شهری مینیاتوری در پایتخت گل جهان

مادورودام، شهری مینیاتوری در هلند است که در آن تمام بناها، خیابان ها و آدم‌ها در مقیاس ۱به ۲۵ (۱:۲۵) شبیه سازی شده و یکی از پربازدیدترین جاذبه‌های گردشگری در جهان محسوب می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، مادورودام (Madurodam)، یک شهر مینیاتوری و جاذبه گردشگری در منطقه اسخیفنینگن (Scheveningen)، شهر لاهه هلند است. در این شهر مینیاتوری تمام فروشگاه‌ها، خیابان‌ها، بناهای تاریخی و حتی آدم‌ها در مقیاس ۱:۲۵ و مدل‌های کوچک ساخته شده‌اند. مدل‌های کوچک شده با طراحی دقیق از روی مدل واقعی آن‌ها از نظر طرح و رنگ توسط نرم افزارهای کامپیوتری شبیه سازی شده اند. این پارک در سال ۱۹۵۲ افتتاح شد و از آن زمان تا کنون این محیط و فضای متفاوت و در عین حال مهیج ده‌ها میلیون بازدید کننده داشته است. این پارک با هدف آشنایی بازدیدکنندگان با تاریخ و اماکن دیدنی کشور هلند طراحی شده است. گفتنی است که درآمد حاصل از این پارک صرف امور خیریه در هلند می‌شود.

مادورودام؛ تصویری رئالیسم از هلند

در طراحی این شهر مهیج، دقت و حساسیت بسیاری به کار رفته است. در واقع طراحی اماکن و آدم ها در ابعاد کوچک با هدف به تصویر کشیدن فرهنگ‌های متفاوت انجام شده است. درست مانند همان چیزی که در هلند شاهدش هستیم؛ وجود مهاجران بسیار از سراسر دنیا با پوست‌ها و موهای رنگی حاکی از این تنوع نژادی و فرهنگی است. در این شهر کوچک نیز شاهد فصل‌های مختلف سال همراه با پوشش‌های متفاوت آدمک‌ها هستیم. در جایی از شهر تابستان است و آدمک‌ها تی شرت و لباسهای خنک پوشیده اند و در جای دیگر که زمستان است ژاکت و لباسهای گرم بر تن دارند.

نامگذاری شهر مینیاتوری؛ ادای احترام به یک مبارز و مدافع کشور هلند

نام مادورودام از نام دانشجویی با نام جرج مادیرو (George Maduro) برگرفته شده است. جورج مادیرو دانشجوی حقوق بود که به عنوان نیروی مقاومت هلندی با نیروهای اشغالگر نازی جنگید و در سال ۱۹۴۵ کشته شد. یک سال بعد یعنی در سال ۱۹۴۶ به اونشان شوالیه ارتش ویلیام (Medal of Knight Fourth class of the Military Order of William) اهدا شد؛ این نشان بالاترین نشان نظامی هلند است که به حسن شایستگی به اعضای ارتش هلند که در جنگ علیه نیروهای آلمانی مبارزه کرده اند اهدا می‌شود.

کمک‌های انسان دوستانه؛ هدف اصلی تاسیس پارک مادورودام

پیش از تاسیس پارک مادورودام، خانم B. Boon-Van der  یکی از اعضای بنیاد بیماری‌های خاص دانش آموزان در هلند بود. در آن زمان با توجه به هزینه‌های درمان و تحصیل دانش آموزان نیاز به کمک و حمایت جدی احساس می‌شد. چنین شرایطی مصادف با انتشار خبرهایی از یک دهکده مینیاتوری با نامBekonscot  در انگلستان شد. در این دهکده جنبه‌های مختلف تاریخی و فرهنگی انگلستان از سال ۱۹۳۰ به بعد در ماکت‌ها و بناهایی در ابعاد کوچک به نمایش گذاشته شده است و درآمد حاصل از بازدید این دهکده هر ساله به یکی از بیمارستان‌های انگلستان تخصیص داده می‌شود.

با اطلاع از وجود چنین دهکده ای خانم Boon-Van der مایل به احداث دهکده ای مشابه با هدف کمک به بیماران کشورش هلند شد. دیدار خانواده جرج مادیرو با خانم Boon-Van der منجر به پرداخت هزینه‌های اولیه و پیش بینی‌های لازم برای طراحی و  احداث چنین محیطی شد. آنها به یاد پسرشان نام این شهر مینیاتوری را مادورودام نامیدند.

نکته جالب توجه اینکه این دهکده مینیاتوری شهردار هم دارد! در سال ۱۹۵۲ ملکه بئاتریکس به عنوان شهردار مادورودام انتخاب شد. علاوه بر شهردار شورایی به نام شورای جوانان هم وجود دارد؛ هر ساله جوانان شهر لاهه برای انتخاب در شورای جوانان نامزد می‌شوند و درآنجا به فعالیت‌هایی مانند اداره امور خیریه می‌پردازند. در حال حاضر شهردار مادورورام از بین شورای جوانان انتخاب می‌شود.

ترجمه از: الهه جلالی، خبرنگار ایمنا

کد خبر 370346

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.