رژیم غذایی مناسب نوروز/ پیاده‌روی منظم فراموش نشود

رییس دانشکده تغذیه و علوم غذایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان‌ گفت: در تعطیلات نوروزی برای پیشگیری از بروز چاقی و سوء هاضمه و کنترل اشتهای کاذب، داشتن یک برنامه‌غذایی مناسب و پیاده روی منظم به مدت ۲۰ دقیقه در روز توصیه می‌شود.

محمد حسن انتظاری در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اهمیت برنامه غذایی مناسب در ایام نوروز اظهار کرد: با توجه به اینکه در ایام نوروز تا حدودی برنامه غذایی افراد بهم می‌خورد بنابراین رعایت بعضی از موارد باعث می‌شود که افراد با داشتن یک برنامه غذایی مناسب بتوانند این دوران را به خوبی سپری کنند و دچار چاقی یا لاغری و سوء هاضمه نشوند.

وی با بیان اینکه در ایام تعطیلات نوروزی ممکن است اشخاص دیر وقت بخوابند، گفت: به همین دلیل در روز هم معمولا صبح زود بیدار نمی‌شوند و مصرف صبحانه را قطع می‌کنند که کار صحیحی نیست.

رییس دانشکده تغذیه و علوم غذایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان‌ گفت: توصیه می شود که افراد قبل از رفتن به مهمانی ها و مصرف شیرینی و گز حتما صبحانه را به طور کامل مصرف کنند تا در برنامه رژیم غذایی آن‌ها مشکلی ایجاد نشود.

وی ادامه داد: اگر افراد زیاد به مهمانی می‌روند، بهتر است که خوردن ناهار را مختصر و یا به طور کامل حذف کنند. به غیر از گروه دیابتی‌ها و بیماران کلیوی بقیه اشخاص می‌توانند در مهمانی‌ها میوه‌هایی مثل سیب، پرتقال، نارنگی، کیوی و میوه های دیگر را به وفور مصرف کنند.

انتظاری درباره مصرف تنقلات تاکید کرد: باید اشخاص دقت کنند که در تعطیلات نوروزی از تنقلات خام یا بو داده استفاده کنند و از مصرف تنقلات زرد و نارنجی و نمک سود و یا تند شده پرهیز کنند.

وی تصریح کرد: به دلیل اینکه تنقلات نمک سود و تند و رنگی ممکن است که باقیمانده‌های سال قبل و آلوده به ماده سمی باشند بنابراین مصرف آنها توصیه نمی‌شود.

متخصص تغذیه و رژیم درمانی خاطرنشان کرد: افراد چاق هم در مهمانی‌ها به جای مصرف پسته، بادام،  فندق، تخم کدو و هندوانه بهتر است که بیشتر تخم خربزه و آفتابگردان مصرف کنند به دلیل اینکه این نوع تخمه‌ها حجم کوچکی دارند و فردی که دارای اضافه وزن است نمی‌تواند در یک مهمانی و یا حتی کل مهمانی‌ها از این تخمه‌ها زیاد استفاده کند.

به گفته انتظاری، علاوه بر رعایت برنامه رژیم غذایی مناسب در تعطیلات نوروزی پیاده روی مدوام به مدت زمان ۲۰ دقیقه به افراد توصیه می‌شود و با داشتن پیاده‌روی روزانه اشخاص می‌توانند در این ایام گز و شیرینی هم استفاده کنند.

وی با بیان اینکه خانواده‌ها در تعطیلات نوروزی بعد از خوردن ناهار تا چند ساعت به مهمانی نروند، افزود: به دلیل اینکه بیشتر افرادی که چاق می‌شوند و سوء هاضمه پیدا می‌کنند به خاطر حجم زیاد غذای ناهار و پشت سر هم خوردن در مهمانی‌ها است.

به گفته انتظاری؛ خانواده ها معمولا دو یا سه ساعت بعد از خوردن ناهار می توانند به مهمانی بروند و میوه و تنقلاتی مثل بادام، فندق و تخمه را تا حد متعادل مصرف کنند و از مصرف میوه هایی مثل چغاله بادام که ممکن است سم پاشی شده و باعث خارش و قرمزی پوست فرد می‌شود و به نوعی آلرژی‌زا است نیز خود داری کنند.

رییس دانشکده تغذیه و علوم غذایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان‌ تاکید کرد: افراد دیابتی هم می‌توانند تنقلاتی مثل پسته، بادام، فندق وگردو را که زیاد نمک سود شده و آغشته به مواد رنگی زرد و نارنجی نیست را استفاده کنند. استفاده از میوه ها با کمی احتیاط روزانه سه یا چهار بار توصیه می شود.

وی اضافه کرد: افراد استفاده از لبنیات ماست و دوغ را افزایش دهند. مصرف برنج سفید را مطابق توصیه متخصص تغذیه استفاده کنند و مصرف تنقلات در اولویت باشد و از خوردن زیاد گز و شیرنی پرهیز کنند.

انتظاری تصریح کرد: ضروری است که خانواده‌ها در ایام نوروز پیاده روی را افزایش دهند و تکرار پیاده روی منظم در تعطیلات نوروزی موجب کاهش وزن و قند خون اشخاص می‌شود و اشتهای کاذب آنها را هم کنترل می‌کند.

کد خبر 370463

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.