بیماری‌هایی که در ناخن ظاهر می‌شود

نشانه‌های کوچکی که بر روی ناخن‌ها ظاهر می‌شوند، آینه‌ای برای نشان دادن سلامت افراد به شمار می‌روند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، ناخن‌ها یکی از اعضای دست هستند که علاوه بر زیبایی، رازهایی را در مورد سلامتی افراد آشکار می‌کنند. برای مثال مشکلات کبدی، ریوی و قلبی ممکن است در ناخن‌های افراد نمایان شوند. در این گزارش شما را با هشدارهایی که این عضو زیبا در مورد وضعیت سلامت بدن می‌دهد آشنا می‌کنیم.

ناخن سفید

اگر ناخن‌های شما به رنگ سفید هستند وسر ناخن‌ها تیره تر به نظر می رسد، ممکن است به مشکلات کبدی مانند هپاتیت مبتلا شده باشید. انگشتان زرد نیز نشانه دیگری از بیماری‌های کبدی است.

ناخن زرد

یکی از شایع‌ترین علل زردی ناخن‌ها، عفونت‌های قارچی است. با بدتر شدن عفونت، قسمت انتهایی ناخن ممکن است از بین برود و ناخن‌ها ضخیم و شکننده شوند. در موارد نادر، ناخن‌های زرد ممکن است از یک بیماری جدی مانند تیروئید شدید، بیماری ریوی، دیابت یا پسوریازیس (بیماری پوستی مزمن خودایمنی) خبر دهند.

ناخن‌های رنگ پریده

گاهی اوقات ناخن‌های خیلی کم رنگ نشانه ای از بیماری‌های جدی مانند کم خونی، نارسایی قلبی، بیماری کبد و سوء تغذیه است.

ناخن مایل به آبی

ناخن‌هایی با زمینه رنگ آبی ممکن است بدین معنا باشد که بدن اکسیژن کافی دریافت نمی‌کند. این رنگ ناخن می‌تواند مشکل ریوی مانند آمفیزم را نشان دهد. آمفیزم، به معنی نابودی پارانشیم ریوی است که منجر به از بین رفتن قابلیت ارتجاعی ریه و از دست رفتن دیوارهٔ کیسه‌های هوایی آن می‌شود. برخی از مشکلات قلب را نیز می‌توان با ناخن‌های آبی مرتبط دانست.

ناخن‌های موج‌دار

اگر سطح ناخن موج‌دار باشد، نشانه اولیه بیماری پسوریازیس یا التهاب مفاصل را نشان می‌دهد. در  صورت ابتلا به این بیماری، پوست زیر ناخن نیز ممکن است به رنگ قرمز مایل به قهوه ای درآید.

ناخن شکننده

ناخن‌های خشک و شکننده که اغلب ترک می‌خورند و یا می‌شکنند با بیماری تیروئید مرتبط هستند. ترک خوردن یا شکستن ناخن زرد رنگ به احتمال زیاد به علت عفونت قارچی است.

عفونت پوست کنار ناخن

اگر پوست اطراف ناخن ظاهری قرمز و متورم داشته باشد ممکن است از بیماری لوپوس یا اختلال بافت همبند که مسئولیت مراقبت از اندام‌ها را دارد، خبر دهد. عفونت نیز یکی دیگر از دلایل ایجاد قرمزی و التهاب پوست کنار ناخن است.

کد خبر 373874

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.