هپاتیت‌های BوC امکان ماندگاری در کبد را دارند

یک فوق‌تخصص گوارش و کبد گفت: هپاتیت B و C بیماری‌های مزمنی هستند که امکان ماندگاری در کبد شخص را دارند که در این صورت امکان انتقال به فرد دیگر را هم دارند و فرد مبتلا به هپاتیت B توجه بسیاری به واکسیناسیون داشته باشد.

محسن شریفی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص راه‌های انتقال هپاتیت‌های ویروسی در بین زوجین، اظهار کرد: هپاتیت‌های A ، B  و C  از شایع‌ترین انواع هپاتیت هستند که هپاتیت A خوش‌خیم و خود محدود شونده است.

وی در خصوص علائم هپاتیت A افزود: هپاتیت A علایمی شبیه زردی، بیحالی، ضعف، بی‌اشتهایی برای بیمار ایجاد میکند و ادرار تیره شده و شخص دچار ضعف بیاشتهایی و کمحوصلگی میشود و بعد از طی شدن پنج یا شش روز علایم برطرف شده و بیمار خود به خود بهبودی پیدا می‌کند.

عضو هئیت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه هپاتیت‌های B و C بیماری‌های مزمنی هستند که امکان ماندگاری در کبد افراد را دارد، تصریح کرد: افراد در شرف ازدواج به دلیل اطمینان از نبود این ویروس در طرف مقابل می‌توانند به متخصصان گوارش و کبد مراجعه کنند.

وی با بیان اینکه متاسفانه در برخی موارد هپاتیت B و C مزمن و در بدن شخص ماندگار می‌شوند، اظهار کرد: این نوع هپاتیت‌ها می‌توانند در بدن شخص فعال و غیرفعال بمانند و خطر انتقال به فرد دیگر را هم داشته باشند.

شریفی معتقد با تاکید بر اینکه امروزه انقلابی در درمان هپاتیت C ایجاد شده است، گفت: خوشبختانه درمان‌های جدیدی برای این بیماری وجود دارد و این نوع بیماری تقریبا قابل درمان شده است و در مورد هپاتیت B با مصرف دارو می‌توان آن را نیز کنترل کرد و همسر فرد مبتلا به هپاتیت B حتما باید واکسینه شده و نوبت‌های واکسیناسیون را انجام دهد.

وی با تاکید بر لزوم واکسینه شدن افراد، تصریح کرد: با توجه به اینکه این بیماری از طریق جنسی و از طریق تزریقات خونی  منتقل می‌شود باید  شخص در مقابل این نوع هپاتیت واکسینه شود و بعد از اطمینان از انجام واکسیناسیون در صورتی که در آزمایش آنتی‌بادی سطح آنتی‌بادی  بالای ۱۰ قرار گرفته باشد آن فرد در مقابل این بیماری ایمن است.

عضو هئیت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهانبا اشاره به اینکه درمورد هپاتیت C متاسفانه واکسیناسیونی نداریم، اظهار کرد: خطر انتقال این نوع بیماری با رابطه جنسی بین زوجین وجود دارد اما بیماری نادری بوده و در عین حال شیوع آن صفر نیست و در بین هپاتیت‌ها اگر شخص به دنبال درمان هپاتیت C نباشد می‌تواند فرد مقابل را هم مبتلا به این نوع هپاتیت کند.

وی با اشاره به وجود درمان‌های خوب برای هپاتیت C گفت: در بیش از ۹۸ درصد موارد هپاتیت C به طور کامل درمان می‌شود و با درمان خطر انتقال به طرف مقابل وجود ندارد، همچنین باید زوجین نسبت به انتقال هپاتیت B و C و راههای انتقال آن از طریق انتقال خون و روابط جنسی هوشیار باشند تا طرف مقابل خودرا گرفتار این نوع هپاتیت‌ها نکنند.

کد خبر 378598

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.