه اگر استاندارد مشاوره نوشته شود مردم از این نوع مشاوره بهره مند می شوند و رضایت مندی مردم شاخص استاندارد ساز در دنیا است اظهار کرد: بدانیم که همه آحاد جامعه نیازمند مشاوره هستند و لازم است که این برنامه و گرفتن مشاوره در جامعه با اتکا به روشهای نوین نهادینه شود تا شهروندان کمک های مشاوره را بپذیرند.

این فوق تخصص ایمونولوژی و آلرژی دانشگاه تهران گفت: خانواده درمانی و ارایه مشاوره و دادن راه حل برای درمان بیماران دیابتی بسیار موثر است. همچنین ارایه آموزش ها و مشاوره ها در بخش پزشکی، خانواده و تغذیه برای دیابتی ها لازم است و می طلبد که مراکز مشاوره به صحبت های بیمار به طور کامل گوش دهند و بعد از آن راهکارها را برای بهبود ارایه کنند.

به گفته امیدی؛ اکنون دو انجمن تخصصی علمی و خیریه ای حمایتی از بیماران در کشور فعالیت می کنند و در انجمن کشوری حمایت از بیماران دیابتی انجمن گابریک نیز فعال است که آموزش ها و خدمات اینترنتی را به بیماران ارایه می کند.

وی تاکید کرد: اکنون آمار دیابت در استان یزد ۲۶ درصد است و این انجمن کارهای ملی و بین المللی انجام داده است و افزایش ۱۰ درصد نوشابه های قندی به منظور کاهش مصرف این نوع نوشابه ها در بین مردم بوده است.

فاکتورهای خطر بروز دیابت در کودکان

امیدی درباره فاکتورهای خطر بروز بیماری دیابت در کودکان و بزرگسالان و درمان این بیماران و کاهش مشکلات آنها در پاسخ سوال خبرنگار ایمنا اظهار کرد: بیماری دیابتی کودکان و نوجوانان ارثی است و با علایم شب ادراری همراه است که متاسفانه به تعویق می افتد و زیاد آب خوردن کودکان نیز از علایم بروز دیابت آنها است و در افراد بزرگسال علاوه بر عطش و آب زیاد خوردن با لاغری همراه است.

 وی ادامه داد: بهترین کار برای تشخیص دیابت گرفتن تست قند است و سپیس انجام مراحل بعدی پزشکی و زدن دو نوع واکسن اجباری برای این بیماران لازم است.

رییس انجمن خیریه حمایت از بیماران دیابت ایران گفت: بایستی مراکز مشاوره برای مراجعه بیماران دیابتی تشکیل شود و برای درمان بیماران دیابتی باید در بخش های مختلف زوایای این بیماری بررسی شود تا نسبت به کاهش مشکلات اقدام کنیم.

وی تاکید کرد: اگر بیمه ها تجاری فکر نکنند و در جهت ارایه آموزش ومشاوره در حوزه درمان و کاهش پیشگیری از بیماری دیابت هزینه اندکی کنند در آینده شاهد کاهش مشکلات در این بخش خواهیم بود.

کد خبر 379867

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.