پارکینسون چشم چه نشانه هایی دارد؟ /  رنج درمان درد تالاسمی

توزیع دستگاه های دیالیز در کشور، توجه به آموزش مهم ترین راه پیشگیری از دیابت، درد تالاسمی، خوردن برنج برای بیماران دیابتی و نشانه های پارکینسون چشم را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا؛ یک فوق تخصص دیابت، مهم‌ترین راهکار برون‌رفت از چالش‌های عمده عرصه دیابت را توجه به آموزش دانست. ساسان شرقی، در حاشیه برپایی همایش دیابت، گفت: باید پزشکان و بیماران در زمینه پیشگیری از دیابت آموزش‌های لازم را ببینند و با این بیماری آشنا شوند. اساس درمان در دیابت، آموزش است.

وی افزود: آمارهای خوبی را طی سال‌های گذشته در پیشگیری از شیوع دیابت داریم که شاید در کشورهای منطقه به این شدت دقیق نباشد.

شرقی ادامه داد: با توجه به اینکه در ۱۰ سال گذشته آمارهای ما هم جسته و گریخته بود و از شهرهای مختلفی آمارهای متفاوتی را داشته‌ایم ولی خوشبختانه در ۱۰ سال گذشته در سطوح دانشگاهی و وزارتی توانسته‌ایم آمارهای قابل‌توجهی به دست آوردیم.

وی در خصوص تشخیص و ارزیابی دیابت، عنوان کرد: درواقع اقداماتی که صورت می‌گیرد برنامه مبتنی بر شبکه‌های بهداشت و خانه‌های روستایی خیلی عالی عمل شده است و حتی می‌توان گفت نه‌تنها در تشخیص دیابت بلکه در درمان و پیگیری درمان بیماری به دستاوردهای مهمی در سطح جهانی رسیده‌ایم.

شرقی گفت: در حال حاضر کنترل دیابت در کشورمان هم سطح میانگین جهانی است و حتی در بعضی از مناطق در سطح کشورهای پیشرفته قرار داریم، مهم‌ترین دغدغه ما در حال حاضر داروها و ابزارهای درمانی است که در دسترس داریم.

وی ادامه داد: از طرفی استفاده از داروهای بهتر و دسترسی بیشتر به مراقبت‌ها و درمان‌های مورد نیاز باعث عمر طولانی‌تر مبتلایان و در نتیجه افزایش هزینه‌های مراقبتی و پیشگیری یا درمان عوارض احتمالی در این افراد می‌شود. بیمار دیابتی که قبلاً شاید تا ۶۰ سال امکان زندگی داشت اکنون امید به زندگی بیشتری پیداکرده است و داروهای جدید، کیفیت زندگی و کمیت آن را بهبود داده‌اند که نتیجه آن مراقبت و مراجعات بیشتر است.

شرقی ادامه داد: در قیمت داروهای جدید کمی دغدغه وجود دارد و ممکن است که عده‌ای از بیماران نتوانند آنها را تهیه کند ولی می‌توان این نوید را داد که در حال طی کردن مسیری هستیم که بتوانیم با تولید داخل و حمایت دولت قیمت داروهای جدید را پایین‌تر بیاوریم تا بیماران بتوانند استفاده کنند.

وی در خصوص میزان آگاهی مردم در خصوص پیشگیری از بیماری دیابت، گفت حدود دو هزار و اندی اسم بیماری در کشور وجود دارد مانند سرطان، سرماخوردگی، کانسر پروستات که هرکدام دارای یک اسم هستند و جمع این بیماری‌ها حدود ۲۰۰۰ عدد شده است و بی‌شک دیابت تنها بیماری است که در دنیا بیشترین تحقیق و مطالعه بر روی آن صورت گرفته است و می‌توان به‌جرئت گفت بی‌تردید آموزش و آگاهی از دیابت از دسته کارهایی است که بیشترین بازخورد و آگاهی را در سطح جامعه داشته است.

توزیع ۱۲۶ دستگاه دیالیز در سراسر کشور

رییس بنیاد بیماری‌های خاص از توزیع ۱۲۶ دستگاه دیالیز در سراسر کشور خبر داد.

فاطمه هاشمی در نشست خبری بیست و سومین سالگرد تاسیس بنیاد بیماری‌های خاص، اظهار کرد: یکی از اقداماتی که سال گذشته بنابر  وضعیت نامناسب دیالیز انجام دادیم این بود که توانستیم با توزیع ۱۲۶ دستگاه دیالیز در سراسر کشور از این بحران جلوگیری کنیم. همچنین طبق هماهنگی‌هایی که با وزارت بهداشت انجام دادیم، طوری برنامه ریزی شد که با توجه به شرایط تحریم‌ها هم در این حوزه مشکلی ایجاد نشود.

وی در خصوص اقدامات انجام شده برای بیماران اوتیسم گفت: چهار سال است که خانواده‌های مبتلایان به اختلال اوتیسم با بنیاد بیماری‌های خاص ارتباط برقرار کرده‌اند. ما نیز با برگزاری همایش‌هایی با حضور مسئولان وزارت‌خانه‌های ذیربط، اقداماتی انجام دادیم به عنوان مثال در سال ۹۶ نام اختلال اوتیسم در مجلس مطرح شد و این اختلال به عنوان بیماری خاص شناخته شد، اما بودجه‌ای برایش درنظر گرفته نشد، البته اعلام کرده‌اند که در سال ۹۸ یک ردیف بودجه برای اوتیسم به بهزیستی اختصاص داده می‌شود که البته هنوز میزان آن اعلام نشده است.

رئیس بنیاد بیماری‌های خاص اظهار کرد: بنیاد بیماری‌های خاص پل ارتباطی بین بیماران خاص و مسئولان است، همچنین در اولین سال تأسیس بنیاد بیماری‌های خاص، بیماری‌های هموفیلی، تالاسمی و دیالیزی به عنوان بیمار خاص شناخته شدند و درمان‌شان رایگان شد.

وی در ادامه تصریح کرد: در سال‌های اخیر هم بر روی بیماری‌های ام اس و سرطان کار کردیم؛ اما دولت‌ها قبول نکردند که این دو بیماری هم به عنوان بیماری خاص شناخته شود، اما از طریق پیگیری‌هایی که با بیمه‌ها انجام دادیم قرار شد تا داروهایشان در پوشش بیمه‌ای قرار گیرد.

رییس بنیاد امور بیماری‌های خاص با اشاره به اینکه این بنیاد به کار فرهنگ سازی می‌پردازد و بیشتر پیگیر بیماران است، افزود: بنیاد امور بیماری‌های خاص در خصوص هزینه‌های درمانی و دارویی بیماران تالاسمی اقدامات خوبی را انجام داده است و ما خیلی تلاش کردیم تا بیماری‌های ام اس و سرطان جزء بیماران خاص قرار بگیرند که هنوز دولت با این مسئله مخالفت کرده است.

وی افزود: اقدامات خوبی در زمینه رفع مشکلات بیماران خاص انجام شده است به طوری که با سازمان برنامه ریزی جلسات متعددی برگزار و در نهایت ردیف بودجه برای بیماران خاص در وزارت بهداشت افزایش پیدا کرد.

هاشمی با اشاره به اینکه بودجه بیماران خاص در سال گذشته کمتر از ۲ میلیارد تومان بود اما امروز این بودجه به بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان رسیده است، تأکید کرد:‌ سالیانه ۳۰ تا ۵۰ هزار بیمار به ما مراجعه و کمک‌های دارویی از ما دریافت می‌کنند و بنیاد امور بیماری‌های خاص فرانشیز دارویی بیماران را پرداخت می‌کنند.

رییس بنیاد بیماری‌های خاص افزود: ما به صورت پایلوت مراکز نگهداری بیماران خاص را راه‌اندازی کرده‌ایم به طوری که یک مرکز در جنوب با ۶۰ تخت دیالیز و یک مرکز در شرق ویژه بیماران شیمی درمانی، دیالیز و ام اس تأسیس شده است که در آن بخش‌های آزمایشگاه و رادیوتراپی نیز به صورت رایگان خدمات بهداشتی درمانی به خوبی به بیماران ارائه می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه در شهرهای رفسنجان، شهر بابک، بجنورد مراکز کلینیک ویژه بیماران خاص راه‌اندازی شده است، اظهار کرد: یکی از طرح‌های در دست اجرا ساخت مرکز ویژه بیماران سرطان در تهران است که هزینه آن بالغ بر ۳۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است و یک بیمارستان نیز در مسگرآباد به وسیله بنیاد امور بیماری‌های خاص در حال ساخت است به طوری که این مرکز درمانی در آینده نزدیک در کنار کلینیک به بیماران خاص خدمات رایگان ارائه می‌دهد.

رییس بنیاد بیماری‌های خاص افزود: طرحی از سه سال گذشته تحت عنوان ۱۰۰ مطب ویژه بیماران دیابتی آغاز شده است که در آن آموزش‌های تخصصی به پزشکان عمومی در زمینه بیماران دیابت، ام اس و افراد مبتلا به دیابت به این ۱۰۰ پزشک مراجعه می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه بیماری دیابت هزینه بالایی ندارد اما جمع کثیری از مردم مبتلا به این عارضه هستند، افزود: امروزه ۱۱ درصد از جمعیت ایران مبتلا به بیماری دیابت هستند که نقص عضو و کوری  چشم از جمله عوارض این بیماری محسوب می‌شود که به راحتی با تغییر سبک زندگی می‌توان از بروز این بیماری در افراد پیشگیری کرد.

هاشمی با اشاره به اینکه ۶۰ درصد افراد دیالیز و ۴۰ درصد از بیماران مبتلا به عارضه فشار خون دارای سابقه بیماری دیابت هستند، گفت: اکنون بیماران خاص دچار کمبود دارویی نبوده و برای مقابله با تحریم‌ها در این خصوص جلسات متعددی با وزارت بهداشت و مجلس برگزار شده است اما مسئله مهم این است که ما مشکلی در زمینه تأمین دارو نداریم اما انتقال ارز به دلیل اعمال تحریم‌ها انجام نمی‌شود.

آیا خوردن برنج برای بیماران دیابتی ضرر دارد؟

داشتن یک رژیم غذایی مغذی و متعادل برای حفظ سلامتی، مخصوصا برای افراد مبتلا به دیابت بسیار مهم است. بسیاری از افراد از اینکه غذاهای با کربوهیدرات بالا مانند برنج، گزینه خوبی برای دیابت است، تعجب می کنند.

بیماری دیابت به شرایطی گفته می شود که بدن در تولید یا استفاده از انسولین مشکل داشته باشد. در نتیجه، بدن به طور موثر قند خون یا گلوکز را ذخیره یا استفاده نمی کند.

از آنجاییکه گلوکز بدن از غذاهایی که حاوی کربوهیدرات هستند تامین می شود، ممکن است این سؤال پیش بیاید که آیا افراد دیابتی برنج بخورند یا نه؟ .

افراد مبتلا به دیابت لازم نیست که از همه ی کربوهیدرات ها اجتناب کنند، اما باید درباره نوع و مقدار کربوهیدرات مصرفی خود دقت کنند.

برنج انواع مختلفی دارد، بعضی از آنها ممکن است بهتر و سالم تر از سایر انواع برنج باشند. برنج میزان کربوهیدرات بالایی دارد، اما برخی از انواع آن، مانند برنج قهوه ای، یک دانه کامل هستند، افراد مبتلا به دیابت باید حداقل نیمی از کربوهیدرات روزانه ی خود را از دانه های کامل دریافت کنند.

دانه های کامل حاوی کربوهیدرات های پیچیده ای هستند که مدت زمان بیشتری در بدن باقی می مانند وهمین مورد باعث کاهش خطر ابتلا به قند می شود.

یکی دیگر از موارد مهم در انتخاب نوع برنج، تعداد کربوهیدراتهای موجود در آن است. برنج قهوه ای یک منبع خوب از کربوهیدرات و فیبر پیچیده است، اما انواع دیگر برنج برای افراد دیابتی چندان مفید نیستند.

یک سوم فنجان برنج قهوه ای معمولی، پخته شده حاوی حدود ۱۵ گرم کربوهیدرات و کمی بیش از ۱ گرم فیبر دارد. برنج سفید دارای همان مقدار کربوهیدرات است، اما حاوی فیبر کمتر و مواد مغذی کمتری است.

برنج می تواند بخشی از یک رژیم سالم برای افراد مبتلا به دیابت باشد تا زمانی که به اندازه مناسب مصرف شود.

پارکینسون چشم چه نشانه هایی دارد؟

بیماری پارکینسون بیشتر با از دست دادن کنترل حرکات بدن شناخته می‌شود که بر اثر از بین رفتن سلول‌های مغزی تولید کننده دوپامین بروز می‌کند.

درحالی که عوامل موثر در بروز این بیماری ناشناخته است، پارکینسون با علائم بسیاری هم در بخش اندام‌های حرکتی و هم غیر حرکتی همراه است. به گفته پزشکان انگلیسی این بیماری می‌تواند خود را در چشم‌ها و قدرت بینایی بیمار نشان دهد.

بنابر اعلام مدیکال دیلی، این علائم چشمی اغلب به خودی خود ارتباطی با بیماری پارکینسون ندارند اما می‌توانند نشانه‌های هشداردهنده‌ای در مورد احتمال خطر ابتلا به این بیماری به حساب آیند.

دو بینی: دوبینی عارضه‌ای است که بر اثر آن فرد در تمامی مواقع یا بیشتر اوقات دو تصویر از جسم را می‌بیند. این افراد دو تصویر از جسم را به گونه‌ای می‌بینند که در کنار یکدیگر یا روی هم قرار دارند. درحالیکه بیماری‌های دیگری نیز همچون دیابت و مشکلات تیروئید وجود دارند که موجب دوبینی می‌شوند، خستگی ماهیچه‌ها و زمانیکه چشم‌ها به راحتی حرکت نداشته باشند نیز در بروز این عارضه موثرند.

به این افراد توصیه می‌شود درصورتیکه مشکلشان تداوم داشت به متخصص چشم‌پزشک مراجعه کنند.

دیدرنگی: بر اثر این عارضه بیمار توانایی خود را در دیدن و تشخیص رنگ‌ها از یکدیگر از دست می‌دهد. این عارضه بر اثر کمبود رنگدانه‌های حساس به نور در فتوگرامترهای چشم اتفاق می‌افتد.

خشکی چشم: یکی دیگر از علائمی که باید به آن توجه کرد این است که مبتلایان به پارکینسون یا افرادی که در معرض ابتلا به این بیماری هستند ممکن است متوجه نباشند که بیش از میانگین یک فرد سالم پلک می‌زنند.

تالاسمی؛ دردی که درمانش هم رنج دارد

هرچند میانگین سنی بیماران تالاسمی در ایران به ۴۰ سال رسیده و کیفیت زندگی آنان بهتر از گذشته است اما هنوز بسیاری از دغدغه‌های این افراد مانند کمبود دارو و حقوق اولیه شهروندی باقی مانده است.


۸ می( ۱۸ اردیبهشت) روز جهانی تالاسمی بهانه ای است تا دغدغه این بیماران بیشتر مورد نقد و بررسی قرار بگیرد.

یونس عرب، عضو هیات مدیره و مدیر عامل انجمن تالاسمی ایران در این خصوص گفت: ایران در حدود ۲۳ هزار بیمار تالاسمی ماژور، مینور، اینتر مدیا یا بینابینی دارد. به لحاظ جمعیتی بیماران تالاسمی نوع ماژور در استان‌های جنوبی و شمالی کشور بیشتر پراکنده هستند زیرا تالاسمی یک بیماری مدیترانه ای است که بیشتر در حاشیه دریاها و نقاط گرم و مرطوب شیوع دارد. ایران نیز روی کمربند تالاسمی دنیا قرار دارد.

وی افزود: تقریبا از سال ۱۳۷۶ با اجرای اجباری طرح غربالگری آزمایش ازدواج، میزان شیوع این بیماری کنترل شد؛ پیش از اجرای این قانون مصوب، سالانه ۱۲۰۰ در ایران کودک مبتلا به بیماری تالاسمی ماژور متولد می شد اما پس از اجرای این طرح این میزان به سالی ۲۰۰ تا ۲۵۰ مورد رسیده است.

وی بیان کرد: در حال حاضر استان های سیستان و بلوچستان ۳۱۰۰، مازندران ۲۷۰۰، خوزستان ۲۲۰۰، فارس ۲۰۰۰، گیلان ۱۴۰۰ و هرمزگان ۱۴۰۰ بیمار مبتلا به تالاسمی ماژور در خودشان جای داده اند.

وی در تشریح این بیماری گفت: بیماری تالاسمی یک نوع کم خونی شدید است. از ازدواج دو فرد مبتلا به تالاسمی مینور در هر بار فرزند آوری احتمال فرزندی با تالاسمی ماژور ۲۵ درصد و تالاسمی مینور ۲۵ درصد است؛ ۵۰ درصد احتمال متولد شدن فرزندی سالم وجود دارد.

به گفته وی، هم اکنون بیش از ۳ میلیون نفر در ایران مبتلا به تالاسمی مینور هستند. این افراد نیاز به کار درمانی خاص ندارند و بیماری خاصی نیز متوجه این افراد نمی شود. این افراد تنها زمانی که قصد دارند با فرد مبتلا به تالاسمی مینور ازدواج کنند، باید تحت نظر پزشک اقدام به فرزند آوری کنند.

مدیر عامل انجمن تالاسمی ایران گفت: هنگامی که دو فرد مبتلا به تالاسمی مینور با یکدیگر ازدواج می کنند باید تحت نظر مراکز بهداشت محل سکونت شان قرار بگیرند و در هر بار فرزند آوری بین ۱۲ تا ۱۶ هفته این کنترل و آزمایش ها به روی جنین آنها صورت بگیرد. چنانچه جنین این افراد مبتلا به تالاسمی ماژور باشد با مجوز پزشک قانونی، سقط جنین انجام شود. این امر کمک می کند که فرزند تالاسمی جدیدی به دنیا نیاید.

وی به باور غلطی که برخی تصور می کنند مبتلایان به تالاسمی ماژور تنها تا سن ۱۸ سالگی عمر می کنند، اشاره کرد و گفت: حدود سه دهه است که با تلاش و پیشرفت های علمی متخصصان خون اطفال در زمینه درمان بیماری تالاسمی، متوسط عمر این افراد به حدود ۳۳ تا ۳۵ سال رسیده است.

به گفته وی، سالانه ۹۰ تا ۱۰۰ نفر در ایران به علت ابتلا به تالاسمی فوت می کنند. در صورتی که اگر این افراد دارو و درمان مناسبی مصرف کنند، عمر طبیعی داشته و قادر خواهند بود مانند افراد علمی جامعه فعالیت کنند. ازدواج یا تحصیل کنند و مدارج علمی را با موفقیت سپری کنند. جامعه باید با این افراد به صورت مهربان برخورد کند. این افراد باید نگاه تحریم آمیز مردم را کمتر داشته باشند.

وی به شرایط سخت اقتصادی و تحریم های ناعادلانه آمریکا اشاره کرد و گفت: رویکرد تحریم ها در تمام نقاط دنیا اینگونه است که به تمامی اقشار آسیب پذیر فشار وارد کند و آنها را تحت محاصره اقتصادی، روحی و روانی قرار بدهد. طبیعا بیماران خاص مانند تالاسمی نخستین گروهی هستند که مورد هدف تحریم ها قرار می گیرند. متاسفانه تحریم ها ویرانگر عمل کرده است و اکنون بسیاری از مبتلایان به بیماری تالاسمی با کمبود دارو مواجه هستند و در معرض خطر جدی مرگ ناشی از مسایل تحریم قرار گرفته اند.

عرب ادامه داد: ما مکررا اعلام کرده ایم که ادعای آمریکا مبنی بر اینکه ایران از نظر دارویی، غذایی و تجهیزات پزشکی تحریم نیست، کاملا نادرست است زیرا کشور ما نتوانست از طریق روابط مالی بانکی برای خرید دارو، تجهیزات پزشکی و غذایی ارتباط برقرار کند. صد درصد اهداف سیاسی آمریکا بیماران ما را مورد هدف قرار داده است. اهدافی که خسارت های جبران ناپذیری به بدنه بیماران تالاسمی ایران وارد می کند.

وی گفت: متاسفانه دولت نیز بیماران تالاسمی را رها کرده است و به دیده افراد سربار مملکت نگاه می کند. این افراد خارج از نیازهای دارویی و درمانی، نیاز به مسایل رفاهی و معیشتی دارند که کاملا نادیده گرفته شده است. در تمامی استخدام های دولتی، افراد مبتلا به تالاسمی رد می شوند. در بحث گواهینامه نیز راهنمایی و رانندگی به این افراد گواهینامه نمی دهد اگر هم بدهد با اعتبار دو سالانه می دهد. این امر خلاف منشور حقوقی و شهروندی است.

مدیر عامل انجمن تالاسمی ایران خاطرنشان کرد:اکنون اساتید درمانگر بالاترین مرجع تصمیم گیری این افراد در خصوص وضعیت جسمی هستند. این افراد دستور داده‌اند که افراد تالاسمی را باید مانند افراد عادی جامعه درنظر گرفته بشود اما ناجا از این کار سرباز می زند. تمامی این کارها موجب شده است تا حقوق شهروندی بیماران تالاسمی در تمامی زمینه ها نقض بشود. بیمه بیماران خاص برخی از مبتلایان نیز قطع است و دسترسی این افراد به برخی داروها و درمان ها محدود شده است.

وی بیان کرد: دولت اکنون سبد کالاهای معیشتی به کارمندان خود می دهد در صورتی جایگاهی برای افراد تالاسمی به عنوان اقشار آسیب پذیر جامعه متصور نشده است و تنها به دادن یارانه دارویی خیلی محدود به این افراد اکتفا کرده است.

تالاسمی از جمله بیماری های ژنتیکی است که بر اثر آن هموگلوبین، ساختار طبیعی خود را از دست می دهد و هموگلوبین غیر موثر در بدن تولید می شود که به علت معیوب بودن، قادر به اکسیژن رسانی مطلوب به اعضای بدن نیست. در واقع کمبود کلی هموگلوبین وجود ندارد، بلکه هموگلوبین غیرطبیعی افزایش یافته است.

افرادی که در آنها هموگلوبین به میزان کافی پروتئین آلفا تولید نمی کند به «تالاسمی آلفا» مبتلا می شوند، چهار گونه تالاسمی آلفا وجود دارد که با توجه به آثار آنها بر بدن از خفیف تا شدید تقسیم بندی شده اند.

«تالاسمی بتا» نیز در افرادی که هموگلوبین پروتئین بتا کافی تولید نمی کند، ایجاد می شود. سه گونه تالاسمی بتا وجود دارد که با توجه به آثار آنها در بدن از خفیف تا شدید تقسیم بندی می شوند. در ایران این نوع تالاسمی شایع تر است.

کد خبر 375366

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.