درمان اسکیزوفرنی با جوانه بروکلی

بررسی های جدید محققان آمریکایی نشان داده است که مصرف جوانه بروکلی باعث پیشگیری از بیماری اسکیزوفرنی می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، اسکیزوفرنی یک بیماری روانی است که مبتلایان به آن با توهمات شنیداری و تفکرات آشفته مواجه می‌شوند؛ بسیاری از مبتلایان به این بیماری از داروهای ضد روان‌پریشی استفاده می‌کنند که به طور ناخواسته منجر به بروز بعضی عوارض جانبی نظیر رعشه و پرش اعضای بدن می‌شود.   

محققان مرکز اسکیزوفرنی دانشگاه John Hopkins" "در بالتیمور معتقد هستند که نبود تعادل شیمیایی در مغز، عامل ایجاد اسکیزوفرنی است و استفاده از مکمل‌های ساخته شده از جوانه‌های بروکلی می‌تواند با ایجاد این تعادل، اقدامی مؤثر در درمان این بیماری باشد. آن‌ها به منظور اثبات ادعای خود طی سه مطالعه، اقدام به بررسی تاثیر جوانه بروکلی بر اسکیزوفرنی کردند.

در مطالعه اول، محققان به تجزیه و تحلیل اختلالات مغزی در میان مبتلایان به اسکیزوفرنی و سایر افراد پرداختند. آن‌ها با استفاده از شیوه طیف‌سنجی تشدید مغناطیسی (MRS)، سطوح مختلف مواد شیمیایی را در پنج ناحیه مغز ثبت کرده و دریافتند که در قشر قدامی مغز افراد مبتلا به اسکیزوفرنی، چهار درصد گلوتامات (glutamate) کمتری نسبت به سایرین وجود دارد.

گلوتامات، مسئول انتقال سیگنال میان سلول‌های عصبی است که در ترکیب پروتئینی گلوتاتیون (glutathione) وجود دارد. تحقیقات اخیر نشان داد که در ناحیه قشر قدامی و تالاموس مغز افراد مبتلا به اسکیزوفرنی، سطح پایینی از این ماده شیمیایی وجود دارد.

در مطالعه دوم با جلوگیری از فعالیت آنزیمی که سبب تبدیل گلوتامات به گلوتاتیون و افزایش مصرف آن می‌شد، الگوی مغزی مبتلایان به اسکیزوفرنی در موش‌ها کنترل شد. سپس با استفاده از یک ماده شیمیایی به نام سولفورفان (sulforaphane) که از جوانه‌های بروکلی به دست آمده بود، ژنی که این آنزیم را تولید می‌کرد فعال شده و در نتیجه سلول‌های عصبی، عملکردی دقیقا مخالف با عملکرد سلول‌های مبتلایان به اسکیزوفرنی نشان دادند.

در مطالعه سوم، محققان با استفاده از کپسول‌های به دست آمده از جوانه‌های بروکلی، به بررسی اثر سولفورفان بر ماده گلوتاتیون پرداختند و پس از یک هفته متوجه افزایش ۳۰ درصدی سطح گلوتاتیون در سه ناحیه مغزی شدند. تنها عارضه جانبی این روش، وجود ناراحتی‌های گوارشی در صورت مصرف کپسول‌ها با معده خالی بود.

به گفته محققان آمریکایی استفاده از سولفورفان موجود در جوانه کلم بروکلی، می‌تواند روشی ایمن و مؤثر برای پیشگیری، به تأخیر انداختن یا کاهش خطر ابتلا به اسکیزوفرنی باشد.

نتایج این مطالعات در مجلات "JAMA Psychiatry" و "Molecular Neuropsychiatry" منتشر شده است.

کد خبر 376566

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.