تلاش برای حفظ صلح در منطقه

ایران و کشورهای همسایه در هفته‌ای که گذشت شاهد تحولات مختلفی بوده‌اند و از مهم ترین این تحولات می توان به خرید سامانه های اس ۴۰۰ توسط عراق، آغاز مذاکرات صلح افغانستان و ایالات متحده آمریکا و انفجار های مهیب و قابل توجه در بندر فجیره اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، جمهوری اسلامی ایران با دارا بودن بیش از ۶۰۰۰ کیلومتر مرز زمینی و ۲۷۰۰ کیلومتر مرز آبی با ۱۵ کشور همسایه که با افغانستان، پاکستان، جمهوری آذربایجان، ترکمنستان، ترکیه، عراق و ارمنستان دارای مرز خاکی و با قزاقستان، روسیه، عمان، قطر، امارات، بحرین، عربستان و کویت دارای مرز آبی است. تعدد همسایگان در کنار مسائل امنیتی و سیاسی متنوع آنها تأثیرات مستقیم بر امنیت و ثبات منطقه و مناسبات این کشورها با جمهوری اسلامی ایران دارد.

خبرگزاری ایمنا بر اساس رسالت خبررسانی و آگاهی بخشی در نظر دارد آخرین تحولات سیاسی منطقه را به‌ صورت هفتگی در اختیار مخاطبین خود قرار دهد؛ بر این اساس مهمترین تحولات سیاسی کشورهای همسایه را می‌توانید در روزهای پنجشنبه هر هفته در ایمنا دیپلماتیک مطالعه کنید:

داعش در تکاپوی بازگشت

شاور رسانه‌ای دستگاه مبارزه با تروریسم عراق تاکید کرد، گروه تروریستی داعش برای بازگشت دوباره به عراق تلاش می‌کند، اما این دستگاه و تمامی نیروهای امنیتی با آن مقابله کرده و برای ریشه‌کن‌ کردن داعش در کشور تلاش می‌کنند.

صباح النعمان، مشاور رسانه‌ای دستگاه مبارزه با تروریسم عراق شنبه -۲۱ اردیبهشت ماه - در گفتگو با شبکه ماهواره‌ای "اکسترا نیوز" اظهار کرد: داعش از عراق بیرون رانده شده است و آنچه باقی مانده گروه‌های کوچکی هستند. اما این گروه برای بازگشت به عراق تلاش می‌کند.

النعمان گفت: دستگاه مبارزه با تروریسم هدف اصلی خود را شناسایی و تعقیب شبکه‌های تروریستی و گروه‌های کوچک باقی مانده می‌داند، این همان هدفی است که از زمان آزادسازی موصل داشتیم و بلافاصله پس از اتمام عملیات‌ نظامی، عملیات‌های اطلاعاتی را برای شناسایی و انهدام گروه‌های باقی مانده آغاز کردیم.

مشاور رسانه‌ای دستگاه مبارزه با تروریسم عراق افزود: توافق کاملی با سوریه برای نابودی داعش و برقراری امنیت در مرزها وجود دارد. همزمان با عملیات نظامی ارتش سوریه در مرزهای مشترک دو کشور برای بیرون راندن داعشی‌ها، نیروهای نظامی عراق در این مرزها به حالت‌ آماده‌باش درآمده‌اند تا مانع از نفوذ داعشی‌ها به خاک کشور شوند.

این مسئول عراقی عنوان داشت: فرماندهی نظامی عراق با هماهنگی طرف سوری حملات هوایی را با هدف حفاظت از شهرهای عراق در برابر نفوذ داعشی‌های مستقر در داخل خاک سوریه آغاز کرد. همزمان با اقدامات نیروهای امنیتی جهت برقراری امنیت مرزها و مقابله با فعالیت تروریست‌ها در مناطق بیابانی، دستگاه مبارزه با تروریسم عراق عملیات ویژه‌ای را در مناطق مرزی محل حضور داعشی‌ها اجرا کرد.

وی با اشاره به اینکه داعش بیش از ۷۰ درصد از بودجه خود را که از منابع در مناطق تحت اشغال خود، قاچاق و سرقت از بانک تامین می‌کرد، از دست داده، گفت: دستگاه مبارزه با تروریسم برای رسیدگی به حمایت‌های مالی از تروریست‌ها و سرمایه‌هایی که برای فعالیت‌های تروریستی به کار گرفته می‌شوند، با تعدادی از دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی جهان و نیز مراکز ویژه‌ای در عراق همکاری‌های اطلاعاتی دارد.

النعمان افزود: پس از آزادسازی مناطق تحت اشغال داعش، آنها منابع درآمدی خود را از دست دادند و در حال حاضر بودجه بسیار اندکی دارند، دستگاه مبارزه با تروریسم عراق اطلاعاتی از این پول‌ها در اختیار داشته و با دقت در حال پیگیری این مساله است.

این مسئول عراقی ادامه داد: مبارزه با تروریسم تنها شامل عملیات‌های نظامی و امنیتی نبوده، بلکه مبارزه فکری با تروریسم را هم در بر می‌گیرد، به همین دلیل هم برنامه‌هایی برای مقابله با تفکرات تروریستی تدوین شده‌ و با کشورهای آسیب دیده از تروریسم درباره برنامه‌های مشترکی برای مبارزه با این تفکرات هماهنگی شده‌ است، چراکه تروریسم جنایتی بین‌المللی است و یک کشور به تنهایی نمی‌تواند آن را نابود کند.

حشد الشعبی تامین امنیت در غرب موصل را به ارتش عراق سپرد

یکی از نمایندگان پارلمان عراق از استان نینوا گفت که نیروهای ارتش در مناطق غرب شهر موصل مستقر شدند و پرونده برقراری امنیت در این مناطق را که در دست دو گروه از حشد شعبی بود، تحویل گرفتند.

عبد الرحیم الشمری، این نماینده عراقی یکشنبه -۲۲ اردیبهشت ماه- خاطرنشان کرد: نیروهایی از لشکر ۲۰ ارتش عراق وارد مناطق "البعاج"، "تل عبطه" و "القیروان" شدند تا جایگزین این دو گروه حشد شعبی با نام‌های وعد الله و گروه گردان‌های امام علی (ع) شوند.

الشمری در ادامه افزود: یگان‌هایی از لشکر ۲۰ پرونده امنیتی را  در مناطقی که نیروهای حشد شعبی از آنها عقب‌نشینی کردند، تحویل گرفتند.

پیشتر، سروان کریم العبیدی، از مسئولان نظامی ارتش عراق گفته بود: نیروهای حشد شعبی از مناطق شهرستان "البعاج"، جنوب شهرستان "سنجار" و ناحیه "قیروان" تا منطقه "تل عبطه" عقب نشینی کردند که این مناطق در جنوب، جنوب شرق و جنوب غرب شهرستان تلعفر در غرب موصل قرار دارد.در اکتبر گذشته نیروهای حشد شعبی از مرکز شهرستان "تلعفر" واقع در غرب موصل عقب نشینی کردند و مدیریت پرونده امنیتی را به دستگاه‌های مربوطه تحویل دادند.

در ۳۱ اوت ۲۰۱۷ حیدر العبادی، نخست وزیر سابق عراق از آزادسازی کامل شهرستان تلعفر  و استان نینوا از سیطره گروه تروریستی داعش خبر داد، اما داعش همچنان مقرهایی داشت که از آنها هرازگاهی حملاتی را ترتیب می‌داد.

نجباء عراق: تل آویو و حیفا صحرا می شوند

دبیرکل جنبش مقاومت اسلامی النجباء عراق در سخنانی با تهدید رژیم صهیونیستی گفت: تل‌آویو و حیفا را به صحرای آتاکاما در آمریکای جنوبی تبدیل می‌کنیم.

اکرم الکعبی، دبیرکل جنبش مقاومت اسلامی النُجَباء عراق یکشنبه -۲۲ اردیبهشت ماه- در جریان کنگره بزرگداشت شهدای مدافع مقدسات که با عنوان "او شما را برگزید" در بغداد برگزار شد، با هشدار به رژیم صهیونیستی، عنوان کرد: از روزی بترسید که پرچم‌های "یا زهرا" برافراشته شود، چراکه در چنین روزی نمی‌توان تل‌آویو و حیفا را از صحرای آتاکاما در آمریکای جنوبی تمییز داد.

وی افزود: نجباء هشت سال قبل در چنین روزهایی به ندای حضرت زینب علیها سلام لبیک گفتند و به رغم وجود جنگ تبلیغاتی شدید، به سوریه رفتند و شعار "زینب بار دیگر اسیر نخواهد شد" را سر دادند. همه دنیا گمان می‌کرد دولت سوریه پایان خواهد یافت و رفتن ما به آنجا اقدامی بی‌پروا است و چیزی را تغییر نخواهد داد اما امروز و پس از گذشت هشت سال همه به درستی حضور ما در سوریه پی برده‌اند.

الکعبی در ادامه ضمن اشاره به پیروزی محور مقاومت در میادین جهاد علیه نیروهای استکبار و تروریسم تکفیری، تأکید کرد: مقاومت با اقتدار و افتخار کامل آمریکا را در عراق شکست داد و آن را ناگزیر به خروج از کشور کرد. مقاومت کاری کرد که سردمدار بزرگ شرارت برای ورود به عراق باید مانند دزدها و به صورت پنهانی وارد کشور شود. مقاومت همچنین سازمان‌های تکفیری و گروهک‌های جنایتکار را که قرار بود بیش از ۲۰ سال حیات خود را ادامه دهند، ظرف مدت کوتاهی نابود کرد.

این مقام عراقی خطاب به دشمنان خاطرنشان کرد: ما به عنوان گروه مقاومت نظام تک قطبی به رهبری آمریکا را به رسمیت نمی‌شناسیم. پس ای دولت‌های مستقر در کاخ سفید بدانید که تحریم کارآیی خود را از دست داده و دیگر ابزار دست جهان مستکبران و کشورهای مستبد نیست و نمی‌تواند پیروان امام حسین علیه السلام را وادار به تسلیم و پذیرش ذلت و خواری کند.

الکعبی ادامه داد: از روزی بترسید که پرچم‌های "یا زهرا" برافراشته شوند، چراکه در چنین روزی نمی‌توان تل‌آویو و حیفا را از صحرای آتاکاما در آمریکای جنوبی تمییز داد. ما مرد عمل هستیم نه حرف، ما مرد جهادیم و آنچه را به زبان می‌آوریم، اجرا می‌کنیم و لباس رزم را به طور کلی از تنمان در نمی‌آوریم مگر زمانی که سر افعی آمریکا و اسرائیل پرورش دهنده و منبع تروریسم را قطع کنیم.

دبیرکل جنبش مقاومت اسلامی النجباء  عراق در ادامه به تشکیل تیپ آزادسازی بلندی‌های اشغالی جولان توسط النجباء اشاره کرد و گفت: ما پیشتر تشکیل تیپ جولان را اعلام کردیم تا رژیم صهیونیستی خوب بداند که ما در مقابل طرح‌های تکفیری‌اش تسلیم نخواهیم شد و اجازه نخواهیم داد نمایندگانش مسلمانان را قتل و عام کنند و خودش در امنیت کامل به سر ببرد.

الکعبی با استقبال از اقدامات قهرمانانه ملت یمن در مقابل وحشیگری و محاصره عربستان، پیروزی‌های ملت یمن را موجب شگفتی جهان و مایه آبروریزی آل سعود و حامیانشان توصیف کرد.

وی در پایان سخنرانی خود خاطرنشان کرد: النجباء به طور کامل از آیت الله خامنه‌ای و مراجع عظام پیروی می‌کند و بیانات این بزرگواران، اظهارات یا تحلیل معمولی نیست، بلکه وعده‌های نایب امام زمان (عج) است که ما در انتظار تحقق آن‌ها هستیم و معتقدیم که پیروزی مستضعفان نزدیک است و ما نیز تا آن زمان کنار فرزند زهرا علیها سلام خواهیم ایستاد.

آغاز نام نویسی انتخابات ریاست اقلیم در کردستان عراق

منابع مطلع از آغاز رسمی روند نام‌نویسی کاندیداهای تصدی پست ریاست اقلیم کردستان عراق خبر دادند.

 هیئت رئیسه پارلمان کردستان عراق یکشنبه -۲۲ اردیبهشت ماه-  با برگزاری جلسه‌ای به طور رسمی آغاز نام‌نویسی کاندیداهای تصدی ریاست اقلیم کردستان عراق را اعلام کرد.

پست ریاست اقلیم کردستان عراق یکی از مهمترین موارد اختلافی احزاب کرد عراقی است که از سال ۲۰۱۵ میلادی به دنبال پایان ریاست مسعود بارزانی، رئیس حزب دموکرات کردستان بر آن و طرح اصلاح قانون آن در پارلمان اقلیم، باعث تعطیلی پارلمان و تشدید شکاف‌های سیاسی میان احزاب شد و باعث شد تا این منصب برای سال‌ها خالی بماند و در نهایت پارلمان اقلیم هفته گذشته با انجام اصلاحاتی بار دیگر با ۸۹ رأی مثبت فعال سازی دوباره قانون ریاست اقلیم کردستان عراق را تصویب کرد.

طبق قانون ریاست اقلیم کردستان عراق، نامزدهای تصدی این پست باید ۴۰ سال به بالا بوده و همچنین از شهروندان و ساکنان اقلیم باشد.

طبق سند منتشر شده توسط پارلمان اقلیم کردستان عراق، نام‌نویسی از کاندیداهای ریاست اقلیم از ساعت ۱۱ صبح امروز به وقت محلی آغاز شده و تا ساعت ۱۱ صبح چهارشنبه هفته جاری ادامه خواهد داشت.

عراق و کویت بر سر منطقه سفوان به توافق رسیدند

کمیته وزارتی عالی مشترک عراق و کویت هفتمین نشست خود را در کویت برگزار کردند.

ریاست این نشست را یکشنبه -۲۲ اردیبهشت ماه- وزیر خارجه عراق برعهده داشت و در این نشست تعدادی از روسای هیات‌ها و رئیس هیات گذرگاه‌های مرزی نیز حضور داشتند.

دو طرف در این دیدار توافق کردند که طرف کویتی گذرگاه سفوان را آماده کند و زیرساخت‌های لازم را برای فعالیت این گذرگاه فراهم کند.در بیانیه آمده است که یادداشت تفاهمی میان دو طرف امضا خواهد شد که از طریق آن، تعهدات طرفین عراقی و کویتی در مورد فعالیت این گذرگاه مشخص می‌شود.

سفارت آمریکا در بغداد: آمریکایی ها به عراق سفر نکنند

سفارت واشنگتن در بغداد به شهروندان آمریکایی هشدار داد که از سفر به عراق خودداری کنند. سفارت واشنگتن در بغداد دوشنبه -۲۳ اردیبهشت ماه- در سایت خود یک هشدار امنیتی منتشر کرد.

سفارت آمریکا در عراق به تمامی شهروندان آمریکایی توصیه کرده که با توجه به «بالا گرفتن تنش‌ها» هوشیارانه عمل کنند.در این هشدار امنیتی از شهروندان آمریکایی خواسته شده که از سفر به عراق خودداری کنند.

سفارت واشنگتن در بغداد همچنین از آمریکایی‌های مقیم عراق خواسته که از تجمع در مناطقی که به عنوان محل تجمع آمریکایی‌ها شناخته می‌شود، خودداری کنند.

توافق پاکستان با صندوق بین المللی پول

وزیر دارایی پاکستان اعلام کرد که کشورش و صندوق بین‌المللی پول درباره بسته کمک مالی به ارزش شش میلیارد دلار به توافق رسیده‌اند.

عبدالحافظ شیخ، وزیر دارایی پاکستان دوشنبه -۲۳ اردیبهشت ماه- در برنامه تلویزیونی که از شبکه دولتی «PTV» این کشور پخش شد اعلام کرد: در زمینه بسته کمک مالی صندوق بین‌المللی پول به ارزش شش میلیارد دلار در یک دوره سه ساله به توافق رسیدیم.

وی افزود: مذاکرات ما با صندوق بین‌المللی پول از ۲۹ آوریل در جریان است و پس از توافق نهایی درباره جزئیات فنی این بسته کمک مالی، صندوق بین‌المللی پول آن را تصویب خواهد کرد.

او همچنین تأکید کرد که در مذاکرات با صندوق بین‌المللی پول در زمینه معافیت مالیاتی به ارزش ۷۰۰ میلیارد روپیه پاکستان به توافق رسیده‌اند.

دو طرف ابتدا در سال مالی آینده برای رفع کسری بودجه ۱۱ میلیارد دلاری پاکستان برنامه‌ریزی خواهند کرد.

مردان در کرکوک عراق شلوارک نپوشند

مسئولین استان کرکوک عراق پوشیدن شلوارک توسط مردان در طول ماه مبارک رمضان را ممنوع کردند.

 افراسیاب کامل، مسئول رسانه‌ای اداره پلیس در کرکوک عراق دوشنبه -۲۳ اردیبهشت ماه- به خبرنگار آناتولی گفت: پوشیدن شلوارک توسط مردان در این شهر تا پایان ماه رمضان ممنوع شده است.

وی با بیان اینکه این تصمیم در پی شکایت برخی اهالی کرکوک اتخاذ شده است، گفت: لباس‌هایی به این سبک، مغایر فرهنگ جامعه عراق است و کسانی که این ممنوعیت را رعایت نمی‌کنند، با پرداختن جریمه مجازات خواهند شد.

کویت خواهان تقویت روابط با عراق شد

وزیر خارجه کویت تاکید کرد: رشد و توسعه مداوم روابط با عراق و رویکرد مشترک منطقه‌ای و بین‌المللی ما، در راستای عمل به دستورات عالی و حکیمانه رهبران دو کشور و در چارچوب روابط عمیق برادرانه و تاریخی عراق و کویت صورت گرفته است.

 "صباح خالد الحمد الصباح"، معاون نخست‌وزیر و وزیر خارجه کویت دوشنبه -۲۳ اردیبهشت ماه- در جریان سخنرانی خود به مناسبت افتتاحیه هفتمین دور نشست کمیته عالی مشترک عراق و کویت، بر تمایل و توجه مشترک دو کشور به برگزاری این کمیته در راستای عمل به دستورالعمل‌های عالی و حکیمانه رهبران عراق و کویت و در چارچوب روابط عمیق، برادرانه و تاریخی میان دو کشور تاکید کرد.

وی در ادامه افزود: سفرهای عالی رتبه مقامات میان دو کشور نشان دهنده رشد و توسعه پیاپی روابط مستحکم دو کشور است؛ به ویژه اینکه عراق و کویت رویکردهای مشترکی در خصوص پرونده‌های منطقه‌ای و بین‌المللی دارند.

هفتمین دور نشست کمیته عالی مشترک کویت و عراق روز یکشنبه به ریاست صباح الخالد الحمد الصباح و "محمد علی الحکیم"، وزیر خارجه عراق برگزار شد و در جریان آن چندین توافقنامه، یادداشت تفاهم و برنامه‌های اجرایی به امضا رسید که این تفاهمات می‌تواند در گشایش چشم‌اندازهای وسیع‌تری میان دو کشور برادر در زمینه‌های مختلف همکاری نقش داشته باشد.

در بیانیه پایانی این نشست آمده است که در این کمیته به بررسی تمامی زمینه‌های همکاری به ویژه اقتصادی و امور توسعه و تمایل کویت و عراق جهت توسعه و تقویت روابط دوجانبه در تمامی سطوح پرداخته شد.

در بیانیه پایانی آمده که کمیته عالی مشترک کویت و عراق الگویی را برای روابط عمیق دوجانبه و تحقق رشد و شکوفایی میان دو کشور شکل می‌دهد.در همین حال، وزیر خارجه کویت بار دیگر خواستار افزایش تلاش‌های جامعه جهانی برای حمایت و کمک به عراق در راستای نابودی تروریسم و ریشه‌کن کردن آن شد.

الصباح در جریان سخنرانی خود در این نشست همچنین گفت: امروز پیروزی عراق علیه گروه تروریستی داعش و آزادسازی اراضی‌ این کشور را یادآور می‌شویم.وی بر موضع ثابت کویت در ایستادگی در کنار عراق و حمایت از آن در رویارویی با باقیمانده‌های گروه‌های تروریستی تاکید کرد.

وزیر خارجه کویت همچنین بر حمایت کشورش از تمامی اقدامات و تدابیر عراق برای برقراری امنیت، ثبات و حفظ وحدت و تمامیت ارضی‌اش تاکید کرد.

اخوان المسلمین: معامله قرن"نکبت جدید" است

دبیر کل اخوان المسلمین هدف از تحرکات آمریکا علیه این گروه را سرپوش گذاشتن بر "معامله قرن" عنوان کرده و معامله قرن را "نکبتی جدید" خواند.

 "محمود حسین"، دبیر کل اخوان المسلمین دوشنبه -۲۳ اردیبهشت ماه- در سخنانی در واکنش به تصمیم آمریکا مبنی بر تروریستی اعلام کردن این گروه عنوان داشت: اقدامات آمریکا علیه اخوان المسلمین به منظور آغاز آمادگی‌ها برای آنچه "معامله قرن" نامیده می‌شود، صورت می‌گیرد که این معامله "نکبت جدیدی" به شمار می‌رود.

وی در جریان ضیافت افطاری در استانبول گفت: دولت آمریکا هیچگونه دلایل قانونی یا سیاسی را برای قرار دادن نام اخوان المسلمین در لیست گروه‌های تروریستی ارائه نکرده است.

محمود حسین در ادامه تصریح کرد: پارلمان و دولت انگلیس چند سال پیش اخوان را از خشونت و تروریسم تبرئه کردند و پارلمان انگلیس تاکید کرد که سیاسیون اسلامی دیواری در مقابل افراط‌گرایی خشن هستند.

وی تأکید کرد: هر فردی که راه خشونت، تکفیر و یا افراط گرایی فکری را در پیش گرفت از اخوان خارج شده و یا این اخوان بود که آنها را اخراج کرد.

کاخ‌ سفید اخیراً تاکید کرد که "دونالد ترامپ"، رئیس جمهوری آمریکا در حال بررسی تروریستی خواندن گروه اخوان‌المسلمین است.

دبیر کل اخوان المسلمین درباره تحولات قاره سیاه نیز ادامه داد: انقلابیون الجزایر و سودان باید در نهایت هوشیاری و بصیرت مرحله انتقالی کشورشان را اداره کنند. ما نسبت به مداخلات خارجی در لیبی، جنگ منافع و قتل و کشتار غیرقانونی غیرنظامیان هشدار می‌دهیم.

در این ضیافت افطاری نمایندگانی از چندین کشور ازجمله ترکیه، مصر، یمن و فلسطین حضور داشتند.

از سوی دیگر، "یاسین اوکتای"، مشاور رئیس حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه که در این ضیافت حضور داشت، خاطرنشان کرد: همان آمریکایی که از دیکتاتوری در خاورمیانه حمایت می‌کند، می‌گوید که نسبت به اوضاع دموکراسی در ترکیه نگران است.

وی خطاب به مقامات آمریکا افزود: نگران نباشید، ما را به حال خودمان رها کنید. ما انتخابات واقعی و ادله و شواهد واقعی مبنی بر تقلب در انتخابات شهرداری استانبول داریم.

در همین حال، "ماهر ابو جراد"، رئیس جنبش حماس در خارج نیز با حضور در این ضیافت با اشاره به طرح صلح آمریکا برای فلسطین و رژیم صهیونیستی موسوم به "معامله قرن"، اظهار کرد: معامله قرن، یک معامله مشکوک بوده و امروز مقاومت و گروه اخوان المسلمین در مقابل آن خواهند ایستاد.

وی خاطرنشان کرد: ما امروز هدف جنگ آشکار، جنگ سرد، جنگ اقتصادی و جنگ رسانه‌ای قرار گرفته‌ایم.

سفارت عمان در بغداد پس از ۲۹ سال بازگشایی شد

عمان از بازگشایی سفارت خود در بغداد پس از گذشت حدود سه دهه خبر داد. خبرگزاری رسمی دوشنبه -۲۳ اردیبهشت ماه- عمان اعلام کرد که پادشاهی این کشور تصمیم به بازگشایی سفارت خود در بغداد گرفته است.

در همین راستا، وزارت خارجه عمان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که بازگشایی سفارت عمان در بغداد در گسترش روابط میان دو کشور در زمینه‌های مختلف نقش خواهد داشت.

در این بیانیه آمده است که این اقدام در سایه روابط برادرانه و تاریخی میان دو کشور عراق و عمان صورت می‌گیرد.

محمد علی الحکیم، وزیر خارجه عراق جمعه گذشته اعلام کرد که پیامی را از یوسف بن علوی، همتای عمانی خود مبنی بر تمایل این کشور جهت بازگشایی سفارت خود در بغداد دریافت کرده است.

سفارت عمان در سال ۱۹۹۰ به دنبال ورود ارتش عراق به کویت و متشنج شدن روابط دوجانبه بسته شده بود.

محکومیت یونان توسط ترکیه

سخنگوی وزارت خارجه ترکیه در اظهاراتی اعلام کرد: یونان تلاش می‌کند از ماموریت ناتو که برای مدیریت و جلوگیری از روند مهاجرت غیرقانونی در دریای اژه بوده، سوء‌استفاده کرده و سازمان‌های بین‌المللی را وارد اختلافات حاکمیتی در این منطقه میان آتن و آنکارا کند.

 حامی آکسوی سخنگوی وزارت خارجه ترکیه دوشنبه -۲۳ اردیبهشت ماه- در بیانیه‌ای اعلام کرد: فعالیت ناتو در دریای اژه در حمایت از تلاش‌ها برای مدیریت مهاجرت غیرقانونی و نگرانی‌های بشردوستانه با رضایت ترکیه انجام گرفته است.
وی در ادامه اظهاراتش افزود: اختلافات در دریای اژه میان یونان و ترکیه از طریق کانال‌های دوجانبه حل می‌شوند و تلاش‌های یونان برای دخیل کردن سازمان‌های بین‌المللی از جمله ناتو و کشاندن آنها به وسط این اختلافات تنها با هدف توجیه مواضع ملی یونان انجام گرفته و این اقدام جدیدی نیست.

آکسوی اضافه کرد: اظهارات اخیر وزارت دفاع یونان و وزارت خارجه در پاسخ به سوال یک قانون‌گذار یونانی مثال دیگری از چنین اقدامی است.

وی تاکید کرد: براساس چندین معاهده بین‌المللی، جزایر شرقی دریای اژه باید در حالت غیرنظامی باشند. از این معاهدات می‌توان به معاهده لوزان در سال ۱۹۲۳ و معاهده پاریس در سال ۱۹۴۷ اشاره کرد. در این معاهدات بر جلوگیری از نظامی‌شدن جزایر شرقی اژه تاکید شده است. این معاهدات در حال اجراست و یونان به طور حقوقی متعهد به آن است و مسؤولیت‌های حقوقی در این باره دارد.

وی ادامه داد: ماموریت ناتو در دریای اژه برای جلوگیری از مهاجرت غیرقانونی بوده و یونان نیز به این ماموریت متعهد شده است.

آکسوی اضافه کرد: بر همین اساس کشتی‌های نظامی در دریای اژه تحت ماموریت ناتو باید از بازدید و پهلو گرفتن در جزائر شرقی که براساس قوانین بین‌المللی غیرنظامی هستند، خودداری کنند. این کشتی‌ها تنها می‌توانند در دریای اژه دریانوردی کنند. ما بار دیگر از یونان می‌خواهیم که به سیاست‌های خود مبنی بر نادیده گرفتن قوانین بین‌المللی، وقایع تاریخی و حقوق مشروع ترکیه و منافع این کشور پایبند باشد و از تلاش‌ها برای ایجاد وضعیت دوفاکتو پرهیز کند. مسائل و اختلافات دوجانبه تنها از طریق رویکردهای سازنده دوجانبه قابل حل و فصل است.

ادامه مذاکرات صلح آمریکا و افغانستان

رئیس‌جمهوری افغانستان درباره روند صلح افغان‌ها و بررسی برنامه کمک مدنی آمریکا به این کشور با معاون وزیر امور خارجه ایالات متحده در امور جنوب آسیا و آسیای میانه که هم‌اکنون در کابل به سر می‌برد، گفت‌وگو کرد.

دفتر اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان دوشنبه -۲۳ اردیبهشت ماه- در پیامی توییتری اعلام کرد: غنی یکشنبه با آلیس ولز، معاون وزیر خارجه آمریکا در امور جنوب آسیا و آسیای میانه در کاخ ریاست جمهوری دیدار کرد و درباره "بررسی کمک مدنی آمریکا-افغان" برای ارتقای حاکمیت قدرتمند و اتکا به خود، همانطور که رئیس‌جمهوری ما در نامه‌ای به دونالد ترامپ پیشنهاد داده بود، گفت‌وگو کرد."  

اشرف غنی و آلیس ولز حین رایزنی همچنین به حل و فصل درگیری در افغانستان و تدارکات برای انتخابات ریاست جمهوری که قرار است ۲۸ سپتامبر برگزار شود، اشاره کردند. براساس این بیانیه، آنها همچنین دربار اهمیت برگزاری انتخابات ماه سپتامبر و موفقیت و نتایج لویه جرگه درباره صلح تاکید کردند.

سفارت آمریکا در کابل اعلام کرد، مهمترین هدف سفر آلیس ولز ارتقای خوداتکایی افغان‌ها و برگزاری انتخابات شفاف بوده است. در بیانیه سفارتخانه آمده است: این بازنگری موجب تقویت نهادهای افغان و ارتقای خوداتکایی افغانستان می‌شود و از عوال سرمایه‌گذاری است که آمریکا در توسعه اجتماعی و اقتصادی افغانستان انجام داده است.

"برنامه امدادرسانی مدنی" از سوی آژانس توسعه بین‌المللی ایالات متحده و با هدف کمک به مردم افغانستان جهت تعامل با تاثیر این درگیری از طریق کمک بشردوستانه و برنامه‌های روانشناختی و توانبخشی فیزیکی و سایر موارد بوده است.

واکنش ها به انفجار در فجیره

روزنامه الحیاة جزئیات و نام چهار کشتی که در آب‌های منطقه‌ای امارات در معرض "عملیات خرابکارانه" قرار گرفتند، منتشر و در عین حال آمریکا نیز موضع‌گیری خود را درباره عملیات مذکور اعلام کرد.

 براساس اطلاعاتی که روزنامه فرامنطقه‌ای الحیاة سه شنبه -۲۴ اردیبهشت ماه- منتشر کرده است، دو کشتی پرچم عربستان، یک کشتی پرچم امارات و دیگری پرچم نروژ را داشته‌اند، به این ترتیب دو نفتکش متعلق به عربستان به نام‌های "المرزوقة" و "امجد"، نفتکش سوم با اسم "میشل" متعلق به امارات و نفتکش چهارم متعلق به نروژ با اسم "آندری ویکتوری" بوده‌اند.

بنا بر گفته وزیر انرژی عربستان، یکی از دو کشتی سعودی در مسیر بندر راس تنوره در شهر الدمام در خلیج فارس حامل تانکرهای نفت بوده است و قصد داشته به شرکت آرامکو در آمریکا برود.

در همین حال مقامات امارت الفجیره نیز گفته‌اند، حرکت‌ کشتی‌ها و رفت‌وآمد آنها در بندر الفجیره به طور عادی در جریان است.

انور قرقاش، وزیر مشاور در امور خارجه امارات نیز تاکید کرد: تحقیقات درباره حادثه خرابکاری که در سواحل الفجیره رخ داد با دقت و به صورت حرفه‌ای در جریان است و حقایق مشخص خواهند شد. ما نتیجه گیری‌ها و بررسی‌های خود را خواهیم داشت.

وی بدون اشاره به نقش این کشور در جنگ یمن و حملات علیه مردم این کشور و مشارکت آن در درگیری‌های کنونی لیبی و مداخله در امور سودان و دشمنی‌ دیرینه‌اش با ایران در اظهاراتی واهی مدعی شد: حادثه خرابکاری عمدی که برای چهار کشتی در آب‌های منطقه‌ای ما رخ داد اساسا به دلیل حمایت امارات و مواضع مثبت آن در حمایت از صلح و ثبات و صداقت بسیاری است که ما به دلیل شفافیت و مواضع‌مان کسب کرده‌ایم!

از سوی دیگر، واشنگتن در اولین واکنش به عملیات الفجیره اظهار کرد، بازارهای جهانی نفت بعد از عملیات خرابکارانه علیه چهار کشتی در سواحل امارات از کمک‌های کافی برخودار هستند.

وزارت انرژی آمریکا روز دوشنبه اطمینان داد که بازارهای جهانی کمک‌ها و حمایت‌های لازم را دریافت می‌کنند. شایلین هاینس،‌ سخنگوی وزارت انرژی آمریکا درباره این حملات در نزدیکی امارت الفجیره گفت: این وزارتخانه به خوبی به تلاش‌های صورت گرفته برای تعطیلی روند انتقال نفت، همانطور که دولت‌های عربستان و امارات گفتند، واقف است.

در این راستا اسکای نیوز وابسته به امارات به نقل از یک مقام آمریکای مدعی شد، ارزیابی اولیه از هدف قرار دادن چهار کشتی به احتمال دست داشتن ایران در این عملیات اشاره دارد!

این در حالی است که سخنگوی وزارت خارجه کشورمان با اشاره به تأثیر منفی این حوادث بر سلامت کشتیرانی و امنیت عبور و مرور دریایی نسبت به هرگونه دسیسه از سوی بدخواهان جهت برهم زدن ثبات و امنیت در منطقه هشدار داده و خواهان هوشیاری کشورهای منطقه نسبت به هرگونه ماجراجویی از سوی عوامل خارجی شده است.

در عین حال این مسؤول آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، گفت تیمی آمریکایی در ارزیابی و بررسی کشتی‌های خسارت دیده به امارات کمک می‌کند اما تاکنون ادله‌ لازم برای دستیابی به جواب‌های قطعی درباره عملیات مذکور به دست نیامده است.

الفجیره یکی از بزرگترین مراکز بارگیری سوخت نفت برای کشتی‌ها در جهان است. البته هنوز امارات ماهیت این حمله و عوامل پشت پرده آن را اعلام نکرده است. این عملیات هیچ تلفات جانی و نشت مواد نفتی را به دنبال نداشت.

گفتگوی تلفنی پوتین و اردوغان درباره ادلب سوریه

رئیس‌جمهور ترکیه در گفتگوی تلفنی با همتای روسی خود درباره اوضاع مناطق کاهش تنش در ادلب سوریه بحث و تبادل نظر کرد.

 رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه سه شنبه -۲۴ اردیبهشت ماه- در گفتگوی تلفنی با ولادیمیر پوتین، همتای روسی‌اش درباره تحولات بحران سوریه به ویژه اوضاع مناطق کاهش تنش در ادلب صحبت کرد.

در این تماس تلفنی دو طرف بر اهمیت ادامه هماهنگی میان روسیه و ترکیه برای حل و فصل بحران سوریه تأکید کردند و به بررسی روابط سیاسی و تجاری-اقتصادی میان دو کشور پرداختند.

اردوغان در این تماس تلفنی مدعی شد: نقض آتش‌بس در مناطق کاهش تنش توسط نظام سوریه طی دو هفته اخیر نگران‌کننده است. نمی‌توان هدف قرار دادن غیرنظامیان و ویران کردن مدارس و بیمارستان‌ها به بهانه مبارزه با تروریسم را توجیه کرد. هدف نظام سوریه برهم زدن همکاری ترکیه و روسیه در ادلب و ضربه زدن به روند آستانه است.

وی تأکید کرد: تنش در ادلب تشکیل کمیته قانون اساسی جدید در سوریه را تهدید می‌کند و روند سیاسی را به شکست می‌کشاند. گام خوبی در اجرای توافق سوچی درباره ادلب برداشته شده و تجاوزات اخیر می‌تواند به اهداف مشترک ما آسیب بزند.

هشدار امیر کویت به نیروهای گارد ملی در پی حادثه اخیر فجیره

امیر کویت در سایه تحولات اخیر در منطقه از نیروهای گارد ملی کشورش خواست بالاترین سطح هوشیاری و احتیاط را در نظر بگیرند.

 صباح الاحمد الجابر الصباح، امیر کویت سه شنبه -۲۴ اردیبهشت ماه- در بازدید از دفتر ریاست کل گارد ملی این کشور اظهار کرد: در جریان اتفاقات و آخرین تحولات مهمی که در منطقه رخ داده، هستید، شرایط ایجاب می‌کند که بالاترین سطح هوشیاری و احتیاط را هنگام انجام وظایف محول شده به ویژه در خصوص حفاظت از موسسات دولتی در پیش بگیرید.

الجابر الصباح در ادامه گفت: وظیفه شما در حفظ و حمایت از امنیت و ثبات کشور با همکاری برادرانتان در ارتش و پلیس قابل تقدیر است.

امیر کویت در مراسم افطاری در باشگاه افسران ارتش اظهار کرد: درگیری و بی‌ثباتی در منطقه خاورمیانه می‌طلبد در جهت پاسخگویی به نیازها برای تامین امنیت و ثبات کشور گام برداریم.

این اظهارات امیر کویت تنها چند ساعت پس از محکومیت عملیات خرابکارانه که چهار کشتی را در سواحل الفجیره امارات هدف گرفت، مطرح شدند.گارد ملی کویت در سال ۱۹۶۷ تاسیس شد. این نهاد با نیروهای مسلح و سازمان‌های امنیتی کویت همکاری دارد.

احتمال عزل رییس پارلمان عراق

ائتلاف "محور ملی" در پارلمان عراق عضویت رئیس پارلمان و شماری از اعضای فراکسیون وی در این ائتلاف را لغو کرد.

ائتلاف محور ملی عراق، سه شنبه -۲۴ اردیبهشت ماه- عضویت "محمد الحلبوسی"، رئیس پارلمان این کشور و تعدادی از اعضای فراکسیون وی در این ائتلاف را لغو و اعلام کرد که با سایر فراکسیون‌های پارلمانی برای حذف الحلبوسی از ریاست پارلمان عراق و تعیین شخصیتی "متوازن‌تر" به جای وی برای تصدی این پست رایزنی خواهد کرد.

ائتلاف محور ملی در بیانیه‌ای کوتاه در توییتر اعلام کرد که تصمیم لغو عضویت محمد الحلبوسی (۳۸ ساله) و شماری از اعضای فراکسیون به دلیل تلاش‌ها برای "از هم گسیختگی در ائتلاف" و عدم پایبندی به اهدافی که این ائتلاف برای تحقق آن تشکیل شده است، اتخاذ شد.

ائتلاف محور ملی در اوت گذشته تشکیل شد و این ائتلاف متشکل از بیشتر احزاب سنی است که در پارلمان حضور دارند.

نماینده قطر با رهبران حماس دیدار کرد

نماینده قطر در طرح بازسازی نوار غزه که به این باریکه سفر کرده است، با رئیس دفتر سیاسی حماس و شماری دیگر از رهبران این جنبش دیدار کرد.

 محمد العمادی، نماینده قطر سه شنبه -۲۴ اردیبهشت ماه- در طرح بازسازی نوار غزه با اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس و شماری دیگر از رهبران این جنبش دیدار کرد.

قبل از این نیز العمادی با نیکولای ملادینوف، هماهنگ کننده صلح سازمان ملل در خاورمیانه در غزه دیدار کرد. ملادینوف در راستای پیگیری اجرای تفاهمات صورت گرفته برای آرام‌سازی اوضاع در غزه به این باریکه سفر کرد.

العمادی در این دیدار به تشریح اقدامات دولت قطر برای بهبود اوضاع ساکنان باریکه غزه از جمله کمک ۴۸۰ میلیون دلاری به ملت فلسطین پرداخت.

در همین حال، نیکولای ملادینوف پس از ورود به غزه رژیم صهیونیستی و گروه‌های فلسطینی را به پایبندی به تفاهمات صورت گرفته دعوت کرده و ابراز امیدواری نمود که آرامش کنونی ۳ هفته به طول بینجامد تا تمامی تفاهمات حاصل شده به اجرا درآید.

وی همچنین به این امر اشاره کرد که تحویل کمک‌های مالی قطر به غزه سهم بسزایی در آرامش اوضاع و بهبود وضعیت این باریکه خواهد داشت.

نیکولای ملادینوف ضمن تاکید بر ادامه تلاش‌ها برای کاهش رنج و سختی‌های ساکنان غزه، تصریح کرد که سازمان ملل با جدیت در این راستا تلاش می‌کند.

هماهنگ کننده صلح سازمان ملل در خاورمیانه قرار است امروز سه شنبه با مسئولان اسرائیلی برای پیگیری مسئله اجرای تفاهمات صورت گرفته برای آرام‌سازی اوضاع در غزه دیدار کند.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، نیکولای ملادینوف که اخیرا به نوار غزه سفر کرده است، شب گذشته با رهبران جنبش حماس دیدار کرد و پس از گفتگو در مورد مسائل مهم از جمله آرام‌سازی اوضاع و بهبود وضعیت ساکنان غزه، این باریکه را ترک کرد.

هماهنگ کننده صلح سازمان ملل روز گذشته به منظور پیگیری روند اجرای تفاهمات صورت گرفته برای آرام‌سازی اوضاع در غزه وارد این باریکه شد.

ملادینوف تصریح کرد که بهبود اوضاع غزه مستلزم همکاری تمامی طرف‌ها از جمله تشکیلات خودگردان، مصر و رژیم صهیونیستی است.

وی روز گذشته با رهبران جنبش حماس در غزه دیدار و گفتگو و از ویرانی‌های حاصل از حملات اخیر جنگنده‌های اسرائیلی به مناطق مختلف نوار غزه بازدید کرد.

بازداشت مسؤل تبلیغات داعش توسط ارتش عراق

نیروهای دولت عراق توانستند مسؤول دفتر تبلیغات داعش در استان الانبار را دستگیر کنند.

در بیانیه اداره اطلاعات نظامی عراق آمده است، گروهان اداره اطلاعات نظامی در گردان ۱۰ با همکاری نیروهای اطلاعاتی تیپ ۳۸ پیاده نظام توانست یکی از تروریست‌های عضو داعش را در الانبار واقع در غرب عراق بازداشت کند.

طبق این بیانیه،‌ وی مسؤول دفتر تبلیغات گروه تروریستی داعش بود که تحت تعقیب دولت مرکزی عراق قرار داشت.

بیانیه سازمان ملل با محوریت جلوگیری از تشدید تنش در خلیج فارس

سازمان ملل با صدور بیانیه‌ای از تمامی طرف‌ها خواست تا از هرگونه اقدامی که تنش در منطقه خلیج فارس را تشدید می‌کند، اجتناب ورزند.

"فرحان حق"، معاون سخنگوی دبیرکل سازمان ملل چهارشنبه -۲۵ اردیبهشت ماه- در کنفرانس مطبوعاتی خود در مقر دائم سازمان‌ ملل در نیویورک اعلام کرد: ما از تمامی طرف‌ها در منطقه می‌خواهیم که از هرگونه اقدامی که وضعیت در خلیج فارس را وخیم می‌کند، خودداری کنند.

فرحان حق در ادامه افزود: ما همچنین خواستار خویشتنداری تمامی طرف‌ها برای حفظ صلح منطقه‌ای در خلیج فارس و آزادی دریانوردی هستیم.

این اظهارات سازمان ملل پس از آن مطرح شد که آمریکا ناو هواپیمابر "آبراهام لینکلن" را به خاورمیانه اعزام کرد و امارات نیز اعلام کرد چهار کشتی تجاری در نزدیکی بندر "الفجیره" در معرض «عملیات خرابکاری» قرار گرفته است.

عربستان و امارات؛ قربانی بعدی انصارالله

انصارالله یمن اعلام کرد که این جنبش قادر است عملیاتی بزرگتر و گسترده‌تر در عمق کشورهای ائتلاف متجاوز عربی انجام دهد.

یحیی سریع، سخنگوی ارتش یمن وابسته به انصارالله چهارشنبه -۲۵ اردیبهشت ماه- گفت: نیروی پهپادی عملیات هجومی را انجام داد که از آغاز تجاوز ائتلاف عربی بزرگترین عملیات در عمق عربستان بود. این عملیات تأسیسات حیاتی عربستان در استان‌های الدوادمی و عفیف را هدف قرار داد. هفت پهپاد این عملیات را انجام دادند.

وی گفت: عملیات نظامی بعد از رصد دقیق و همکاری تعدادی از افراد شریف آن مناطق انجام شد و به توقف کامل پمپاژ نفت منجر شد.

یحیی سریع گفت: ما قادریم عملیات گسترده‌تر و بزرگتری در عمق کشورهای متجاوز انجام دهیم. راهکار بحران، توقف تجاوز به یمن است.

محمد البخیتی، عضو شورای سیاسی انصارالله یمن نیز در واکنش به عملیات هدف قرار دادن دو نیروگاه نفت عربستان به المیادین گفت: این اقدام تحول بزرگی در پاسخ به تجاوزات عربستان است. هدف قرار دادن تأسیسات عربستان واکنشی به ادامه تجاوز و جنایت‌ها و محاصره مردم یمن است. مردم ما هیچ گزینه‌ای جز دفاع از خود در برابر این تجاوز ندارند.

البخیتی گفت: کاملاً طبیعی است که عربستان از اهمیت حمله ما بکاهد. ما از عربستان و امارات می خواهیم تا سیاست‌های خود در منطقه را تغییر دهند چراکه در هر جنگی بزرگترین بازنده خواهند بود.

به گفته منابع انصارالله بیش از ۱۰ عملیات اعلام نشده در عمق عربستان انجام داده است.

ابراز نگرانی روسیه از حضور آمریکا در منطقه

معاون وزیر خارجه روسیه اعلام کرد، کشورش از حضور آمریکا در شرق فرات نگران است، چراکه ممکن است این حضور تلاشی برای سنگ‌اندازی در برابر بازپس‌گیری تمامیت ارضی و حاکمیت سوریه باشد.

 "سرگئی ریابکوف"، معاون وزیر خارجه روسیه چهارشنبه -۲۵ اردیبهشت ماه- تصریح کرد: من دوست دارم تاکید کنم که ما همچنان ازحضور آمریکا در شرق رود فرات نگران هستیم. ما این اقدام آمریکا را گامی متعمدانه و آگاهانه به سمت سنگ اندازی احتمالی در مسیر حل مشکلات بازپس‌گیری حاکمیت و تمامیت اراضی کشور می‌دانیم.

در همین حال، ریابکوف عنوان داشت: کردها به لحاظ تحول کلی اوضاع و چشم‌انداز حل و فصل بحران سوریه عنصری ضروری هستند. روسیه مخالف سوء استفاده از این عنصر است که توسط برخی از همکاران و شرکاء صورت می‌گیرد.

وی گفت، کشورهای ضامن آتش‌بس با نمایندگان روسیه در سطح سیاسی و عملی دائما رایزنی می‌کنند و طرف آمریکایی مذاکره خود با روسیه پیرامون مسائل سوریه را مثمرثمر می‌داند.

روسیه در کنار دیگر شرکای خود در چارچوب آستانه (ترکیه و ایران) و نماینده ویژه سازمان ملل در سوریه در راستای تشکیل کمیته مشترک قانون اساسی میان طرف‌های سوری تلاش می‌کند تا این کمیته برای اصلاح قانون اساسی در این کشور به یک دیدگاه یکپارچه‌ای دست یابد.

از سوی دیگر، "ولادیمیر پوتین"، رئیس جمهور روسیه بار دیگر در دیدار با "مایک پامپئو"، وزیر خارجه آمریکا در شهر سوچی بر ضرورت حفظ حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه تاکید کرد.

"یوری اوشاکوف"، معاون رئیس جمهور روسیه که در دیدار میان پوتین و پامپئو حضور داشت، تصریح کرد، دو طرف توجه خود را بر روی مسائل بین‌المللی متمرکز کردند و پوتین در خصوص بحران سوریه تاکید کرد که حفظ حاکمیت و تمامیت ارضی این کشور ضرورت دارد.

وی ادامه داد، پوتین در این دیدار به پامپئو گفت، پیرامون تمامی مسائل استراتژیک برای برقراری ثبات، بررسی موضوع دفاع موشکی و پیمان کاهش تسلیحات استراتژیک، روسیه آماده بازگشت به مذاکره است.

اوشاکوف عنوان داشت که پوتین درباره افغانستان هم گفت، حل و فصل بحران این کشور به صورت دشوار پیش می‌رود و باید همکاری‌ها افزایش یابد و پیشرفتی در این خصوص صورت بگیرد.

رئیس جمهوری روسیه درخصوص پرونده کره شمالی هم تاکید کرد که به تعامل با همه طرف‌ها توجه دارد و روسیه معتقد است، پیونگ‌یانگ به ضمانت‌های بین‌المللی نیاز دارد.

آماده باش نیروهای آمریکایی در عراق

ارتش آمریکا اعلام کرد، نیروهای این کشور در قالب ائتلاف بین‌المللی مدعی مقابله با داعش در عراق با توجه به تهدیدات احتمالی از سوی گروه‌هایی در منطقه به حالت آماده باش درآمدند.

 فرماندهی مرکزی نیروهای آمریکایی چهارشنبه -۲۵ اردیبهشت ماه- در بیانیه‌ای آورده است، اطلاعاتی امنیتی دال بر وجود تهدیداتی جدی علیه نیروهای آمریکا در نزد سازمان‌های اطلاعاتی این کشور موجود است.

بیل اوربان، سخنگوی فرماندهی مرکزی نیروهای مسلح آمریکا در خاورمیانه و آسیای مرکزی (سنتکام) اعلام کرد، نیروهای آمریکایی در بالاترین سطح هشدار و در حالت آماده باش هستند. ما تهدیدات جدی که در آستانه وقوع علیه نیروهای آمریکایی هستند را تحت نظر داریم.

این اظهارات در توضیح حرف‌های کریستوفر گیکا، ژنرال انگلیسی و معاون فرمانده نیروهای ائتلاف آمریکایی ضد داعش مطرح شد که در کنفرانسی خبری گفته بود، هیچ خطری رو به فزونی علیه نیروهای ائتلاف بین‌المللی از سوی نیروهای هم‌پیمان ارتش سوریه و نیروهای حشد شعبی عراق وجود ندارد.

گیکا افزود: نیروهای ائتلاف فعالیت‌های شبه‌نظامیان شیعه (حشد شعبی) را از نزدیک رصد می‌کنند و ائتلاف تدابیر پیشگیرانه را در صورت افزایش سطح خطر در نظر خواهد گرفت.

این اظهارات در سایه تنش‌های به وجود آمده بین آمریکا و ایران در منطقه مطرح می‌شوند.

بغداد خریدار جدید سامانه اس ۴۰۰

سفیر عراق در مسکو از تصمیم بغداد برای خرید سامانه‌های موشکی اس- ۴۰۰ روسیه خبر داد.

 "حیدر منصور هادی"، سفیر عراق در مسکو چهارشنبه -۲۵ اردیبهشت ماه- تصریح کرد که بغداد تصمیم گرفته است سامانه‌های موشکی اس- ۴۰۰ را از روسیه خریداری کند.

وی در کنفرانسی خبری در مسکو عنوان داشت: در مورد موشک‌های اس -۴۰۰، تا به این لحظه نقش راهی وجود ندارد که زمان‌های مشخص و گام‌هایی را در این خصوص تعیین کند. اما دولت عراق این تصمیم را گرفته است و تمایل به خرید این موشک‌ها دارد.

سفیر عراق در پاسخ به سوالی درباره اقدام احتمالی واشنگتن برای جلوگیری از این معامله گفت: در مورد مشکلات احتمالی با آمریکا و نحوه حل این مشکلات به طور یقین کانال‌های دیپلماتیک مورد بررسی و استفاده قرار خواهند گرفت.

پیشتر نیز "حاکم الزاملی"، از نمایندگان پارلمان عراق از مذاکراتی میان دولت کشورش با روسیه در مورد فروش سامانه‌های اس -۴۰۰ به بغداد خبر داد.

تنظیم و گردآوری: سپهر زارع-خبرنگار ایمنا

کد خبر 376139

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.