یک بام و دوهوای عربی

ایران و کشورهای همسایه در هفته‌ای که گذشت شاهد تحولات مختلفی بوده‌اند و از مهمترین این تحولات می توان به عذرخواهی ایالات متحده از عراق بابت شلیک ناصحیح موشک، اعلام مواضع عربستان سعودی در زمینه شکل‌گیری جنگ در منطقه و مانور نظامی سوریه و روسیه در قنیطره اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، جمهوری اسلامی ایران با دارا بودن بیش از ۶۰۰۰ کیلومتر مرز زمینی و ۲۷۰۰ کیلومتر مرز آبی با ۱۵ کشور همسایه که با افغانستان، پاکستان، جمهوری آذربایجان، ترکمنستان، ترکیه، عراق و ارمنستان دارای مرز خاکی و با قزاقستان، روسیه، عمان، قطر، امارات، بحرین، عربستان و کویت دارای مرز آبی است. تعدد همسایگان در کنار مسائل امنیتی و سیاسی متنوع آنها تأثیرات مستقیم بر امنیت و ثبات منطقه و مناسبات این کشورها با جمهوری اسلامی ایران دارد.

خبرگزاری ایمنا بر اساس رسالت خبررسانی و آگاهی بخشی در نظر دارد اخبار آخرین تحولات سیاسی منطقه را به‌ صورت هفتگی در اختیار مخاطبین خود قرار دهد؛ بر این اساس مهمترین تحولات سیاسی کشورهای همسایه را می‌توانید در روزهای پنجشنبه هر هفته در ایمنا دیپلماتیک مطالعه کنید:

سفر محرمانه شاهزاده سعودی به سودان

خالد بن سلمان

منابع سودانی از سفر محرمانه خالد بن سلمان در رأس هیئتی عالی رتبه به خارطوم خبر دادند.

 منابع آگاه سودانی دوشنبه -۳۰ اردیبهشت ماه -اعلام کردند که سفر خالد بن سلمان، معاون وزیر دفاع عربستان در رأس هیئتی عالی رتبه به سودان کاملاً محرمانه بوده است.

این منابع اعلام نکردند که خالد بن سلمان با چه شخصیت‌هایی دیدار کرده است. همچنین به گفته برخی منابع، یک هیئت مشترک اماراتی، عربستانی نیز به خارطوم سفر کرده‌اند، اما هویت اعضای این هیئت و جزئیات مذاکراتشان مشخص نشده است. یک هیئت دیگر نیز به سودان سفر کرده که یکی از اعضای آن محمد دحلان، مشاور امور امنیتی ولیعهد ابوظبی است.

این سفر درحالی صورت گرفته که اخبار ضد و نقیضی درباره نقش عربستان و امارات در تحولات سودان وجود دارد. منابع سودانی می‌گویند محرمانه بودن این سفرها و فاش نشدن هویت اعضای آن سؤالات و تردیدهای زیادی را در محافل سیاسی خارطوم به وجود آورده است. این منابع می‌گویند به نظر می‌رسد نقشی که عربستان و امارات در سودان ایفا می‌کنند بیشتر شبیه نقشی است که در زمان کودتای نظامی مصر و به قدرت رسیدن عبدالفتاح سیسی ایفا کردند.

ترکیه در انتظار اس ۴۰۰ های روسی 

اس 400‌ها

یک مقام صنایع دفاعی ترکیه اعلام کرد احتمالاً انتقال سامانه دفاعی هوایی اس ۴۰۰ روسیه به ترکیه در ماه ژوئن آغاز می‌شود.

سخنگوی صنعت دفاعی ترکیه دوشنبه -۳۰ اردیبهشت ماه- اعلام کرد که ممکن است انتقال سیستم‌های دفاع هوایی اس ۴۰۰ زودتر از موعد یعنی در ماه ژوئن انجام گیرد.

این در حالی است که در گذشته اعلام شد اولین محموله اس ۴۰۰ در ماه ژوئیه انتقال می‌یابد. این انتقال در حالی انجام می‌گیرد که آمریکا ترکیه را تهدید کرده است در صورت لغو نشدن توافق اس ۴۰۰ روند انتقال جنگنده‌های اف ۳۵ را متوقف می‌کند.

با این حال مقامات ترکیه اعلام کردند که توافق اس ۴۰۰ یک توافق انجام شده بوده و تعویق و یا لغو توافق انجام نمی‌گیرد.

چهار تن از نیروهای داعش در ولایت ننگرهار افغانستان به هلاکت رسیدند

در پی عملیات نیروهای امنیتی افغانستان در ولایت ننگرهار در شرق این کشور، چهار تروریست داعش به هلاکت رسیدند.

بر اثر عملیات نیروهای امنیتی افغانستان در روز سه شنبه- ۳۱ اردیبهشت ماه- علیه پناهگاهی متعلق به گروه تروریستی داعش در شهرستان چپرهار ولایت ننگرهار، چهار تن از اعضای این گروه کشته شدند.

بر اساس بیانیه منتشر شده از سوی ولایت ننگرهار، تروریست‌های داعش از این پناهگاه به عنوان محل ساخت بمب استفاده می‌کردند.

عراق: شلیک موشک به منطقه الخضرا مورد تحقیق قرار می گیرد

نیروهای عراقی اعلام کردند، قصد ندارند امنیت یگان‌های آمریکا را با نیروهای ذخیره خود تقویت کنند و تحقیقات درباره موشک شلیک شده به نزدیکی سفارت واشنگتن در بغداد تنها از سوی عراق در حال انجام است.

 یحیی رسول عبدالله، سخنگوی فرماندهی عملیات مشترک نیروهای عراق، سه شنبه -۳۱ اردیبهشت ماه- به خبرگزاری اسپوتنیک گفت، طرف‌های امنیتی به تحقیقات خود درباره موشک پرتاب شده به نزدیکی سفارت واشنگتن در بغداد ادامه می‌دهند و در صورت دستیابی به هرگونه نتیجه‌ای رسما آن را اعلام خواهند کرد.

وی تاکید کرد، تحقیقات در این خصوص تنها از سوی عراق در حال انجام است و ائتلاف بین‌المللی یا طرف آمریکایی در آن مشارکت ندارند، دستگاه‌های امنیتی عراق خود می‌توانند به نتیجه برسند.

این مسئول عراقی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا بغداد نیروهای ذخیره خود را نزدیک پایگاه‌های آمریکا و اماکنی که آمریکایی‌ها در آنها حضور دارند، مستقر می‌کند یا نه، گفت: نیروهای آمریکایی در پایگاه‌های نظامی عراق فعالیت می‌کنند و این پایگاه‌ها توسط نیروهای نظامی کشور ایمن هستند، به نظر می‌رسد اوضاع عادی است و نیروهای عراق در این پایگاه‌ها حضور دارند و آنها هستند که امنیت را در همه این اماکن برقرار می‌کنند.

رسانه امنیتی وابسته به فرماندهی عملیات مشترک نیروهای عراق دو روز قبل، از سقوط یک موشک کاتیوشا به منطقه الخضراء واقع در مرکز بغداد خبر داد و اعلام کرد اصابت این موشک خسارتی در پی نداشته است.

در این راستا، چند منبع امنیتی اعلام کردند، این موشک با هدف حمله به سفارت آمریکا شلیک شده و در اطراف آن سفارت در مرکز منطقه الخضراء به زمین برخورد کرده است.

مانور نظامی روسیه و سوریه در قنیطره

نیروهای پلیس نظامی روسیه

سه شنبه -۳۱ اردیبهشت ماه- نظامیان سوری و نیروهای پلیس نظامی روسیه مانور مشترکی را در استان قنیطره سوریه برگزار کردند.

 نظامیان سوری و نیروهای پلیس نظامی روسیه مانور مشترکی را در استان قنیطره برگزار کردند.

 «ولادیمیر ایوانوسکی»، فرمانده پلیس نظامی روسیه نیز در این مانور حضور داشت.پلیس نظامی روسیه از سال ۲۰۱۷ و پس از آزادسازی بلندی‌های جولان از تسلط گروه‌های افراطی در این منطقه حضور دارد.

پلیس نظامی روسیه بخش آب و برق جولان را که توسط گروه‌های تندرو و افراطی تخریب شده بود را تعمیر کرده است. طبق گفته منابع محلی گروه‌های تندرو حدود ۴۵ درصد از شبکه برق و همچنین حدود نیمی از زیرساخت‌های آبی بلندی‌های جولان را تخریب کرده‌اند.

عبدالمهدی به کویت و قطر می رود

عادل عبدالمهدی

نخست وزیر عراق در تکمیل سفر خود به عربستان، به قطر و کویت سفر می‌کند.

یک منبع نزدیک به عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق سه شنبه -۳۱ اردیبهشت ماه- به خبرگزاری اسپوتنیک روسیه گفت: عبدالمهدی طی دو روز آینده در چارچوب سفر منطقه‌ای خود در جهت تکمیل سفری که به عربستان داشت به قطر و کویت می‌رود.

این منبع اظهار کرد: روسیه در کنار قطر، عراق، سوئیس، عمان و ژاپن از جمله کشورهایی هستند که برای حل بحران میان واشنگتن و تهران میانجیگری می‌کنند.

منبع یاد شده افزود: عبدالمهدی در سفر این هفته‌اش به قطر و کویت در راستای این میانجیگری تلاش می‌کند.

سازمان ملل: فساد در افغانستان موج میزند

یاماموتو

در بحبوحه مذاکرات صلح میان ایالات متحده و رهبران افغانستان، هیئت سازمان ملل در این کشور جنگ‌زده در گزارشی اعلام کرد تلاش‌های پایداری همچنان برای ریشه‌کن کردن فساد در آنجا لازم است.

سه شنبه -۳۱ اردیبهشت ماه- در گزارش هیئت کمک‌رسان سازمان ملل متحد در افغانستان آمده است، فساد روی تمام جنبه‌های زندگی افغان‌ها اثر می‌گذارد و اعتماد عمومی به دولت را از بین می‌برد. در این گزارش توصیه شده است تا از تجربه اصلاحات در گذشته و کمک مردمی استفاده شود.

تادامیچی یاماموتو، نماینده ویژه سازمان ملل در این بیانیه‌ای گفت: مبارزه با فساد حقیقتا یک ضرورت اساسی در افغانستان است. سازمان ملل از پیشرفتی که در افغانستان حاصل شده است، استقبال می‌کند اما تمام نهادهای افغان در کنار تمام بخش‌های جامعه باید برای بهره‌بردن از درستی، مسئولیت‌پذیری و شفافیت در این کشور تلاش کنند.

این مطالعه نتیجه‌گیری کرده است که تصویب قوانین مناسب و تلاش‌ها برای دسترسی به اطلاعات عمومی، می‌تواند به ایجاد اعتماد عمومی کمک کند. افغانستان در سال‌های اخیر به دلیل تلاش‌های ضد فساد انجام شده، در سال گذشته به رتبه ۱۷۲ از ۱۸۰ کشور در شاخص ادراک فساد شفافیت بین‌الملل رسیده است و سال پیش از آن در رتبه ۱۷۷ بود.

در گزارش روز دوشنبه گفته شده است که فساد در افغانستان یک مشکل ادواری است و مردم از اینکه می‌بینند قوانین و استراتژی‌های جدید هم نتوانستند ماحصلی داشته‌ باشند ناراضی شدند. یاماموتو گفت: فساد، حاکمیت قانون را تضعیف می‌کند و درها را به سوی جرائم بیشتر باز می‌کند و یک دور باطل ایجاد می‌کند که فرهنگ فرار از مجازات را پرورش می‌دهد. مهمتر اینکه، فساد، صلح را در معرض خطر قرار می‌دهد و این در شرایطی است که سازش برای آینده افغانستان باید براساس درستی و عدالت باشد.

عملیات هوایی ترکیه علیه پ.ک.ک در شمال عراق

ترکیه

وزارت دفاع ترکیه از عملیات هوایی گسترده‌ای علیه پایگاه‌های حزب کارگران کردستان(پ‌.ک‌.ک) در شمال عراق خبر داد.

 وزارت دفاع ترکیه سه شنبه -۳۱ اردیبهشت ماه- اعلام کرد که جنگنده‌های این کشور انبارهای سلاح و مهمات و مقرهای حزب کارگران کردستان این کشور (پ‌.ک‌.ک) را در مناطق افاشین-باسیان در شمال عراق هدف قرار دادند.

ترکیه پ‌.ک‌.ک را گروهی تروریستی می‌داند و همواره مقرهای این گروه را در عراق هدف قرار می‌دهد.

دیدار محمود عباس با امیر قطر

image.png

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین شامگاه سه‌شنبه -۳۱ اردیبهشت ماه- با امیر قطر در دوحه دیدار کرد.

 محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر در این دیدار در مورد آخرین تحولات فلسطین و منطقه، تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه قدس و مسجد الاقصی و دیگر مقدسات اسلامی و مسیحی قدس و اوضاع مالی ناگوار فلسطینیان در پی کسر بخشی از درآمدهای مالیاتی تشکیلات خودگردان توسط رژیم صهیونیستی بحث و گفت‌گو کردند. عباس و شیخ تمیم همچنین در مورد راه‌های تقویت روابط دوجانبه نیز تبادل نظر کردند.

رییس تشکیلات خودگردان فلسطین در چارچوب سفری سه روزه وارد دوحه شده است.

انصارالله یکبار دیگر فرودگار نجران را هدف قرار داد

یگان پهپادی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن وابسته به انصارالله صبح امروز (چهارشنبه) عملیات هجومی جدیدی با پهپاد K2 علیه فرودگاه منطقه‌ای نجران عربستان انجام داد. این دومین عملیات طی ۲۴ ساعت گذشته محسوب می‌شود.

 یک منبع نظامی در یگان پهپادی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن چهارشنبه -یکم خرداد- به المسیره گفت، عملیات هجومی یگان پهپادی محل نگهداری جنگنده‌های ائتلاف متجاوز عربی در فرودگاه نجران واقع در جنوب غرب عربستان را هدف گرفت.

این منبع بر موفقیت‌آمیز بودن این حمله نظامی تاکید کرد و افزود: جنگنده‌های هدف گرفته شده در فرودگاه برای انجام حملات هوایی علیه غیرنظامیان بی‌دفاع و بی‌گناه یمن استفاده می‌شدند.

این در حالی است که انصارالله روز سه شنبه نیز انبار تسلیحاتی فرودگاه نجران عربستان را هدف حمله پهپادی قرار داده بود که آتش‌سوزی گسترده‌ای را در این انبار به دنبال داشت.

انصارالله در عین برعهده گرفتن مسئولیت این حملات، اما اعلام کرده هیچ حمله‌ای با موشک بالستیک به سمت مکه مکرمه آنطور که سعودی‌ها مدعی‌ هستند، انجام نداده است.

ائتلاف متجاوز عربی برای جلب حمایت جهانی برای ادامه تجاوزاتش علیه یمنی‌ها مدعی شده انصارالله موشک‌های بالستیکی را به سمت الطائف و جده در منطقه مکه مکرمه شلیک کرده است.

این ائتلاف روز گذشته نیز ادعا کرد، انصارالله اهداف و تاسیسات غیرنظامی را در شهر نجران هدف گرفته است.

انهدام یک گروه داعشی در عراق

image.png

نیروهای اطلاعاتی عراق از انهدام یک گروهک داعشی خطرناک بین دو استان بغداد و سلیمانیه خبر دادند.

 فاضل ابو رغیف، کارشناس امنیتی عراقی چهارشنبه -۱ خرداد ماه- اعلام کرد که نیروهای امنیتی موفق شدند این گروهک تروریستی که در میان استان‌های بغداد و سلیمانیه در تردد بوده و برای انجام حملات تروریستی در ماه جاری میلادی برنامه ریزی می‌کرد را، بر اساس داده‌های اطلاعاتی شناسایی و منهدم کرده و اعضای آن را بازداشت کنند.

وی در ادامه افزود: برخی از سرکرده‌های داعش تلاش دارند که وارد شهر امن "سلیمانیه" شوند تا در آنجا مخفی شوند، اما هماهنگی و همکاری میان دستگاه‌های اطلاعات اقلیم کردستان و دولت مرکزی، مانع عملی شدن نقشه آنها می‌شود.

حیدر العبادی، نخست وزیر پیشین عراق در آذر ماه سال ۱۳۹۶ از آزادسازی اراضی این کشور از چنگ داعش خبر داد، اما با این وجود، تعقیب اعضای گروه تروریستی داعش و پاکسازی کامل عراق همچنان ادامه دارد.

رهبر انصار الله: عربستان علیه اماکن مقدس اسلامی توطئه می کند

رهبر جنبش انصارالله یمن تأکید کرد که ادعای نظام عربستان درباره هدف قرار گرفتن مکه توسط این جنبش کذب است.

عبدالملک الحوثی، رهبر انصارالله چهارشنبه - یکم خرداد ماه - گفت: ادعای نظام عربستان درباره هدف قرار گرفتن مکه کذب و بهتان و ادعایی شنیع است. چنین دروغ‌ها و ادعاهایی از نظام عربستان که بر دروغ‌گویی و ادعا تکیه می‌کند، عجیب نیست.

وی گفت: منشأ خطر علیه مقدسات دو محور هستند: آمریکا، اسرائیل و حامیانشان و داعشی‌ها و تکفیری‌ها. تکفیری‌ها تمامی مقدسات اسلام را شرک می‌دانند و مواضع و فتواهایشان در این باره کاملاً مشخص است. این دو محور که تهدیدی علیه مکه و مدینه هستند با نظام عربستان در ارتباطند. عربستان مهم‌ترین کشوری است که پیرو و حامی آمریکا است و به عادی سازی روابط با اسرائیل می‌پردازد و از داعشی‌ها و تکفیری‌ها حمایت می‌کند.

عبدالملک الحوثی گفت: نظام عربستان از اماکن مقدس برای تجارت و بهره‌برداری مالی و سیاسی استفاده می‌کند. مردم یمن امانتدار مقدسات هستند و موضع خود را در قبال مقدسات امت اسلام در فلسطین ثابت کردند. کسی که علیه مسجد الاقصی و مردم فلسطین توطئه می‌کند و نقش اصلی در معامله دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا دارد کسی است که امین مقدسات مسلمانان در مکه و مدینه نیست. کسی که علیه مسجد الاقصی توطئه می‌کند ممکن است به محض اینکه از او بخواهند علیه مسجد الحرام نیز توطئه کند. نظام عربستان ثابت کرده که امین هیچکدام از مقدسات جهان اسلام نیست.

وی گفت: حملات ارتش و کمیته‌های مردمی با شجاعت و وضوح اعلام می‌شود و در راستای اصول اخلاقی و مشروع مردم یمن است.

امیر کویت: شرایط منطقه خطرناک است

امیر کویت

امیر کویت ضمن تأکید بر اینکه منطقه در شرایط بسیار خطرناکی است، ابراز امیدواری کرد که هرچه‌زودتر آرامش به منطقه بازگردد.

صباح الاحمد الجابر الصباح، امیر کویت چهارشنبه - یکم خرداد ماه- طی بازدیدی از مقر وزارت خارجه این کشور گفت: یک سال و نیم از عضویت غیردائم کویت در شورای امنیت می‌گذرد و طی این دوره دیپلماسی کویت نقش ممتازی همراه با واقع‌بینی و توازن را ایفا کرده است و مدافع مسائل جهان عرب و اسلام بوده است.

وی تأکید کرد: ما در شرایط بسیار خطرناک و حساسی هستیم و باید آرامش به منطقه بازگردد. همگان باید در تعامل با رخدادهای کنونی از عقل و حکمت خود بهره گیرند.

گسیل تجهیزات نظامی آمریکا به غرب عراق

آمریکا

آمریکا تجهیزات نظامی را به پایگاه عین الاسد در استان الانبار عراق گسیل کرد.

منابع امنیتی عراقی چهارشنبه - یکم خرداد ماه- اعلام کردند: آمریکا ۶۰ خودروی نظامی را به پایگاه عین الاسد در استان الانبار گسیل کرد. این تجهیزات از طریق گذرگاه طریبیل بین عراق و اردن به این پایگاه منتقل شدند. به گفته این منابع یک جنگنده آمریکایی نیز درحال پشتیبانی از این کاروان نظامی آمریکا بود.

این منابع تأکید کردند که اخیراً تدابیر امنیتی در این پایگاه افزایش یافته و تجهیزات زیادی به این پایگاه منتقل شده است.

دختر صدام: مادرم نمرده است

ساجده طلفاح  همسر صدام

دختر دیکتاتور سابق عراق خبر منتشر شده درباره فوت مادرش را تکذیب کرد.

رغد، دختر صدام، دیکتاتور سابق عراق چهارشنبه - یکم خرداد ماه- در گفتگویی ویژه با سایت "خبرنی" اردن خبر فوت ساجده طلفاح، مادر خود را تکذیب کرد. رغد صدام در گفتگو با سایت "خبرنی" ضمن تکذیب اخباری که عصر سه‌شنبه درباره فوت مادرش منتشر شده، گفت که حال مادرش خوب بوده و او در قید حیات است.

ساجده طلفاح، متولد ۱۹۳۷ بیوه صدام است و دو پسر و سه دختر از او دارد.

برخی منابع رسانه‌ای پیشتر اعلام کرده بودند، ساجده خیرالله طلفاح، همسر صدام در ۸۰ سالگی از دنیا رفته است.

عربستان برای اعدام های پسا رمضان آماده می شود

شیخ سلمان العوده، عوض القرنی و علی العمری

پایگاه خبری "میدل ایست آی" انگلیس در گزارشی اعلام کرد، مقامات عربستان در صدد صدور حکم اعدام سه فعال برجسته حقوق بشری و اجرای حکم آنها پس از ماه رمضان هستند.

این پایگاه خبری چهارشنبه - ۱ خرداد ماه- به نقل از دو منبع دولتی که یکی از آنها از نزدیکان این فعالان سعودی است، نوشت: سه چهره دینی و فعال حقوق بشری شیخ سلمان العوده، عوض القرنی و علی العمری هستند. مقامات عربستان این سه تن را در چارچوب حمله به شخصیت‌های دینی و فعالان در ماه سپتامبر ۲۰۱۷ بازداشت و محاکمه آنها را در دادگاه‌های محرمانه آغاز کردند، در پی این امر دادستان کل عربستان نیز با وارد کردن اتهاماتی به آنها در زمینه تروریسم، خواستار اعدام آنها شد.

قرار بود آخرین جلسه محاکمه آنها در دادگاه کیفری ویژه در ریاض اول ماه مه برگزار شود اما این جلسه بدون تعیین زمان دیگری، به تعویق افتاد.

یکی از دو منبع دولتی مذکور که خواستند نامشان فاش نشود، به میدل‌ایست‌آی گفت: بدون شک به محض صدور حکم اعدام، آنها اعدام می‌شوند.

یکی دیگر از این دو منبع گفت، اعدام ۳۷ سعودی –که اکثر آنها از شیعیان فعال بودند- در ماه آوریل براساس اتهامات واهی تروریستی به منزله محکی بود تا مقامات سعودی شدت محکومیت اقدامات خود را در عرصه بین‌المللی بسنجند، هنگامی که دریافتند واکنش بین‌المللی به ویژه در سطح دولت‌ها و رهبران شدید نبود، تصمیم گرفتند شیوه خود را درباره اعدام شخصیت‌های برجسته ادامه دهند. در این گزارش آمده است، اعدام‌ها با تنش‌های روزافزون موجود میان آمریکا و ایران همزمان است.

یکی از منابع مذکور گفت، در سایه وجود تنش در منطقه خلیج فارس، عربستان نسبت به انجام اعدام‌ها بیشتر ترغیب می‌شود چرا که واشنگتن در حال حاضر به دنبال راضی کردن سعودی‌هاست و طبق محاسبات دولت عربستان، این اقدام آمریکا ریاض را قادر می‌سازد دست به اقداماتی چون اعدام زده و از تبعات آن شانه خالی کند. یکی از اعضای خانواده یکی از سه فرد مذکور گفت: اعدام‌ها در صورت اجرا شدن، بسیار خطرناک بوده و یک امر تعیین‌کننده خواهند بود.

گزارش میدل‌ایست آی سخنان جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار و منتقد عربستانی را درباره شیخ سلمان العوده یادآوری می‌کند که تنها دو روز پیش از قتلش اعدام العوده را پیش‌بینی کرده بود. خاشقجی گفته بود، محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان به هر قیمتی که باشد مخالفان را سرکوب خواهد کرد، العوده اعدام می‌شود نه به این خاطر که یک تندرو است، بلکه به این دلیل که یک میانه‌رو است، درست به همین دلیل او را خطرناک می‌دانند.

ساره لیا ویتسن، مدیر بخش خاورمیانه دیده بان حقوق بشر نیز در خصوص این گزارش پایگاه خبری انگلیسی گفت، هرگونه اعدام دیگر مخالفان سیاسی نتیجه مستقیم فضایی است که دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا فراهم کرده است و رسالت تکراری این دولت این است که: "هر چقدر علیه مردمت مرتکب نقض شوی، ما حمایتت می‌کنیم".

همچنین یک صفحه رسمی تحت عنوان "بازداشتی‌های عقیدتی" عربستان در توییتر خود چند ساعت پیش از انتشار گزارش میدل‌ایست آی نوشت، در سایه تاخیر محاکمه یا آزادی العوده، العمری و القرنی نگرانی‌ها درباره تصمیمات مقامات سعودی افزایش یافته است چراکه ممکن است این افراد را به بهانه متهم بودن به تروریسم اعدام کنند.

وکلای مدافع العوده در ماه فوریه گفته بودند از صدور حکم اعدام برای او نگران هستند، آنها در بیانیه‌ای که در پاریس صادر کردند، گفتند، محاکمه العوده در چارچوب سیاست ظلم و ستم دستگاه قضایی عربستان قرار دارد؛ ظلم و ستمی که مقامات سعودی درخصوص فرهیختگانی روا می‌دارند که به حق خود در داشتن آزادی بیان و اندیشه ادامه می‌دهند.

در همین راستا، یک سازمان فرانکفونی حقوق بشری اواسط ماه میلادی جاری اعلام کرد، از طریق منابع موثق مطلع شده که مقامات سعودی قصد دارند فعالان حقوق بشری و روحانیون بازداشتی خود را اعدام کنند.

این سازمان در بیانیه‌ای افزود، مقامات عربستان قصد دارند پس از ماه رمضان و محکوم کردن بازداشتی‌ها به اتهام تروریسم و تهدید امنیت ملی عربستان، آنها را اعدام کنند.

همچنین کارن عطیه، سردبیر روزنامه واشنگتن پست در پیامی توییتری نوشت، عربستان پس از گذشت هشت ماه از قتل خاشقجی خود را برای اعدام العوده و دیگر روحانیون سعودی "میانه‌رو" آماده می‌کند.

یک بام و دوهوای عربی

کابینه عربستان

کابینه عربستان مدعی شد، همه توان‌ خود را به کار می‌گیرد تا مانع از وقوع جنگ در خاورمیانه شود.

چهارشنبه - ۱ خرداد ماه- پس از برگزاری جلسه کابینه عربستان در کاخ السلام در جده به ریاست سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان؛ دولت ریاض در بیانیه‌ای اعلام کرد، در جریان گزارش‌های مرتبط با تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی و تلاش‌ها در خصوص این تحولات قرار گرفت.

در این بیانیه ادعا شده که "عربستان نسبت به برقراری صلح در منطقه تاکید داشته و تمام توان خود را برای ممانعت از وقوع هرگونه جنگ به کار خواهد گرفت و به دنبال تحقق صلح است".

همچنین دولت ریاض درباره برگزاری چهاردهمین دور از نشست سازمان همکاری اسلامی در مکه با هدف اتخاذ یک موضع متحد در قبال مسائل مختلف و حوادث موجود در جهان اسلام ابراز امیدواری کرد. کابینه عربستان در ادامه تاکید کرد، این حق ملت‌های منطقه از جمله ملت ایران است که در امنیت و ثبات زندگی کنند و شاهد توسعه در کشورهایشان باشند.

کابینه عربستان همچنین به موضوع دعوت ملک سلمان برای برگزاری دو نشست فوق‌العاده یعنی نشست سران شورای همکاری خلیج فارس و سران اتحادیه عرب در مکه در پایان ماه مه اشاره کرد.

الخضراء امنیتی تر می شود

منطقه الخضرا

یک منبع نظامی عراق از اجرای طرح جدید امنیتی برای تامین امنیت منطقه "الخضراء" (سبز) در مرکز بغداد خبر داد.

روزنامه العربی‌الجدید چهارشنبه - یکم خرداد - نوشت: اجرای طرح تامین امنیت منطقه "الخضراء" و حفاظت از آن در برابر موشک‌ها و خمپاره‌های مورتر برای ممانعت از وقوع مجدد هرگونه حمله دیگر آغاز شده که آخرین آن در نزدیکی سفارت آمریکا در بغداد رخ داد.

منبع مذکور همچنین اعلام کرد: هماهنگی با ایست‌های بازرسی دائم صورت گرفته و سطح هشدار به طور کلی افزایش یافته است. این طرح در عین حال تحت نظارت شخص نخست وزیر است.

طبق گفته این منبع، این طرح که در آن صدها تن از نیروهای امنیتی شرکت دارند، تنها منحصر به عملیات نظارتی نیست بلکه هماهنگی و تلاش‌ اطلاعاتی بی‌وقفه برای شناسایی هرگونه اقدام مشکوکی را هم دربرمی‌گیرد. همکاری‌ای نیز با اهالی بغداد برای گزارش دادن درباره هرگونه تحرک مشکوکی وجود دارد. هلکوپترهای عراقی نیز عملیات نظارت هوایی را انجام می‌دهند.

این منبع امنیتی اعلام کرد: این طرح شامل عملیات تفتیش و بازرسی در تعدادی از  مناطق شرقی بغداد است و تا اطلاع ثانوی این طرح اجرایی می‌شود. فرماندهان امنیتی به ماموران گشت‌زنی دستور داده‌اند با هر طرفی که خارج از قانون عمل کنند، با قاطعیت برخورد کنند. این طرح همچنین شامل مجازات افسران مقصر می‌شود.

تیم رسانه‌ای امنیتی عراق پیشتر از شلیک موشک "کاتیوشا" به نزدیکی سفارت آمریکا در مرکز منطقه "الخضراء" خبر داده بود.

عذرخواهی آمریکا از عراق

image.png

آمریکا به دلیل هدف قرار دادن نیروهای پلیس فدرال عراق در یک بمباران هوایی، از بغداد عذرخواهی کرد.

 "جوی هود"، کاردار سفارت آمریکا در بغداد یکشنبه -۲۹ اردیبهشت ماه با بازدید از مقر پلیس فدرال عراق و در اقدامی بی‌سابقه از این نیروها بخاطر حادثه اخیر هدف قرار دادن نیروهای پلیس فدرال در یک بمباران هوایی عذرخواهی کرد.

در همین راستا، پلیس فدرال عراق با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که هود برای عذرخواهی از طرف دولت آمریکا به خاطر حمله "اشتباهی" جنگنده‌های ائتلاف بین‌المللی به تیپ ۱۱ پلیس فدرال در ۲۴ آوریل به مقر این نیروها رفته بود.

برخی منابع امنیتی عراق اخیرا گفته بودند که جنگنده‌های ائتلاف بین‌المللی تحت امر آمریکا یک مرکز ایست بازرسی نیروهای پلیس عراق در منطقه «الریاض» واقع در کرکوک را هدف قرار دادند که به کشته شدن یک نیروی امنیتی و زخمی شدن دو تن دیگر از این نیروها انجامید.

وزاری دفاع ترکیه و روسیه گفتگو کردند

خلوصی آکار و شویگو

وزیران دفاع ترکیه و روسیه دو شنبه- ۳۰ اردیبهشت ماه- در تماس تلفنی درباره آخرین تحولات ادلب و کاهش تنش در این منطقه با یکدیگر گفت و گو کردند. خلوصی آکار و سرگئی شویگو، وزرای دفاع ترکیه و روسیه در مذاکرات تلفنی درباره آخرین تحولات ادلب، و کاهش تنش در منطقه و اتخاذ تدابیر لازم گفت و گو کردند. همچنین دو طرف بر اجرای تعهدات انجام شده در توافق سوچی تاکید کردند.

ادلب، حومه شمالی حماة، حومه غربی حلب و بخش کوچکی از حومه شمالی لاذقیه به موجب توافقات آستانه میان ایران، ترکیه و روسیه به عنوان مناطق کاهش تنش به حساب می‌آید.

از اوایل ماه مه جنوب استان ادلب و حومه شمال غربی حماة شاهد تنش میان نیروهای ارتش سوریه و شورشیان است و نیروهای دولتی موفق شدند پیشروی‌های چشمگیری را محقق سازند و بر شماری از روستاها و تپه‌های استراتژیک سیطره یابند.

دمشق اعلام کرده است که عملیات ارتش سوریه در واکنش به نقض‌های آتش‌بس توسط تروریست‌ها و بمباران پایگاه‌های نیروهای دولتی و مناطق مسکونی انجام شده است.

وزیر خارجه پاکستان: شاید ترامپ به دیدار عمران خان بیاید

قریشی، وزیر خارجه پاکستان

وزیر خارجه پاکستان اعلام کرد: بعد از دستیابی به پیشرفتی در مذاکرات طالبان در دوحه، دیدار میان عمران خان و دونالد ترامپ امکان پذیر است.

شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان شنبه -۲۸ اردیبهشت ماه- درباره دیدار احتمالی دونالد ترامپ و عمران خان،‌ نخست وزیر این کشور اعلام کرد: این دو رهبر شخصیت‌های مهمی هستند و منافع عمیقی در برقراری صلح و ثبات در منطقه دارند. اگر پیشرفتی در مذاکرات با طالبان ایجاد شود در این صورت احتمال دیدار رئیس جمهور آمریکا و نخست وزیر کشورمان فراهم می‌شود. ممکن است درهای جدیدی در روابط دو جانبه میان آمریکا و پاکستان باز شود.

قریشی اضافه کرد: دیدار عمران خان و دونالد ترامپ بستگی به موفقیت کامل در این مذاکرات ندارد. حتی اگر مذاکرات به صورت سازنده ادامه یابد این دیدار احتمال دارد.

وی درباره‌ قرار گرفتن پاکستان در لیست خاکستری نیروی ضربت اقدام مالی (اف ای تی اف) گفت: جامعه جهانی باید اقدامات پاکستان در راستای مبارزه علیه تأمین مالی تروریسم و پولشویی را بداند. قریشی ابراز امیدواری کرد که پاکستان در ماه ژوئن از این لیست خارج شود.

وزیر خارجه پاکستان در بخش دیگری از اظهاراتش اخراج پاکستانی‌ها از آمریکا را رد کرد و گفت: ممنوعیت ویزا علیه سه مقام پاکستانی، به زودی لغو می‌شود.

او در پاسخ به سوال دیگری درباره‌ ایران گفت: برخی از نیروها تلاش می‌کنند که یک سوء تفاهم میان پاکستان و ایران ایجاد کنند. آنها می‌خواهند ایران را به عنوان تهدید در منطقه معرفی کنند.

تنظیم و گردآوری: سپهر زارع-خبرنگار ایمنا

کد خبر 376909

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.