۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۵
۶۴ درصد اصفهانی‌ها چاق هستند

کارشناس مسئول واحد تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: آمار چاقی افراد زیر سن ۱۸ سال در استان اصفهان ۷/۴ درصد است و این آمار در بالای سن ۱۸ سال به رقم ۲۵/۴ درصد می رسد و در مجموع شیوع چاقی بین شهروندان اصفهانی ۶۴ درصد است.

سکینه جعفری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به افزایش شیوع چاقی بین شهروندان اصفهانی اظهار کرد: آمار چاقی افراد زیر سن ۱۸ سال در استان اصفهان ۷/۴ درصد است و این آمار در بالای سن ۱۸ سال به رقم ۲۵/۴ درصد می‌رسد که حدود ۳۸ درصد از افراد بالای ۱۸ سال اضافه وزن دارند.

وی با تاکید بر اینکه در مجموع شیوع چاقی بین شهروندان اصفهانی ۶۴ درصد است افزود: این آمار شیوع چاقی و اضافه وزن افراد بالای ۱۸ است و شیوع اضافه وزن و چاقی در بین افراد زیر ۱۸ سال نیز اهمیت ویژه‌ای دارد.

کارشناس مسئول واحد تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: قریب به ۲۰ درصد کودکان زیر ۱۸ سال اضافه وزن و چاقی دارند که این اتفاق باعث ابتلا آنها به بیماری‌های غیر واگیر، فشار خون، بیماری‌های قلبی و عروقی و سکته هیپرلیپیدمی و حتی سرطان می‌شود.

وی با اشاره به اینکه برآورد ما از شیوع دیابت، ابتلای ۱۱ درصدی جمعیت بالای ۳۰ سال است تصریح کرد: ۲۵ درصد جمعیت بالای ۳۰ سال هم مبتلا به فشار خون هستند و اگر این موارد محاسبه شود حاکی از وجود آمار بالایی خواهد بود که چاقی نقش مهمی در ابتلا به دو بیماری دیابت و فشار خون دارد.

جعفری با بیان اینکه کودکان مبتلا به چاقی در سنین جوانی و میانسالی  عوارض بسیاری را تحمل می‌کنند اظهار کرد: یکی از برنامه‌های معاونت بهداشتی پیشگیری از بروز چاقی در سنین کودکی و نوجوانی است که تغذیه و رژیم غذایی مناسب و تحرک بدنی  زیاد باعث کاهش معضل چاقی کودکان می‌شود.

مصرف قند، نمک و چربی اصفهانی‌ها زیاد است

وی با تاکید بر اینکه مصرف بیش از حد قند، چربی و نمک نشانگر الگوی غذایی نادرست افراد است خاطرنشان کرد: در الگوی غذایی شهروندان اصفهانی مصرف چربی، قند و نمک  بیش از حد استاندارد است همچنین مصرف میوه، سبزی، حبوبات و لبنیات آنها کمتر از حد لازم است.

 کارشناس مسئول واحد تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با تاکید بر اینکه اصلاح الگوی غذایی خانواده‌ها ضروری است، افزود: باید مصرف فست فودها را به یکبار در ماه محدود کرد چرا که فست فودها منبعی از نمک و چربی است که باعث اضافه وزن و چاقی اشخاص می‌شود.

وی کم تحرکی را از دیگر علل افزایش چاقی و اضافه وزن شهروندان اصفهانی دانست و گفت: فعالیت فیزیکی جامعه بسیار پایین است و قریب به ۸۰ درصد افراد جامعه فعالیت فیزیکی مناسبی ندارند که توصیه می‌شود افراد علاوه بر انجام ورزش‌های مناسب حداقل روزانه ۲۰ تا ۳۰ دقیقه پیاده‌روی را در برنامه‌ روزانه خود داشته باشند.

جعفری با اشاره به اینکه فعالیت فیزیکی و تحرک بدنی یک مسئولیت اجتماعی است اظهار کرد: باید همه ارگان‌ها، ادارات و مدارس برای فعالیت فیزیکی افراد برنامه‌ریزی کرده و تمهیداتی از نظر محیطی مانند در نظر گرفتن فضاهایی برای فعالیت فیزیکی، حیات مدارس، باشگاه‌ها و میدان‌های ورزشی را پیش‌بینی کنند و در نظر گرفتن تسهیلات لازم برای انجام این برنامه ضروری است.

غذاهای آماده حاوی نمک و چربی بیشتری هستند

 کارشناس مسئول واحد تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه بی‌تحرکی و تغذیه نامناسب باعث ابتلا به بیماری‌های خطرناک می‌شود افزود: این گروه بیماران دچار از کار افتادگی، بیکاری و هزینه‌های سنگین درمان می‌شوند و وضع جامعه تا چند سال آینده رو به تهدید است.

کارشناس مسئول واحد تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خاطرنشان کرد: شیوع چاقی تقریبا در بین زنان بیشتر است که لازم است الگوی غذایی خود را بازنگری کنند و قند، نمک و چربی کمتری استفاده کنند و در برنامه غذایی خود مصرف میوه، سبزی، حبوبات و لبنیات کم‌چرب را افزایش دهند همچنین روزانه انجام یک برنامه ورزشی منظم مثل پیاده‌روی حداقل ۲۰ تا ۳۰ دقیقه برای جلوگیری از اضافه وزن و چاقی ضروری است.

وی با اشاره به اینکه غذاهای آماده خارج از منزل حاوی چربی و نمک بیشتری است تصریح کرد: باید استفاده از این نوع غذاها را کاهش داد و خوردن غذاهای متعادل و متنوع را در اولویت برنامه غذایی قرار داد و به تعادل و تنوع غذایی مناسب برای کاهش وزن و جلوگیری از چاقی توجه کنند.  

کد خبر 375893

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.