• ۳۱ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۰
  • کد خبر: 371740
بیماری دیابت

دیابت نوعی اختلال متابولیکی در بدن است که سبب از بین رفتن توانایی تولید انسولین در بدن و یا مقاومت بدن در برابر انسولین می‌شود؛ بنابراین لازم است که افراد مبتلا تغییراتی در رژیم غذایی خود به وجود آورند.

به گزارش ایمنا، انسولین هورمونی با تأثیرات مختلف در سوخت و ساز بدن است که با ذخیره قند خون به صورت گلیکوژن در سلول‌های ماهیچه‌ای، سبب افزایش انرژی در بدن می‌شود. تولید نشدن انسولین در بدن و یا مقاومت بدن در برابر آن باعث می‌شود که سوخت بدن از قند به چربی تغییر پیدا کند.

بنابراین در صورت کاهش و یا قطع توانایی بدن در تولید انسولین، تزریق روزانه آن از بروز این مشکل جلوگیری می‌کند. البته این تجویز تنها برای مبتلایان به دیابت شیرین انجام می‌گیرد که در آن میزان قند خون برای مدت طولانی، بسیار بالا است.

 لذا این افراد باید در انتخاب رژیم غذایی خود بسیار دقت عمل داشته باشند و از مصرف هر نوع ماده غذایی دارای قند و ترکیباتی که به قند تبدیل می‌شود، خودداری کنند. این ترکیبات معمولا در برنج سفید، شیر، سبب زمینی، گوشت قرمز خصوصا گوشت چرب، نان، قهوه، کیک، انواع آبنبات، میوه‌هایی همچون موز، طالبی، هندوانه، انگور، زردآلو و آناناس یافت می‌شوند. اما مبتلایان به دیابت چه موادی را جایگزین ممنوعیات غذایی خود بکنند؟ در ادامه به معرفی چند مورد از این غذاها می‌پردازیم.

جو

بهترین جایگزین برای گندم و برنج سفید برای مبتلایان به دیابت، جو است که می‌تواند میزان قند خون را تا ۷۰ درصد کاهش دهد و باعث می‌شود که جذب قند به صورت تدریجی و حتی تا ساعت‌ها انجام گیرد.

سبزیجات

فیبر موجود در سبزیجات بهترین مهارکننده قند خون و پروتئین آن‌ها بهترین جایگزین گوشت قرمز است. از طرفی مصرف سبزیجاتی مثل بروکلی با میزان بالای کروم و هویج با منابع غنی بتاکاراتن می‌تواند نقش بسزایی در تعدیل قند خون داشته باشد. همچنین مصرف برگ چغندر، کلم و اسفناج بسیار توصیه می‌شود.

غلات

مصرف حبوبات مثل نخود، عدس، لوبیا و نیز مصرف ذرت به میزان کافی می‌تواند در تأمین نیازهای پروتئینی بدن تأثیر عمده‌ای داشته باشد.

لبنیات کم چرب

استفاده از شیر دو درصد چربی، پنیر کم چرب، ماست یونانی و کره بادام زمینی نیز می‌تواند به تأمین نیازهای تغذیه ای مبتلایان به دیابت کمک کند.

البته لازم به ذکر است که چنانچه در رژیم غذایی این افراد، پرخوری و زیاده روی وجود نداشته باشد، مبتلایان می‌توانند از مصرف تمامی غذاهای موردعلاقه خود لذت ببرند ولی لازم است که با توجه به میزان کالری و کربوهیدرات موجود در رژیم خود و به کارگیری توصیه‌هایی مثل استفاده نکردن از نمک و روغن زیاد، جایگزینی نان سنگک یا بربری به جای لواش، استفاده از روغن های گیاهی، دوری از مصرف سرخ کردنی ها، مصرف زیاد آب، جای دادن سبزیجات و پروتئین سویا در تمامی وعده‌های غذایی و مصرف ماهی سالمون و مرغ به جای گوشت، نسبت به کنترل قند خون خود، دقت لازم را به عمل بیاورند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =