برگزاری نشست هم‌اندیشی بررسی "یک پژوهش" در تخت فولاد

مدیر مجموعه تاریخی، فرهنگی و مذهبی تخت فولاد اصفهان گفت: نشست هم‌اندیشی با همکاری معاونت پژوهشی جهاد دانشگاهی واحد اصفهان و حضور تعدادی از مدیران و متخصصان علمی ظهر امروز در ساختمان اداری تخت فولاد برگزار می‌شود.

سیدعلی معرک‌نژاد در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: در سال گذشته مجموعه تاریخی، فرهنگی و مذهبی تخت فولاد اصفهان با همکاری معاونت پژوهشی جهاد دانشگاهی واحد اصفهان پژوهشی تحت عنوان "تحلیل مضمون خاطره نوشته‌ها و نظرات ثبت شده بازدیدکنندگان تخت فولاد اصفهان" با هدف  فهم نگرش و برداشت مخاطبان از این مکان انجام داد و دیدگاه‌های اظهار شده در دفاتر ثبت خاطره و دل‌نوشته در سال‌های ۱۳۹۰ و ۱۳۹۳ مطالعه و تحلیل شد.

وی افزود: در جریان این تحلیل سه سطح از مضامین شامل مضامین پایه، مضامین سازمان یافته و مضامین فراگیر استخراج شد.

مدیر مجموعه تاریخی، فرهنگی و مذهبی تخت فولاد اصفهان تصریح کرد: نتایج پژوهش "تحلیل مضمون خاطره نوشته‌ها و نظرات ثبت شده بازدیدکنندگان تخت فولاد اصفهان" نشان می‌دهد که مردم بازدیدکننده این مکان را هویت‌مند دانسته‌اند، به طوری که به لحاظ هویت زیباشناختی آن را چشمگیر به لحاظ هویت مکانی بی‌نظیر، از نظر هویت تاریخی ارزشمند و از نظر هویت معنوی گرانمایه قلمداد کردند.

وی با بیان اینکه حس و حال بازدیدکنندگان مجموعه تخت فولاد در قالب مفاهیمی همچون لذت، حیرت، عزت و بهجت قابل توصیف است، تصریح کرد: هویتبخشی ویژگی دیگری است که در قالب مضامین بازدارندگی، آموزندگی و بالندگی در این پژوهش به آن اشاره شده است.

معرک‌نژاد با تاکید بر اینکه در این پژوهش، تحلیل مضمون خاطره نوشته‌ها و نظرات ثبت شده بازدیدکنندگان تخت فولاد اصفهان، همچنین اقدامات صورت گرفته در حفظ و مرمت تخت فولاد در پاسداشت تاریخ و مشاهیر ارزیابی شده است، گفت: این تحلیل‌ها نشان می‌دهد نسبت به تداوم اقدامات بازآفرینی صورت گرفته در این مکان و حتی تعمیم این تجربه در دیگر اماکن تاریخی دغدغه وجود دارد.

وی ادامه داد: بهبود نگهداشت و آراستگی بهتر و تحول فضای تبلیغی و اطلاع‌رسانی پیرامون تخت فولاد، از دیگر نکات مورد تاکید در پژوهش تحلیل مضمون خاطره نوشته‌ها و نظرات ثبت شده بازدیدکنندگان تخت فولاد اصفهان بوده و در ادامه الگوی حاصل شده در ترسیم نظرات بازدیدکنندگان ارائه شده است.

مدیر مجموعه تاریخی، فرهنگی و مذهبی تخت فولاد اصفهان با بیان اینکه این مجموعه روز دوشنبه ۹ اردیبهشت ماه با حضور فرهیختگان و صاحب‌نظران به هم‌اندیشی پیرامون نتایج پژوهش انجام شده، می‌پردازد، گفت: سه سوال محوری در جلسه امروز از فرهیختگان و صاحب‌نظران مبنی بر اینکه «ابعاد هویتی تخت‌فولاد را چگونه ارزیابی می‌کنید؟»، «نظر شما در مورد الگوی حاصل‌شده از پروژه تحلیل مضمون نظرات بازدیدکنندگان مجموعه تخت‌فولاد چیست؟» و مهم‌ترین پیشنهادات در زمینه راهکارهای بهره‌گیری  بهینه از ظرفیت‌های تخت فولاد به عنوان یکی از سرمایه‌های نمادین شهر اصفهان و کشور چیست؟» مطرح می‌شود.

وی تاکید کرد: این جلسات مقدمه برگزاری رویدادی است که اواخر خردادماه مقارن با سالروز ثبت تخت فولاد به عنوان اثر ملی برگزارخواهد شد و قطعا رهنمودها و گفت وگوهای صورت گیرنده در آن، راهنمای بسیار خوبی برای برگزاری هر چه بهتر و موثرتر این رویداد خواهد بود.

کد خبر 374287

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.