فواید فلفل قرمز برای سلامتی چیست؟

سردردهای تنشی، خوشه‎ای و سایر سردردها پس از مصرف فلفل قرمز به طور قابل توجهی بهبود می‌یابد و افراد برای مدت طولانی دچار سردرد نمی‌شوند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، فلفل قرمز یکی از میوه‌های گیاهی پرخاصیت است که اغلب به صورت خام، پخته و یا پودر در غذاها استفاده می‌شود. طبع فلفل قرمز به دلیل سطح بالای کاپسیسین (capsaicin) گرم است. درواقع اکثر فواید این گیاه از ترکیب capsaicin نشات می‌گیرد. در این گزارش شما را با فواید بی‌نظیر فلفل قرمز برای سلامت بدن آشنا می‌کنیم.

رهایی از میگرن

اسپری‌ کردن فلفل قرمز در بینی باعث سوزش آن می‌شود اما این کار می‌تواند درد میگرن را متوقف کند. جالب است بدانید که کپسایسین موجود در فلفل قرمز  با بی‌حس کردن عصب‌های سه‌گانه مغز (محل آغاز میگرن و سایر سردردهای شدید) در کاهش درد موثر است. نتیجه یک مطالعه نشان داد سردردهای تنشی، خوشه‎ای و سایر سردردها پس از مصرف فلفل قرمز به طور قابل توجهی بهبود می‌یابد و افراد برای مدت طولانی دچار سردرد نمی‌شوند.

 افزایش طول عمر

مصرف فلفل تند باعث افزایش طول عمر می‌شود؛ یک پ‍‍ژوهش وسیع در این زمینه نشان داد که احتمال مرگ در بزرگسالانی که طی ۲۰ سال، ماهانه حداقل یک فلفل قرمز تند تازه یا خشک مصرف می‌کردند ۱۳ درصد کاهش می‌یابد. محققان از علت این امر اطمینان ندارند اما به اعتقاد آن‌ها مواد مغذی موجود در فلفل و توانایی آن‌ها در مبارزه با التهاب و چاقی، موجب افزایش عمر افراد می‌شود.

 رفع آبریزش بینی

در صورتی که عطسه و آبریزش بینی به دلیلی غیر از سرماخوردگی، آلرژی و یا دود سیگار ایجاد شود، بوییدن کپسایسین موجود در فلفل قرمز راهکار موثری برای رفع آن محسوب می‌شود. انجام این کار مخاط را پاک و نرم‌ می‌کند و بدین ترتیب علائم آبریزش بینی را تسکین می‌دهد. بو کردن فلفل قرمز در ابتدا سوزش ایجاد می‌کند و حتی ممکن است درد را بدتر کند اما کپسایسین خیلی زود شروع به مداخله می‌کند و بدین ترتیب گرفتگی بینی را تا چندین ماه بعد از بو کردن آن بهبود می‌بخشد.

مبارزه با سرطان

به نظر می‌رسد که کپسایسین در محیط آزمایشگاهی قادر است رشد سلول‌های مرتبط با بیش از ۴۰ نوع سرطان شامل سرطان‌های روده بزرگ، کبد، ریه، پانکراس و لوسمی را متوقف کند. این ماده شیمیایی تند، نحوه عملکرد برخی ژن‌های مرتبط با سلول‌های سرطانی را تغییر می‌دهد و حتی مانع رشد آن‌ها می‌شود. یکی دیگر از فواید فلفل قرمز، کاهش درد مفاصل است؛ این میوه گیاهی، گردش خون را بهبود می‌بخشد، اثر ضدالتهابی دارد و به دلیل خاصیت ضد خونریزی خود در بعضی نقاط جهان برای بند آوردن خونریزی استفاده می‌شود. 

کد خبر 377267

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.