اگر سوء هاضمه دارید آدامس نخورید

متخصص بیماری‌های داخلی گفت: افراد دارای سوء هاضمه از بلعیدن هوا در هنگام غذا خوردن خودداری کنند؛ جویدن آدامس و خوردن نوشابه با نی می تواند تشدید کننده این بیماری باشد.

کیوان محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اینکه شیوع سوء هاضمه یکی بیماری‌هایی است که وابسته به سبک زندگی مدرن امروز و نوع تغذیه افراد است، اظهار کرد: این بیماری با مجموعه‌ای از علایم در افراد مختلف وابسته به نوع وضعیت آنها با شدت و ضعف خود را نشان می‌دهد.

وی اضافه کرد: احساس درد و ناراحتی در قسمت بالای شکم، نفخ کردن، آروغ زدن، تهوع، احساس پری و سیر شدن زودرس مجموعه علائمی است که می‌توان آن را در بین افراد مبتلا به این بیماری مشاهده کرد.

متخصص بیماری‌های داخلی گفت: اگر بخواهیم علت این بیماری را بدانیم در بسیاری از موارد علت خاصی ندارد و معمولاً سوء هاضمه خود را به شکل اختلال اولیه نشان می‌دهد و این اتفاق نشان دهنده بیماری یا مشکل خاصی نیست و بیشتر ناشی از سبک زندگی و نحوه تغذیه افراد است.

وی تصریح کرد: ممکن است که سوء هاضمه همراه با اختلالات دیگر گوارشی مثل بیماری زخم معده، ریفلاکس و یا بازگشت اسید به معده باشد.

محمدی با اشاره به اینکه یک سری عوامل خطرساز برای این بیماری مطرح می‌شوند، اظهار کرد: مصرف کافئین که در قهوه و نوشیدنی‌های انرژی وجود دارد، همچنین مصرف نوشیدنی های الکلی و سیگار و داروهای مسکن از عوامل خطرساز بروز این بیماری هستند.

متخصص بیماری‌های داخلی تاکید کرد: تشخیص این بیماری به صورت بالینی است و پزشک با توجه به معاینه و شرح حالی که از بیمار دارد این بیماری را تشخیص می‌دهد و توصیه‌هایی را برای پیشگیری و درمان ارائه می‌کند.

وی ادامه داد: علاوه بر این موارد گاهی اوقات نیاز به بررسی وجود میکروب معده یا احتمالاً نیاز به انجام آندوسکوپی در فرد هم وجود دارد.

محمدی با تاکید به اقدام برای درمان و به حداقل رساندن مشکلات افرادی که با این اختلال درگیر هستند، گفت: در مرحله اول اصلاح شیوه زندگی ورعایت سبک زندگی سالم و رژیم غذایی سالم در کنترل علایم سوء هاضمه حائز اهمیت است.

وی در توصیه به این گروه از بیماران خاطرنشان کرد: مصرف غذا با حجم کمتر و در دفعات بیشتر و اجتناب کردن از خالی ماندن معده با استفاده از میان وعده ها را به بیماران دارای مشکل سوء هاضمه توصیه می‌کنیم.

محمدی یادآور شد: همچنین اجتناب کردن از بلع هوا همراه با غذا خوردن به این گروه از بیماران توصیه می‌شود و انجام این کار نیز وابسته به رعایت مواردی است که پرهیز از مصرف دخانیات، آدامس جویدن و نوشیدنی‌های گازدار با نی و غذا خوردن سریع را به بیماران دارای مشکل سوء هاضمه تاکید می‌کنیم.

متخصص بیماری‌های داخلی گفت: حفظ کردن وضعیت عمومی بدن بعد از غذا خوردن به این گروه از بیماران توصیه می‌شود و اینکه تا حدود دو ساعت بعد از غذا خوردن از دراز کشیدن خودداری کنند و بگذارند که غذا مسیر خود را در سیستم گوارش به طور عادی طی کند تا مشکل خاصی پیدا نکنند.

کد خبر 372340

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.