۲۸ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۲
صدای سکته مغزی را بشنویم!

کاشان - سکته مغزی به مجموعه‌ای از علائم عصبی اطلاق می‌شود که در نتیجه کاهش یا قطع خون‌رسانی قسمتی از مغز به علت ایجاد لخته یا پارگی عروق مغزی رخ می‌دهد و می‌تواند منجر به ناتوانی یا مرگ بیمار شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان کاشان، مهدی خیران متخصص مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی کاشان در این راستا اظهار کرد: سکته مغزی ناتوان کننده‌ترین بیماری مغزی و دومین علت مرگ و میر در ایران است و روزانه بین ۳۰۰ تا ۳۵۰ نفر در کشور دچار این عارضه می‌شوند.

وی گفت: فشار خون بالا، دیابت، چربی خون بالا، بیماری‌های قلبی، مصرف سیگار و قلیان، چاقی و سبک زندگی بی‌تحرک، مهم‌ترین عوامل مستعد کننده افراد جامعه به سکته مغزی است.

این متخصص مغز و اعصاب افزود: سکته مغزی به صورت ناگهانی ایجاد شده و بسته به محل آسیب مغزی، وسعت و شدت آن، علائم متنوعی ایجاد می‌کند که به صورت اختلال ناگهانی تکلم (سنگینی یا شلی زبان، ناتوانی در صحبت کردن، اختلال در درک کلمات)، ضعف و سنگینی و یا بی‌حسی یک طرفه صورت و یا اندام‌ها، تاری دید ناگهانی یک یا هر دو چشم و اختلال ناگهانی در تعادل و راه رفتن است.

وی تصریح کرد: سکته مغزی یک بیماری قابل درمان است به شرطی که بیمار در سریع‌ترین زمان ممکن و حداکثر طی سه تا چهار ساعت از آغاز علائم مراجعه کند تا بتوان در صورت اثبات سکته مغزی از نوع غیر خونریزی دهنده در سی تی اسکن برای بیمار داروی ترومبولیتیک (حل کننده لخته) تجویز کرد.

خیران با بیان اینکه بیمارستان شهید بهشتی کاشان تنها مرکز ارائه دهنده درمان سکته مغزی در منطقه ، شهرها و روستاهای اطراف است، ادامه داد: در صورتی که فردی با یک یا چند مورد از علائم ذکر شده به ویژه اختلال ناگهانی تکلم، انحراف و غیر قرینگی صورت و سنگینی یا فلج دست یا پای یک طرف بدن مواجه شد، در اولین فرصت با اورژانس ۱۱۵ تماس گرفته تا در اسرع وقت توسط ماموران ۱۱۵ اورژانس به بیمارستان شهید بهشتی منتقل شده تا تحت درمان با داروی حل کننده لخته "آلتپلاز" قرار گیرد.

مسئول پیگیری کد ۷۲۴ در بیمارستان شهید بهشتی کاشان گفت: به ازای هر یک دقیقه که از آغاز سکته مغزی می‌گذرد حدود دو میلیون سلول عصبی از بین می‌رود و این آسیب غیر قابل بازگشت و جبران ناپذیر است.

وی تاکید کرد: فراموش نکنید که سکته مغزی سن و سال نمی‌شناسد و در هر سنی احتمال وقوع آن وجود دارد و آغاز هر چه سریع‌تر درمان ترجیحا طی یک ساعت اول از آغاز علائم در بیمار، منجر به کاهش چشمگیر ناتوانی و مرگ و میر بیمار و افزایش احتمال بهبودی و بازگشت وی به زندگی عادی می‌شود.

کد خبر 373226

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.