بزرگ‌ترین مزرعه بدون خاک دنیا در نزدیکی خلیج فارس

کم‌آبی یکی از بزرگ‌ترین و اصلی‌ترین مشکلات امارات متحده عربی است که در کنار داشتن خاک غیر قابل کشت، کشاورزی را برای آن غیر ممکن می‌کند؛ به همین دلیل نیاز به استفاده از شیوه‌های نوین در بخش کشاورزی این کشور، بسیار احساس می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، هیدروپونیک یا آب‌کشت، روشی نوین در کشاورزی است که بدون نیاز به خاک و همچنین مصرف مقدار بسیار پایین آب، نور و مواد شیمیایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این روش می‌توان مواد مغذی را بسیار ساده و به صورت محلول در آب به گیاه رساند و محیط آن را به راحتی استریل نگاه داشت.

کل این سیستم به صورت اتوماتیک و با نظارت افراد متخصص انجام می‌گیرد و به همین دلیل نیاز به سرمایه‌گذاری بالا دارد ولی با توجه به این که پرورش محصولات کشاورزی با توجه به تغییرات آب و هوایی در محیط‌های بیرونی دشوار است، این روش مسیر رشد دانش کشاورزی را هموار می‌کند.

به علاوه برای مناطقی که زمین‌های غیر قابل کشت دارد و برای رفع نیازهای موادغذایی خود به محصولات وارداتی وابسته است، روشی بسیار کارآمد و مفید به حساب می‌آید. برای مثال امارات متحده عربی یکی از کشورهایی است که با این مسأله مواجه است و در حال حاضر ۸۰ درصد از نیازهای خود را از سایر کشورها وارد می‌کند.

بنابراین دبی با هدف استفاده از این فن‌آوری نوین، در زمینی به مساحت ۹۰۰ هکتار برابر با ۱۳۰ هزار متر مربع اقدام به ایجاد یک مزرعه عمودی سرپوشیده کرده است. این حرکت با یک سرمایه‌گذاری مشترک میان کیترینگ هواپیمایی امارات و هلدینگ فن‌آوری پایدار Crop One در همکاری با بخش کشاورزی ایالات متحده آمریکا انجام گرفته و برای هر یک از این شرکت‌ها سرمایه‌ای بالغ بر ۴۰ میلیون دلار را در بر داشته است.

بنابر گزارش Crop One، روزانه حدود ۵.۳ تن گیاهان برگی از این مزرعه برداشت خواهد شد که این محصولات نیاز مواد غذایی ۱۰۵ هواپیما و ۲۵ سالن فرودگاه دبی را تأمین می‌کند. در تولید این محصولات ۳۲۰ گالن آب و ۱۰۰ متر مربع زمین به کار گرفته می‌شود که در مقایسه با روش سنتی با مصرف ۲۵۰هزار گالن آب و ۸۲۷ هزار و ۶۴۰ مترمربع زمین، کاهش چشمگیری را در استفاده از منابع نشان می‌دهد.

کد خبر 376306

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • ehsan GB ۲۲:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۸
    3 0
    واقعا خیلی از دنیا عقبیم
  • زهرا IR ۲۲:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۸
    1 0
    خیلی جالبه
  • هرمزی IR ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۹
    0 3
    به عنوان یک گلخانه دار ما در زمینه کشاورزی پیشرفته بعد از ترکیه در مقام دوم منطقه قرار داریم و در یک برنامه احتمالاً 10ساله در صورت عدم تغییر سیاست های دولت در زمینه حمایت از صادرات تولید محصولات گلخانه ای ما حدودا تا یه برابر میتوانید افزایش یابد هر چند هم اکنون ما صادرات قابل توجهی به عراق روسیه و کشورهای حوزه خلیج همیشه فارس داریم