تالاب شور گلپایگان جان می‌گیرد

سرپرست معاونت نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با اشاره به اینکه زهکشی اطراف تالاب گلپایگان با هدف توسعه کشاورزی سبب خشک شدن و ایجاد پدیده گردوغبار در این منطقه بود،گفت: امسال به دلیل مسدود کردن برخی زهکشها و وقوع بارش‌های مطلوب، تالاب شور پس از حدود چهل سال جان گرفت.

حسین اکبری در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه هم اکنون در راستای احیای تالاب شور گلپایگان دو پروژه اجرایی و پژوهشی در حال پیگیری است، اظهار کرد: طرح احیای این تالاب که زیرمجموعه برنامه کنترل عرصه های منشا گرد و غبار در استان است، سال گذشته تامین اعتبار و اقدامات خوبی در این راستا شده است.  

وی با اشاره به پروژه های پژوهشی احیای تالاب شور، افزود: دو طرح مطالعاتی برای تعیین نیاز آبی و احیا با همکاری دانشگاه صنعتی اصفهان و دانشگاه زنجان در دستور کار است که راهکارهای احیا را بررسی و حداقل نیاز آبی (حقابه) این تالاب را براساس پیشینه تاریخی و شرایط زیستی و پایداری منطقه مشخص می کند. 

سرپرست معاونت نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان ادامه داد: برای تقویت پوشش گیاهی و حفظ رطوبت خاک در برخی از بخش های این تالاب هشت هزار هکتاری نهالکاری و بخشی از زهکشی های قدیمی مسدود شده است.

اکبری خاطرنشان کرد: بیش از سی سال پیش با هدف توسعه کشاورزی در این منطقه، سطح گسترده ای از اراضی اطراف تالاب شور زهکشی شده بود که به مرور سبب از بین رفتن رطوبت و در نهایت خشکیدن این تالاب شد.

وی با اشاره به اینکه طی سال ها با وجود بارندگی و یا وقوع جریانهای سیلابی در این منطقه، زهکش ها مانع از حفظ رطوبت در بستر این تالاب بودند، گفت: زهکشی اطراف تالاب گلپایگان برای توسعه  کشاورزی سبب خشک شدن تالاب و ایجاد پدیده گرد و غبار بود اما امسال به دلیل مسدود کردن برخی از این زهکش ها و همچنین بارش های مطلوب سال آبی جاری در آن منطقه،  تالاب شور پس از حدود چهار دهه جانی دوباره گرفت.

حقابه زیست محیطی تالاب شور به زودی تعیین می شود

سرپرست معاونت نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان ادامه داد: پوشش گیاهی بستر تالاب به خوبی تقویت شده زیرا با مدیریت و ساماندهی زهکش ها آب در بستر تالاب می ماند و سبب تقویت سفره های زیرزمینی و لایه های خاک می شود و در نتیجه از ایجاد کانون گرد و غبار نیز جلوگیری می کند.

وی افزود: این دو پروژه اجرایی و پژوهشی برای احیای تالاب شور در دستور کار است و در صورت تامین اعتبار در آینده نیز ادامه خواهد داشت.

اکبری تصریح کرد: بیش از ۹۰ درصد طرح مطالعاتی برای تعیین نیاز آبی این تالاب انجام شده است اما در حال حاضر به طور قطعی نمی توان عددی برای آن ارائه کرد اما در آینده ای نزدیک میزان حقابه زیست محیطی این تالاب نیز تعیین و اعلام می شود.

وی با تاکید بر اینکه در راستای احیای تالاب شور گلپایگان تلاش ها و اقدامات موثری شده است، خاطرنشان کرد: به ثمر رسیدن طرح های مطالعاتی، نقشه راه و مقدمه ای برای احیای تالاب شور خواهد بود.

کد خبر 377655

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.