سیگار سالانه ۶۰ هزار ایرانی را می‌کُشد/ خوراکی‌های مناسب برای  ناخن‌های زیبا

ساییدگی مفاصل ، پنج ویتامین‌ برای داشتن ناخن‌های زیبا و محکم، خوردنی‌های مفید برای سلامت قلب مردان، مرگ سالانه ۶۰ هزار ایرانی بر اثر مصرف سیگار و روش های خانگی برای رهایی فوری از سوختگی را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا؛ کارشناسان سلامت به مردان توصیه می‌کنند برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ قلبی و چاقی از برخی انواع سبزیجات و میوه‌ها مصرف کنند. نتایج یک بررسی نشان می‌دهد مصرف میوه‌هایی همچون سیب و گلابی و سبزیجات برگ‌دار و برگ‌سبز می‌تواند سلامت مردان را در برابر بیماری‌ قلبی، برخی انواع سرطان‌ها، دیابت نوع دو و چاقی حفظ کند. محققان در این بررسی تاکید کردند رژیم‌های غذایی گیاهی برای مردان بسیار مفید است. همچنین، رژیم‌های غذایی که بر پایه مواد غذایی گیاهی قرار دارند طول عمر را افزایش می‌دهند. همچنین محققان در مطالعه دیگری مشاهده کردند رژیم‌های غذایی سرشار از سبزیجات و میوه‌ها تاثیر مثبتی بر قند خون دارد که می‌تواند به کنترل اشتها کمک کرده و میزان کاهش وزن را بهبود دهد. درصورتی که مردان از مواد غذایی گیاهی مصرف کنند می‌توانند تخمه کدو، عدس، بادام، کنجد و بادام هندی را به عنوان جایگزین‌های پروتئین در نظر بگیرند.

ساییدگی مفاصل چه زمانی رخ می‌دهد؟ 

یک متخصص ارتوپدی گفت: شایع‌ترین علامت ساییدگی زانو درد است که در ناحیه لگن یا زانو احساس می‌شود.

ذبیح اله حسن زاده متخصص ارتوپدی با اشاره به ساییدگی مفاصل اظهار کرد: بدن انسان حدود ۲۲۶ قطعه استخوان دارد؛ قطعات غضروفی که وطیفه حرکت و تحمل وزن را بر عهده گرفته‌اند. مفاصل اندام فوقانی مثل مچ دست برای حرکات ظریف به کار می‌رود و مفاصل بزرگ همانند لگن، زانو برای کارهای سنگین و طاقت فرسا کارکرد دارند. به قسمت‌هایی همچون شانه، گردن، مچ دست، زانو، مفاصل بزرگ گفته می‌شود و در این بین مفاصل بین انگشتان در کار کرد و فعالیت‌ها نقش دارند.

چرا مفاصل با گذشت زمان دچار ساییدگی می‌شوند؟

وی در ادامه تاکید کرد: ژنتیک، فعالیت‌های روزانه و مصرف مواد غذایی به شدت بر ساییدگی مفاصل موثر هستند. همچنین برخی بیماری‌ها مثل روماتیسم باعث پوک شدن استخوان‌ها یا خوردگی مفاصل می‌شود، در این بین داروهایی مانند کورتون یا داروهای ضد تشنج هم می‌تواند فرد را دچار پوکی استخوان یا آسیب در ناحیه غضروفی کند.

حسن زاده افزود: درد مفاصل بیشتر در ناحیه لگن به زانو است؛ زیرا وزن زیاد فشار زیادی را بر مفاصل خود وارد می‌کند، از این رو ممکن است افراد در سنین بالای ۴۵ سال دچار آرتروز یا تخریب درجات خفیفی از غضروف لگن و زانو شوند.

متخصص ارتوپدی درباره نشانه‌های این اختلال اظهار کرد: شایع‌ترین علامت ساییدگی زانو درد است که در ناحیه لگن یا زانو احساس می‌شود. برخی فعالیت‌های سنگین و اضافه وزن هم می‌توانند تاثیر زیادی روی ساییدگی مفاصل داشته باشند. نوع نشست و برخاست یا سبک زندگی فاکتورهای ژنتیکی هم می‌توانند از جمله عواملی باشند که تاثیر بر روی تخریب مفاصل ایجاد کنند. نشانه‌های دیگر این اختلال محدودیت حرکات و خشکی مفاصل است که زمان بیدار شدن فرد به مدت ۴۰ دقیقه تا یک ساعت دچار خشکی مفاصل خواهد شد که در این حالت انجام حرکات و فعالیت‌های روزانه برای فرد بسیار سخت و دشوار خواهد شد.

وی گفت: با رعایت برخی نکات مهم می‌توان درد مفاصل را کاهش داد؛ به طور مثال برای انجام فعالیت‌ها باید تحرک مناسب داشته باشیم یعنی از فعالیت‌های نابجا مثل استفاده از سرویس بهداشتی‌های غیر فرنگی یا نشستن بر روی زمین یا راه رفتن زیا بر روی پله‌ها یا حمل اشیای سنگین پرهیز کنیم، همچنین بهتر است مصرف مواد غذایی همانند لبنیات غذاهای دریایی را در منو غذایی خود بالا ببریم. مصرف داروهای غضروف ساز هم توصیه می‌شود، اما به تنهایی موثر نخواهند بود.

ساییدگی مفاصل

متخصص ارتوپدی بیان کرد: اگر فرد اضافه وزن داشته باشد ابتدا باید وزن خود را کم کند یا اگر ورزش در سطوح شیب دار می‌کنند آن را رها کند، با کفش‌ها و سطوح مناسب ورزش کنند؛ تمام این فعالیت‌ها در تقویت کننده عضلات غضروفی موثر هستند.

حسن زاده اظهار کرد: تمام این کارها به هم وابسته هستند و به تنهایی نمی‌توانند در ساختن مفاصلی قوی موثر باشند، البته باورهای غلطی هم وجود دارد همانند حجامت کردن یا زالو انداختن که این‌ها ارزش علمی در دنیا ندارند و بیشتر شبیه افسانه هستند تا حقیقت.

سالی ۶۰ هزار ایرانی به دلیل «سیگار» می‌میرند

دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران در آستانه هفته ملی بدون دخانیات گفت: با برآورد ۶۰ میلیارد نخ مصرف سالانه سیگار در کشور، ۶۰ هزار مورد مرگ ناشی از استعمال سیگار را داریم.

محمدرضا مسجدی با اشاره به شعار روز جهانی بدون دخانیات مبنی بر «اجازه نده دخانیات نفست را بگیرد»  اظهار کرد: اگر مردم حداقل روزی ۲۰ میلیارد تومان صرف خرید سیگار کنند که البته این رقم در رابطه با قلیان بیشتر است، باید توجه داشت که حداقل ۶۰ هزار میلیارد تومان هزینه درمان بیماری‌های ناشی از استعمال آنها می‌شود که با احتساب هزینه‌های جاری، این هزینه‌ها به ۱۰۰ هزار میلیارد در سال نیز می‌رسد.وی هشدار داد: با توجه به میزان استعمال دخانیات به ویژه قلیان در جوانان و به خصوص زنان، خطر افزایش سرطان ریه در سال‌های آینده در کشور بسیار جدی است. ضمن توجه به برنامه‌های پیشگیری به ویژه کنترل استعمال دخانیات در کشور، آگاهی بخشی عموم مردم و توجه جدی جامعه پزشکی به تشخیص به موقع این بیماری بسیار حائز اهمیت است.وی ادامه داد: بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، سرطان ریه از مجموع سرطان‌های سینه، دهانه رحم، دستگاه گوارش و مجاری ادراری بیشتر قربانی می‌گیرد. در سال ۲۰۱۲، یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر به این نوع سرطان مبتلا شدند. همچنین سرطان ریه در مردان شایع‌تر است و در زنان در دومین یا سومین رتبه قرار می‌گیرد.مسجدی با تاکید بر این مساله که استعمال سیگار و به خصوص قلیان یکی از فاکتورهای اصلی ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر است، افزود: وقتی فردی در سن ۴۰ سالگی به دلیل مصرف دخانیات فوت کرده یا به انواع بیماری‌های پرهزینه مرتبط مبتلا می‌شود، علاوه بر صرف هزینه درمان و ناراحتی برای خانواده، کشور نیز یک سرمایه انسانی را از دست می‌دهد.

مسجدی با اشاره به عدم تصویب افزایش ۱۰۰ تومانی قیمت هر پاکت سیگار بر اساس لایحه بودجه ۹۸ ادامه داد: این افزایش می‌توانست ۳۰۰ میلیارد تومان درآمد برای کشور به ارمغان آورده و از اعتیاد، افزایش بار بیماری و مرگ ناشی از مصرف دخانیات جلوگیری کند.وی در ادامه با اشاره به فعالیت‌های بیش از سه دهه جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران در بخش مبارزه و کنترل استعمال انواع مواد دخانی در بخش‌های مختلف آموزشی، آگاهی، اطلاع‌رسانی و غیره گفت: این سازمان مردم نهاد بیش از سه دهه است که در زمینه مبارزه با استعمال دخانیات همیشه پیشگام بوده و جزو تشکل جهانی انجمن‌های بین‌المللی مبارزه با دخانیات نیز است.

پنج ویتامین‌ برای داشتن ناخن‌های زیبا و محکم

برای داشتن ناخن‌های زیبا و مقاوم باید از ویتامین‌هایی که در مواد غذایی مختلفی وجود دارند استفاده کرد.

برای داشتن ناخن‌های زیبا و مقاوم باید از مواد غذایی که حاوی ویتامین‌های مختلفی هستند استفاده کرد و در این میان نقش برخی از ویتامین‌ها در سلامت و استحکام ناخن‌ها نقش بسزایی دارد، در اینجا به معرفی مواد غذایی که حاوی ویتامین‌های مقوی برای ناخن ها هستند می‌پردازیم.

بیوتین

بیوتین یا همان ویتامین B به رشد و استحکام ناخن‌ها کمک بسزایی می‌کند و علاوه بر آن باعث رشد سلول های سالم و کمک به متابولیسم آمینو اسید های پروتئینی که برای رشد ناخن ها ضروری می‌شود.

بیوتین بیشتر در گوشت و جگر، زرده تخم مرغ، محصولات لبنی، مخمر، سالمون، آووکادو، سیب زمینی شیرین، آجیل، دانه و حتی گل کلم وجود دارد.

آهن

آهن ویتامین مورد نیاز برای استحکام ناخن ها است اگر کمبود آهن دارید، شکل و ظاهر ناخن هایتان ممکن است آسیب ببیند.

منیزیوم

مصرف مقادیری منیزیوم برای جلوگیری از خوردگی عمودی ناخن ها بسیار مهم است. این مواد معدنی به کمک سنتز پروتئین به تشکیل ناخن‌های جدید کمک می‌کنند.

دانه های کامل، به ویژه کل گندم، سبزیجات برگ سبز تیره، بادام، بادام زمینی و لوبیا منبع خوبی از منیزیوم هستند.

پروتئین

مصرف کافی پروتئین برای تولید کراتین ضروری است زیرا کراتین مسئول حفظ ناخن های قوی و انعطاف پذیر است.

پروتئین را می توان در غذاهای حیوانی مانند گوشت، مرغ، ماهی، تخم مرغ و لبنیات، غذاهای گیاهی مانند سویا، حبوبات، لوبیا، عدس، آجیل، دانه و غلات کامل یافت.

روی

روی برای رشد سالم ناخن ها لازم است؛ پروتئین های حیوانی یک راه عالی برای ایجاد روی در بدن هستند، البته برخی از غذاهای گیاهی هم این ماده معدنی را تامین می‌کنند.

پروتئین حیوانی مانند گوشت گاو، مرغ، ماهی و تخم مرغ منبع غنی از روی هستند و، سویا، نخود، لوبیای، آجیل (مانند بادام و بادام زمینی) و دانه نیز هم از جمله پروتئین‌های گیاهی حاوی روی هستند.

روش های خانگی برای رهایی فوری از سوختگی

اگرچه دوری از سوختگی‌های ناشی از نور شدید خورشید در تابستان گاهی اجتناب‌ناپذیر است اما باید دانست برخی روش‌های خانگی برای رهایی فوری از این سوختگی‌ها نیز وجود دارد.

با شروع فصل تابستان بسیاری از افراد با معضل آفتاب‌ سوختگی مواجه می‌شوند. بسیاری از افراد نیز خود به برنزه شدن تمایل دارند که تلاش برای برنزه کرده پوستشان ممکن است به سوختگی پوست آن‌ها منجر شود.

در ادامه ۱۵ روش خانگی برای درمان فوری آفتاب سوختگی به نقل از سایت "ریواردمی" آورده شده است:

۱) آب‌ لیمو: یک لیمو را بریده و یک تکه از آن را روی قسمت‌های سوخته پوست خود مالش دهید. چند دقیقه صبر کنید تا آب‌ لیمو روی پوست‌تان باقی بماند و سپس آن را با آب بشویید.

۲) عصاره خیار، آب لیمو و و گلاب: یک قاشق غذاخوری از هر یک از این موارد را داخل یک کاسه ریخته و مخلوط آن را با ضربات آرام روی قسمت‌های آفتاب سوخته پوست خود بمالید.

۳) نخود و زردچوبه: مقدار کمی زردچوبه را با دو قاشق غذاخوری پودر نخود، شیر و یک قاشق غذاخوری گلاب مخلوط کنید. این مخلوط را روی قسمت‌های آفتاب سوخته پوست خود مالش داده و  بعد از ۱۵ تا ۲۰ دقیقه پوست خود را با آب بشویید.

۴) دال عدس،  گوجه فرنگی و آلوئه‌ورا:یک قاشق غذاخوری دال عدس را در آب خیس کنید و آن را به شکل خمیری دربیاورید. به همان اندازه رب گوجه‌فرنگی و عصاره آلوئه‌ورا نیز اضافه کنید. این خمیر را روی  قسمت‌های آفتاب سوخته پوست خود بگذارید و نیم ساعت صبر کنید. سپس با آب سرد پوست خود را بشویید.

۵) عسل و پاپایا: حدود نصف فنجان پاپایا را با یک قاشق غذاخوری عسل به خوبی له و مخلوط کنید.   مخلوط را روی قسمت‌های آفتاب سوخته پوست خود بگذارید و بعد از نیم ساعت با آب سرد پوست را بشویید.

۶) جوی دوسر و آب‌دوغ : دو قاشق غذاخوری بلغور جوی دوسر را به سه قاشق غذاخوری آب‌دوغ اضافه کنید. این مخلوط را به راحتی با حرکات دایره‌ای شکل روی  قسمت‌های آفتاب سوخته پوست خود ماساژ دهید.

۷) ماست و پوره گوجه‌فرنگی: یک قاشق غذاخوری از هر یک از این موارد را با یک‌دیگر مخلوط کرده و خمیر به دست آمده را روی  قسمت‌های آفتاب سوخته پوست خود بمالید. پس از نیم ساعت پوست خود را آبکشی کنید.

۸) آب پرتقال و ماست: یک قاشق غذاخوری آب پرتقال را در ماست مخلوط کنید و آن را روی  قسمت‌های آفتاب سوخته پوست خود قرار دهید. نیم ساعت صبر کرده و سپس پوست خود را با آب بشویید.

۹) خامه و توت‌فرنگی: پنج عدد توت‌فرنگی را در دو قاشق غذاخوری خامه له و مخلوط کنید. مخلوط حاصل را روی قسمت‌های آفتاب سوخته پوست خود قرار داده، نیم ساعت صبر کرده و سپس آبکشی کنید.

۱۰آب سیب زمینی و آب لیمو: آب یک سیب‌ زمینی متوسط را بگیرید و آن را با یک قاشق غذاخوری آب لیمو مخلوط کنید. محلول را روی قسمت‌های آفتاب سوخته پوست خود بمالید و پس از نیم ساعت آبکشی کنید.

۱۱) خمیر چوب صندل: این روش بسیار آسان است. خمیر چوب صندل را هر شب پیش از خواب روی قسمت‌های آفتاب سوخته پوست خود قرار دهید. هنگامی که از خواب بیدار شدید، ‌ پوست خود را با آب بشویید.

۱۲) پودر چوب صندل و آب نارگیل: یک قاشق غذاخوری پودر چوب صندل را به طور کامل با آب نارگیل مخلوط کرده و روی قسمت‌های آفتاب سوخته پوست خود بمالید. چند دقیقه صبر کرده و سپس آن را شست‌وشو دهید.

۱۳) آناناس و عسل: تکه‌های میوه آناناس را با حدود یک قاشق غذاخوری عسل مخلوط کنید. مخلوط به دست آمده را به طور کامل روی قسمت‌های آفتاب سوخته پوست خود قرار دهید.

۱۴) زردچوبه و شیر: مقدار کمی پودر زردچوبه در شیر را مخلوط کنید. پوست خود را به طور کامل با خمیر به دست آمده ماساژ داده و اجازه بدهید این خمیر روی پوست‌تان خشک شود.

۱۵) پماد ویکس: اگر چه ممکن است غیرعادی به نظر برسد اما تاثیر پماد ویکس برای درمان موثر آفتاب‌ سوختگی پوست‌ بارها به تایید رسیده است. پماد را روی قسمت‌های آفتاب سوخته پوست خود بمالید تا تاثیر آن را ببینید.

این روش‌ها، درمان‌های خانگی آفتاب‌ سوختگی پوست هستند. اما فراموش نکنید در صورت شدید بودن سوختگی به پزشک مراجعه کنید.

کد خبر 377924

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.