۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۳
علل ریزش مو چیست؟

گاهی اوقات فشارهای عصبی، کمبود مواد مغذی بدن و ابتلا به بعضی بیماری‌ها باعث ریزش مو می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، نازک شدن و ریزش مو، مشکل شایعی است که گاهی به دلایل موقت مانند کمبود روی یا نوعی ویتامین در بدن رخ می‌دهد اما بعضی مواقع نیز نشانه‌ای از یک بیماری است و نیاز به پیگیری دارد. افرادی که از  ریزش مو رنج می‌برند باید پس از شناسایی علت، برای رفع این مشکل اقدام کنند. در این گزارش شما را با شایع‌ترین دلایل ریزش مو آشنا می‌کنیم.

مصرف بعضی داروها

یکی از عوارض جانبی مصرف بعضی داروها نظیر رقیق کننده‌های خون، داروهای ضد آکنه، استروئیدهای آنابولیک (Anabolic steroids)، داروهای درمان بیماری‌هایی مانند التهاب مفاصل، افسردگی، نقرس، بیماری‌های قلبی و فشارخون بالا، ریزش مو است. بنابراین توصیه می‌شود اگر افراد چند هفته یا چند ماه پس از مصرف هر نوع دارو، تغییری در حجم موهای خود مشاهده کردند به متخصص پوست و مو مراجعه کنند.

زایمان

در طول دوران بارداری، هورمونهای بدن از ریزش مو جلوگیری میکند؛ در نتیجه، طی این مدت موها پرپشت‌تر و جذابتر به نظر می‌رسد اما پس از زایمان، هورمونها دومرتبه دچار تغییر می‌شود و ریزش مو آغاز می‌شود. این وضعیت موقتی است و معمولاً سه تا شش ماه بعد از زایمان متعادل می‌شود.

کمبود آهن

 آهن به حفظ سلامت مو کمک میکند. هنگامی که بدن فرد به اندازه کافی آهن دریافت نکند، هموگلوبین کافی در خون تولید نمی‌شود و در نتیجه اکسیژن لازم برای رشد و ترمیم  سلول هایی که رشد مو را تحریک می‌کند، ایجاد نمی‌شود. بنابراین با کاهش میزان آهن در بدن، تراکم موها کمتر شده و شروع به ریزش می‌کند. 

استرس و فشار عصبی

گاهی اوقات استرس زیاد باعث فعال شدن خودکار سیستم دفاعی بدن و حمله به فولیکولهای مو می‌شود. در نتیجه رشد موها متوقف شده و دچار ریزش می‌شوند. بهترین راهکار برای افرادی که به دلیل فشارهای عصبی دچار ریزش مو می‌شوند، کنترل اعصاب و حفظ آرامش است.

کمبود پروتئین

کمبود پروتئین یکی از علل اصلی ریزش مو در میان زنان و مردان است؛ پروتئین یکی از مواد ضروری برای قدرتمند کردن ریشه مو است و آمینواسیدهای لازم را برای تقویت آن‌ فراهم می‌کند. مصرف بیشتر گوشت، تخم مرغ، ماهی، آجیل و لوبیا در  وعدههای غذایی به رفع این مشکل کمک فراوانی می‌کند.

ابتلا به بیماری

ریزش مو ممکن است یکی از علائم بیش از ۳۰ نوع بیماری نظیر سندرم تخمدان پلی کیستیک، عفونت قارچی سر، اختلالات تیروئید و بیماریهای خود ایمنی باشد. ابتلا به آنفلوآنزا، تب بالا یا عفونت نیز ممکن است در ریزش مو نقش داشته باشد.

کد خبر 376474

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.