۱۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۰
طلا نمی‌خرم اما می‌فروشم ...!

"به دلیل بالا بودن قیمت‌ها، مدت‌ها است نه تنها طلایی نخریده‌ام بلکه اندک طلای خود را نیز باید برای رفع مشکلات زندگی بفروشم"؛ این جمله بانویی است رهگذر در حوالی بازار هنر اصفهان!

به گزارش خبرنگار ایمنا، بازار هنر اصفهان که از گذشته محلی برای خرید و فروش طلا و زیورآلات بوده، امروز دیگر هیاهوی سابق را ندارد. قدرت خرید مردم در پی رویدادهای اخیر کاهش یافته به طوری که تبعات آن گریبان‌گیر فروشندگان نیز شده و تیرگی آن به گفته برخی از فعالان این صنف چندین سال است بر بازار طلا سایه افکنده و به معضلی تازه برای کسانی که می‌خواهند سرو سامانی بگیرند و زندگی جدیدشان را شروع کنند، تبدیل شده است.

معضل خرید طلا برای مردم به دلیل کاهش قدرت خرید آن‌ها بسیار جدی است، تا جایی که نتیجه آن را می‌توان در میزان قابل توجه کاهش شلوغی بازار مشاهده کرد! جمعیتی که در گذشته به میل خود طلا می‌خرید اکنون نه تنها به اجبار خرید می‌کند بلکه تعداد زیادی نیز به دلیل مشکلات زندگی و گرانی‌ها اندک طلایی که دارند را نیز می‌فروشند. در همین خصوص بانویی رهگذر در حوالی بازار هنر اصفهان به خبرنگار ایمنا می‌گوید: «به دلیل بالا بودن قیمت‌ها، مدت‌ها است نه تنها طلایی نخریده‌ام بلکه اندک طلای خود را نیز باید برای رفع مشکلات زندگی بفروشم.»

کم نیست درددل مردم از گرانی طلا در ماه‌های اخیر اما برای دیدن شرایط و وضعیت بازار از نزدیک سری به یکی از بازارهای قدیمی و کهنه کار طلای اصفهان، "بازار هنر" زدیم.

فقط برای دیدن به بازار آمده‌ایم

جستجوها برای یافتن عروس و دامادی که به قصد خرید یا حتی دیدن بازار آمده باشد، تقریبا بی نتیجه است، حتی مرد میانسالی که به همراه همسر خود به نظر برای خرید طلا آمده با طنزی تلخ به خبرنگار ایمنا، می‌گوید:« قدرت خرید طلای ما الان صفر است.»

 وی ادامه می‌دهد: ما فقط برای دیدن زیبایی طلا به بازار آمده‌ایم! در گذشته طلا داشتیم اما مجبور شدیم به علت گرانی اجناس آن را بفروشیم و تا این لحظه نیز نتوانستیم آن را جایگزین کنیم. قدرت خرید مردم برای خرید خوراکی‌ها نیز ضعیف است، چه برسد به طلا.»

مرد جوانی نیز گلایه می‌کند که « با این درآمد، ضروریات زندگی را هم به سختی تامین می‌کنیم.»

مگر شما در این مملکت زندگی نمی‌کنید؟!

در این میان حرف‌های برخی فروشندگان نیز جای تامل دارد و شنیدینی است، یکی از فروشندگان جوان در پاسخ به سوالی مبنی بر تغییرات خرید طلا توسط زوج‌های جوان می گوید: «این چه سوالی است؟ مگر شما در این مملکت زندگی نمی‌کنید؟! قدرت خرید مردم کم شده است؛ سرویس طلا پنج میلیون تومانی، ۲۰ میلیون شده است و کسی نمی‌تواند بخرد.

وی با بیان اینکه دامنه قیمت سرویس‌ها از حدود ۱۵ میلیون تومان و حلقه نیز از جفتی حدود چهار میلیون تومان شروع می‌شود، اضافه می‌کند: اکثرا خرید نمی‌کنند، اگر فروش قبلمان را ۱۰۰ در نظر بگیرید، اکنون  از ۲۰ هم کمتر شده است.»

در این میان خریداری جهت پرسیدن قیمت به فروشنده مراجعه می‌کند و می‌پرسد: «قیمت یک زنجیر نازک چه قدر است؟» فروشنده نیز پاسخ می‌دهد:«از یک میلیون و پانصد هزار تومان شروع می‌شود» و خریدار تشکر کرده و از فروشگاه خارج می‌شود.

در ادامه فروشنده شاکی به نکات دیگری اشاره می‌کند که نشان از مشکلات بیشتر فروشندگان دارد. وی با ناراحتی زیاد از عملکرد اتحادیه می‌گوید: اعتبار یک پروانه کسب "کله پزی" از اعتبار پروانه کسب "طلا فروشی" بیشتر است.

هیچ کس فکری به حال ما نمی‌کند

اما مرد جوان دیگری که به کار فروش مشغول است با ناامیدی و کمی عصبانیت از اوضاع کار می‌گوید: «هیچ کس فکری به حال ما نمی‌کند؛ از عید تا کنون اوضاع روز به روز بدتر شده است.

این فروشنده جوان درباره فروش سرویس طلا نیز می‌گوید: فروش در حد صفر شده است؛ اگر کسی از قبل طلا داشته باشد سرویس خرید می‌کند یعنی معاوضه می‌کند. اکثر کسانی هم که به دنبال حلقه می‌گردند در جستجوی کار سبک هستند. در این میان از زمانی هم که واردات طلای ساخت خارج از ایران ممنوع شد، تولید کنندگان داخلی دستمزد ساخت را افزایش دادند.»

مغازه دار دیگری نیز به افزایش چشمگیر قیمت‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید: «با توجه به بالا رفتن قیمت خرید سرویس طلا تقریبا به صفر رسیده و این وضعیت از ابتدای سال ۱۳۹۶ رخ داده است. یک سرویس زیبا و سر و سنگینی که داماد با ۱۰ میلیون تومان می‌خرید، اکنون به حدود ۵۰ میلیون تومان رسیده است.  تنها ۴۰ درصد مردمی که مجبور به خرید حلقه هستند قدرت خرید آن را دارند.

این فرشنده معتقد است: مردم دیگر به عنوان زینت به طلا نگاه نمی‌کنند بلکه دید سرمایه گذاری نسبت به آن دارند و به همین جهت به سمت سکه و آبشده رو می‌آورند. دامنه قیمت حلقه نیز حدودا از جفتی پنج میلیون تومان شروع می‌شود که قبلا کمتر از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت داشت. خرید طلا اکنون به صورت تعویضی شده و دیگر کسی قدرت خرید طلا با پول را ندارد زیرا به طور مثال، یک النگو دست کم سه میلیون تومان هزینه بر می‌دارد.»

۱۰تنها درصد مردم قدرت خرید طلا دارند

مرد جوانی نیز که به عنوان شاگرد در یک فروشگاه طلا مشغول به کار است، تصریح می‌کند:« خریداران دو دسته شده‌اند؛ دسته اول کسانی هستند که پول داشته و با نوسانات اخیر ثروتشان بیشتر شده است، این قشر تقریبا ۱۰ درصد مردم را تشکیل می‌دهند اما ۹۰ درصد باقی مانده کسانی هستند که قدرت خریدشان کم شده و به فراخور این کاهش قدرت خرید، وزن سرویس‌ها نیز کاهش یافته است.

وی می‌افزاید: در گذشته سرویسی با وزن ۱۷ گرم وجود نداشت اما اکنون وجود دارد! و کسانی هستند که حتی سه روز برای پیدا کردن سرویس مناسب با سرمایه خود به فروشگاه‌های مختلف سر می‌زنند و در آخر نیز جنس مورد نظر را پیدا نمی‌کنند و به سمت نقره یا بدل رو می‌آورند.

این مرد جوان در خصوص خرید حلقه جواهر نیز می‌گوید: خرید حلقه‌های جواهر نیز تقریبا ۱۰ ماه است که به حدود صفر رسیده، اگر بخواهم دقیق‌تر بگویم تقریبا هر چهار ماه، یک حلقه می‌فروشیم آن هم به همان قشر ۱۰ درصدی!

از میان تعداد خریدها ۸۰ درصد معاوضه‌ای شده و ۲۰ درصد دیگر نیز مربوط به کسانی است که یا مجبور به خرید هستند و یا به دید سرمایه گذاری به طلا نگاه می‌کنند.»

کد خبر 378549

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.