آیا فشار خون بالا همیشه خطرناک است؟

فشار خون بالا (Hypertension) یکی از فاکتورهای خطرناک برای ابتلا به بسیاری بیماری‌ها نظیر امراض قلبی عروقی، دیابت و مشکلات متابولیکی محسوب می‌شود. اما آیا فشار خون بالا همیشه نگران کننده است؟

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بررسی‌های جدید محققان آلمانی نشان می‌دهد که گاهی اوقات بالا بودن فشار خون، تاثیر محافظتی برای بدن افراد دارد. هنوز متخصصان در مورد اینکه چه عددی به عنوان فشار خون نرمال در نظر گرفته می‌شود با یکدیگر اختلاف نظر دارند.

به عنوان مثال موسسه ملی قلب، ریه و خون بیان می‌دارد که میانگین فشار خون بالا در بزرگسالان ۱۴۰ میلی متر جیوه و بالاتر است. اما انجمن قلب آمریکا معتقد است زمانی که فشار خون افراد بالای ۱۳ میلی متر جیوه باشد افراد دچار این مشکل هستند و سازمان پیشگیری و کنترل بیماری ‌ها معتقد است چنانچه فشار خون افراد بین ۱۲۰ تا ۱۳۹ میلی متر جیوه باشد آن‌ها در معرض خطر فشار خون بالا قرار دارند.

از آنجا که فشار خون بالا یکی از عوامل خطرناک برای ابتلا به بیماری‌های قلبی و سکته مغزی محسوب می‌شود پزشکان اغلب توصیه می‌کنند که بیماران به ویژه افراد مسن فشار خون خود را به طور مرتب بررسی کنند. با وجود مشکلاتی که فشار خون بالا برای سلامت افراد دارد محققان آلمانی به تازگی کشف کرده‌اند که بالا بودن فشار خون ممکن است برای افراد مسن مشکلات تهدید سلامت همراه نداشته باشد و حتی فشار خون بالا ممکن است برای افراد بالای ۸۰ سال مزایایی نیز داشته باشد.

در بررسی‌های جدید داده‌های پزشکی هزار و ۶۲۸ زن و مرد با میانگین سنی ۸۱ که همگی آن‌ها بالای ۷۰ سال سن داشتند و داروهای فشار خون مصرف می‌کردند ارزیابی شد. محققان این مورد را بررسی کردند که فشار خون چگونه خطر مرگ و میر افراد را افزایش می‌دهد. همچنین پژوهشگران آلمانی جنسیت افراد، انتخاب شیوه زندگی، شاخص توده بدنی (BMI) و داروهایی را که شرکت کنندگان برای کنترل فشار خون بالا مصرف می‌کردند ارزیابی کردند.

نتیجه بررسی‌های محققان نشان داد احتمال مرگ در افراد بالای ۸۰ سال که فشار خون آن‌ها از  ۱۴۰ بر ۹۰ جیوه پایین تر بود بیشتر از شرکت کنندگانی بود که فشار خون بالاتری داشتند. این ارتباط حتی در میان افرادی که قبلا سکته مغزی و یا سکته قلبی داشتند مشابه بود. درنتیجه فشار خون بالا همیشه برای افراد مسن خطرناک نیست و شیوه‌های درمان فشار خون بالا باید با توجه به نیاز افراد صورت گیرد.

کد خبر 370337

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.