پیشگیری از بیماری‌های قلبی با مصرف آب گوجه‌فرنگی

یافته‌های جدید نشان می‌دهد که مصرف آب گوجه فرنگی، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را به طور چشمگیری کاهش می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، تغذیه سالم برای سلامت تمام اندام‌های بدن ضروری است و قلب نیز از این قاعده مستثنی نیست؛ محققان آمریکایی به تازگی تاثیر مصرف آب گوجه را بر سلامت قلب و عروق افراد مورد بررسی قرار دادند.

به گفته آن‌ها دلیل اصلی بیماری‌های قلبی، تصلب شرایین است و این مشکل زمانی این اتفاق می‌­افتد که پلاک­‌ها درون رگ­‌های خونی تشکیل شوند. با گذشت زمان، پلاک‌ها سخت‌تر شده و باعث باریک شدن شاهرگ­‌ها می‌­شود. موضوع قابل توجه اینکه اگر فردی بتواند فشار خون، دیابت و سطح کلسترول خون خود را کنترل کند، خطر ابتلا به این بیماری‌ها را به طور چشمگیری کاهش خواهد داد.

محققان آمریکایی به منظور بررسی مزایای مصرف آب گوجه‌فرنگی برای سلامت افراد، داده‌های پزشکی ۱۸۴ مرد و ۲۹۷ زن را به مدت یک سال مورد بررسی قرار دادند. آن‌­ها از شرکت کنندگان خواستند روزانه هر اندازه که مایل هستند آب گوجه فرنگی بدون نمک بنوشند.

این افراد به طور میانگین حدود ۲۱۵ میلی‌لیتر (کمتر از یک فنجان) آب گوجه فرنگی مصرف کردند. محققان در آغاز و پایان تحقیق، فاکتورهایی مانند فشار خون، سطح تری گلیسیرید، کلسترول خون و قند خون پلاسمای افراد را در حالت ناشتا اندازه گیری کردند.

یافته‌های جدید نشان داد که پس از مصرف یک سال آب گوجه فرنگی، فشار خون افراد به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد؛ طی این تحقیق فشار خون دیاستولیک شرکت‌کنندگان از ۱۴۱.۲ به ۱۳۷ میلی متر جیوه کاهش یافت. نتیجه بررسی‌­های جدید حاکی از این بود که مصرف محصولات متنوع گوجه فرنگی باعث بهبود وضعیت چربی خون، فشار خون و عملکرد اندوتلیال قلب (لایه درون رگی) افراد می‌شود.

به گفته محققان این نخستین بار نیست که تاثیر گوجه فرنگی بر کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی مورد بررسی قرار می گیرد. گوجه فرنگی دارای ترکیباتی نظیر کاروتنوئید (نوعی رنگدانه طبیعی)، ویتامین A، کلسیم و اسید گاما آمینوبوتیریک است که همگی نقش مهمی در سلامت فیزیولوژیکی بدن و پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی دارد.

نتایج این تحقیق در مجله Food Science & Nutrition منتشر شده است.

کد خبر 378407

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.