۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۸
"شیر ایرانی" احیا نمی‌شود

مدیرکل دفتر حیات‌وحش و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: احیای گونه " شیرایرانی" هنوز در دستور کار نیست.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پس از مدت ها تلاش و رایزنی مسئولان پارک ارم تهران، چهارشنبه شب گذشته ۱۱ اردیبهشت ماه کامران شیر نر ایرانی از باغ وحش بریستول انگلستان به کشور وارد شد و قرار است جفت ماده این شیر نیز طی روزهای آینده از باغ وحش دوبلین ایرلند وارد کشور شود. سیدمحمدرضا پرهیزگار مدیرباغ مجتمع ارم سبز طی اظهار نظری هدف اصلی از تلاش برای بازگرداندن این گونه را کمک به ازدیاد نسل این حیوان و آشنایی هم وطنان با حیات وحش کشور عنوان کرده این در حالی است که طی دو روز گذشته برخی از دوستداران حیات وحش درفضای مجازی در خصوص سرنوشت این شیرایرانی ابراز نگرانی کرده اند زیرا به اعتقاد آنها گونه منقرض شده شیر ایرانی سرنوشتی مشابه ببرمازندران خواهد داشت. 

در همین ارتباط مجید خرازیان مقدم مدیرکل حیات وحش و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست در واکنش به برخی گمانه زنی ها به خبرنگار ایمنا گفت: پارک ارم برای انتقال این گونه جانوری مجوزهای داخلی و بین المللی را دریافت کرده است اینکه در فضای مجازی گفته شده این انتقال یک شوآف است و آینده شیر ایرانی مانند ببر خزری خواهد بود را نمی دانم.  

وی ادامه داد: طرح احیا و تکثیر ببر خزری و انتقال آنها از روسیه به کشور در سال ۱۳۸۹ از سوی سازمان حفاظت محیط زیست انجام شده بود که بحثی جدا از انتقال گونه شیر ایرانی از سوی باغ وحش ارم است؛ باغ وحش ها در کل دنیا با یکدیگر گونه‌های جانوری را مبادله می کنند.

خرازیان مقدم با بیان اینکه بر اساس قانون سازمان حفاظت محیط زیست وظیفه دارد از باغ وحش‌های کشور حمایت کند، افزود: باغ وحش ارم بر اساس استانداردها از سوی بازرسان اتحادیه بین المللی باغ وحش ‌های اروپا " " EAZA مورد تایید قرار گرفت و در حال حاضر نیز این باغ وحش عضو "EAZA" است، از سوی دیگر انتقال دو شیر ایرانی نیز مورد تایید این اتحادیه و همچنین طرح " حفاظت و تکثیر گونه ها EEP " است، در حقیقت هر دو نهاد بین المللی این انتقال را تایید کردند.

مدیرکل دفتر حیات‌وحش و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: از نظر ژنتیکی این دو قلاده شیر ایرانی شناسنامه دارد و باغ وحش ها در چهارچوب قوانین خودشان و بدون پرداخت هزینه این انتقال را انجام داده اند.  

وی افزود: این دو قلاده شیر از زیستگاه گرفته نشده اند، از یک باغ وحش در انگلیس و ایرلند به کشور ما وارد شده و از نظر سازمان حفاظت محیط زیست این اتفاق خوب است زیرا جنبه آموزشی دارد و جامعه را نسبت به حفظ گونه های جانوری حساس خواهد کرد که اگر نتوان از محیط زیست کشور حفاظت کرد ممکن است برخی از گونه های در حال انقراض نیز به سرنوشتی مشابه شیر ایرانی و ببر خزری دچار شوند.

اولویت، حفاظت و نگهداری از گونه‌های در حال انقراض است

خرازیان مقدم با تاکید بر اینکه وظیفه سازمان حفاظت محیط زیست نظارت بر فعالیت‌های باغ وحش‌ها از نظر زیست محیطی  و نظارت بهداشتی آن بر عهده سازمان دامپزشکی کشور است، خاطرنشان کرد: اگرچه ممکن است باغ وحش های کشور تا رسیدن به استانداردهای بین المللی فاصله داشته باشند، ولی واقعیت این است که طی پنج سال اخیر در پی دستورالعمل هایی که به آنها ابلاغ کرده ایم، از نظر فضاهای نگهداری، سیستم پایش، تغذیه و بهداشت وضعیت بهتری دارند.  

وی تاکید کرد: طرح انتقال دو قلاده شیر از سوی باغ وحش‌ها انجام شده است و ما نیز نظارت خواهیم کرد، اما به هیچ وجه تکثیر شیر ایرانی در دستور کار نیست زیرا تکثیر و احیا حتما باید با موافقت سازمان حفاظت محیط زیست باشد و اگر قرار بر احیای شیر ایرانی باشد باید حتما سازمان در جریان باشد.  

مدیرکل دفتر حیات‌وحش و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه هدف از انتقال شیرها، آموزشی است، ادامه داد: متولی احیای گونه های جانوری سازمان حفاظت محیط زیست است، اولویت نخست این سازمان در کشور حفاظت و نگهداری از گونه های جانوری شاخص و حائز اهمیت از خطر انقراض است، با این حال احیای مجدد گونه های منقرض شده یا در حال انقراض مانند شیر ایرانی و ببر خزری از اولویت‌های دیگر این سازمان است اگر بودجه اش را داشته باشیم.

خرازیان مقدم خاطرنشان کرد: احیای گونه شیر ایرانی مانند سایر گونه‌های منقرض شده، از وظایف سازمان حفاظت محیط است و اگر قرار بر احیا باشد حتما باید با موافقت و نظارت مستقیم ما باشد و در حال حاضر چنین برنامه ای را نداریم.

کد خبر 374920

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.