خدمت‌ها و آشوب‌های مجلس دهم در ایستگاه آخر

مجلس شورای اسلامی در سال ۹۷ فراز و نشیب های مختلفی را تجربه کرد و اختلاف نظر ها میان نمایندگان از احزاب و فراکسیون‌های مختلف در این مجلس به اوج خود رسید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مجلس شورای اسلامی رکن اصلی نهاد قانون‌گذاری در جمهوری اسلامی ایران است که از نمایندگان منتخب مردم تشکیل شده‌؛ نام این نهاد در قانون اساسی مشروطه و قانون اساسی جمهوری اسلامی پیش از بازنگری مجلس شورای ملی بود و در ۳۱ تیر ۱۳۵۹ نمایندگان مجلس این نهاد را «مجلس شورای اسلامی» نامگذاری کردند. در سالی که گذشت با توجه به شرایط پر تلاطم سیاسی و اقتصادی حاکم بر کشور، نهاد قانون گذاری نیز فراز و نشیبهای مختلفی را پشت سر گذاشت و تصمیم گیری پیرامون موضوعات سرنوشت ساز، جلسات شلوغ و جنجالی را در پارلمان کشور رقم زد.

منظم ترین نمایندگان مجلس در سالی که گذشت

حضور به موقع و شرکت در جلسات یکی از معیار های نظم نمایندگان محسوب می شود و مرکز پژوهش های مجلس اسامی منظم ترین نمایندگان مجلس در سال ۱۳۹۷ را به شرح زیر اعلام کرده است: شهروز برزگر کلشانی، نماینده سلماس، محمدحسین فرهنگی، نماینده تبریز،آذرشهرواسکو، روحالله بابایی صالح نماینده بوئین زهرا و آوج، محمدرضا تابش نماینده اردکان، حسینعلی‌حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر، برخوارومیمه، حسن کامران دستجردی نماینده اصفهان، علی اصغر یوسف نژاد نماینده ساری ومیاندرود، فردین فرمند نماینده میانه، علیرضا سلیمی نماینده محلات ودلیجان، سیده فاطمه ذوالقدر نماینده تهران، ری، شمیرانات،اسلامشهرو پردیس منظم ترین نمایندگان این دوره از مجلس بوده اند و در اغلب جلسات شرکت کرده اند.

 FATF اختلاف برانگیز ترین بحث مجلس شورای اسلامی در سال۹۷

جلال محمود زاده، نماینده اصلاح طلب مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی پیرامون عملکرد مجلس شورای اسلامی در سال ۹۷ به خبرنگار ایمنا می گوید: اختلافات زیادی در مجلس امسال میان جناح های حاضر وجود داشته است و تصمیم گیری درباره لوایح چهارگانه از مهم ترین و بحث برانگیزترین فعالیت های مجلس در سال گذشته بود که بارها موجب درگیری میان نمایندگان جناح های مختلف مجلس شد.

وی با بیان اینکه بررسی لوایح چهارگانه اقدام مشترک مالی وقت زیادی را از مجلس گرفت، ادامه می دهد: عده ای در مجلس به دنبال تصویب و عده ای دیگر به دنبال عدم تصویب این لوایح بودند و با تندروی تصویب لوایح چهارگانه را مخالف امنیت ملی می دانستند و همین موضوع اختلاف نظر و تنش های زیادی را در مجلس شورای اسلامی پدید آورده بود.

نماینده مردم مهاباد خاطر نشان می کند: موافقان تصویب لوایح چهارگانه معتقد بودند که تصویب نشدن این لوایح منجر به خود تحریمی برای کشور می شود و کشورهای دیگر درباره ادامه رابطه خود با ایران مردد خواهند شد. مخالفان نیز معتقد بودند که تصویب این لوایح به معنای تسلیم شدن در برابر اروپا است و این لوایح موجب می شود تا اسناد محرمانه کشور  به دست غربی ها بیافتد.

محمود زاده می گوید: جناح های سیاسی مختلفی در مجلس شورای اسلامی حضور داشتند و نمی توان به یک جناح به عنوان پیروز امسال مجلس شورای اسلامی اشاره کرد. جناح های سیاسی حاضر در مجلس شورای اسلامی در اغلب مسائل موجود در کشور با یکدیگر اختلاف نظر دارند و در برخی از موارد نظرات دقیقا برعکس یکدیگر است.

نمایندگان تنها مسائل جناحی را در نظر نگیرند

وی ادامه می دهد: بررسی و تصویب قانون استانی شدن انتخابات نیز یکی دیگر از تنش های اصلی و مهم در سال ۹۷ میان نمایندگان جناح های مختلف در مجلس بود. اصولگرایان مخالف استانی شدن انتخابات و اصلاح طلبان موافق این قانون هستند. مردم باید مصلحت خودشان را خودشان تعیین کنند و در زمینه لوایح چهارگانه و استانی شدن انتخابات انتخاب کنند.

نماینده مردم مهاباد می گوید: برخی از موضع گیری های جناح اصلاح طلب در مجلس نیز صحیح و سنجیده نبود و بنده به رغم قرارگیری در لیست امید بارها با موضع گیری‌ها مخالفت کردم. نمایندگان مجلس نباید تنها جناح خود را در تصمیم گیری ها در نظر بگیرند، بلکه باید سنجیده عمل کنند و در صورتی که جناحشان موضع گیری اشتباهی کرده است، اصلاح کنند.

قابل توجه است که در طول سال ۹۷ بسیاری از نمایندگان با نطق های خود در مجلس شورای اسلامی موجب ایجاد تنش و اختلاف در مجلس شدند و بارها هیئت رییسه مجلس مجبور شد تا به نمایندگانی که در مجلس آشوب می کنند اخطار دهد و آنها را به آرامش دعوت کند.

مجلس برای نمایندگان آشوبگر کلاس پرورشی برگزار کند

احمد رضا نصرتی، فعال سیاسی اصلاح طلب درباره تنش های سال اخیر در مجلس شورای اسلامی به خبرنگار ایمنا می گوید: برخی از نمایندگان اساساً به دنبال این هستند که در مجلس آشوب به پا کنند و وقتی یک حرف غلط و نسجیده را می زنند و دیگر نمایندگان اعتراض می کنند و برایشان توضیح می دهند، می خواهند مجلس را برهم بریزند و با کتک کاری حرف غلط خود را بر کرسی بنشانند.

وی ادامه می دهد: برخی از نمایندگان به شدت بی نظم و دعواچی و علاقه مند هستند از طریق آشوب به پا کردن در مجلس و درگیر شدن با دیگران به تیتر یک رسانه ها بیایند. به نظر می رسد باید یک کلاس پرورشی و آموزشی برای نمایندگان آشوبگر مجلس در سال ۹۷ برگزار شود تا از حجم اغتشاش ها در مجلس شورای اسلامی کاسته شود.

این فعال سیاسی اصلاح طلب اضافه می کند: نمایندگان مجلس امسال نشان دادند که بررسی‌های تخصصی را فدای موضع گیری حزبشان نمی کنند و در صورتی که جناح شان موضع گیری اشتباهی بکنند بر خلاف آن موضع گیری می کنند. اختلاف نظر های اساسی در مجلس وجود دارد که تصمیمات را سازنده تر می کند.

نصرتی می گوید: همچنین یکی از اختلافات جدیدی که امسال در مجلس شورای اسلامی رخ داد مربوط به ورود مجمع تشخیص مصلحت نظام به امر قانونگذاری بود. بسیاری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی معتقد بودند که تصمیم گیری مجمع تشخیص مصلحت نظام پیرامون قانون گذاری در کشور دخالت در امور مجلس است و برخی از نمایندگان مجلس نیز وظیفه ذاتی مجمع تشخیص مصلحت نظام را حل اختلافات میان شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی می دانستند.

 پر تنش ترین مصوبه مجلس در سال ۹۷

طیبه سیاوشی، نماینده اصلاح طلب مردم تهران در مجلس شورای اسلامی درباره عملکرد مجلس شورای اسلامی در سال ۹۷ به خبرنگار ایمنا می گوید: پر سر وصداترین مصوبه مجلس شورای اسلامی در سال ۹۷، قانون منع به کارگیری بازنشستگان بود که مردم از آن استقبال و ابراز امیدواری کردند.

وی ادامه می دهد: نطق پیش از دستور آقای زاهدی در هفته قبل پر تنش‌ترین نطق سال مجلس بود و جو مجلس را به صورت کامل متشنج کرد، زیرا در این نطق مفاهیمی مطرح شد که هیچ اهمیتی نداشت و بسیاری از نمایندگان به این نطق اعتراض داشتند و این روز یکی از روز های کاری بسیار بد مجلس در سال ۹۷ بود.

نماینده مردم تهران در مجلس همچنین معتقد است: روزهایی که لوایح چهارگانه در مجلس شورای اسلامی بررسی می شد نیز بسیار پر سر و صدا بود و بیشترین تذکرات در این روزها صادر شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بررسی طرح ها و لوایح مهم در سال ۹۷ در مجلس شورای اسلامی موجب شد تا از یک سو نام مجلس دهم به خاطر بررسی و تصویب برخی از این قوانین در تاریخ ایران ماندگار شود، اما از سوی دیگر اختلاف نظر میان نمایندگان جناح ها و احزاب مختلف نیز در این سال به اوج خود رسید و نهاد قانونگذاری کشور بارها شاهد پلاکارد گردانی، مشاجره های لفظی و آشوبهای غیر قابل قبولی بود که در شأن جایگاه مجلس نیست.

حال در شرایطی به استقبال بهار می رویم، که مجلس دهم دوران خزان عمر خود را طی می کند و سال ۹۸ شاهد برگزاری انتخابات مجلس یازدهم خواهیم بود، در این میان مهم آن است که مردم با نگاهی به تجارب مجلس دهم تصمیم بگیرند که به چه افرادی رأی و امکان حضور در نهاد قانون گذاری کشور را بدهند و نمایندگان فعلی ملت نیز بدانند که صندلی‌های سبز بهارستان برای هیچ کس ماندگار نیست و آنچه باقی می ماند نحوه عملکرد و میزان خدمت آنها به ملت است.

گزارش از: سپهر زارع- خبرنگار ایمنا

کد خبر 370713

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.