بازی دوگانه روسیه در سوریه

ایران و کشورهای همسایه در هفته‌ای که گذشت شاهد تحولات مختلفی بوده‌اند، اما همکاری نظامی قطر و انگلیس، ادامه رایزنی های روسیه و اسرائیل و خوشنودی عربستان از درج نام حزب‌الله در لیست سازمان‌های تروریستی انگلیس از مهمترین این تحولات بوده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، جمهوری اسلامی ایران با دارا بودن بیش از ۶۰۰۰ کیلومتر مرز زمینی و ۲۷۰۰ کیلومتر مرز آبی با ۱۵ کشور همسایه است که با افغانستان، پاکستان، جمهوری آذربایجان، ترکمنستان، ترکیه، عراق و ارمنستان دارای مرز خاکی و با قزاقستان، روسیه، عمان، قطر، امارات، بحرین، عربستان و کویت دارای مرز آبی است. تعدد همسایگان در کنار مسائل امنیتی و سیاسی متنوع آنها تأثیرات مستقیم بر امنیت و ثبات منطقه و مناسبات این کشورها با جمهوری اسلامی ایران دارد.

خبرگزاری ایمنا بر اساس رسالت خبررسانی و آگاهی بخشی در نظر دارد آخرین تحولات سیاسی منطقه را به‌ صورت هفتگی در اختیار مخاطبین خود قرار دهد؛ بر این اساس مهمترین تحولات سیاسی کشورهای همسایه را  می‌توانید در روزهای پنجشنبه هر هفته در ایمنا دیپلماتیک مطالعه کنید:

قطر و انگلیس همکاری نظامی را بررسی کردند

وزیر دفاع قطر با رئیس ستاد کل ارتش انگلیس روابط

روز سه شنبه- ۱۴ اسفندماه- وزارت دفاع قطر بدون ذکر جزئیاتی در بیانیه‌ای اعلام کرد، خالد بن محمد العطیه، وزیر دفاع قطر و نیکولاس کارتر، رئیس ارتش انگلیس ضمن دیدار در دوحه درباره روابط دوجانبه میان نیروهای مسلح دو کشور با یکدیگر بحث و تبادل نظر کردند.

تمیم بن حمد، امیر قطر در سال ۲۰۱۸ در انگلیس گروه عملیات مشترک میان نیروی هوایی دوحه و لندن را با هدف تقویت پتانسیل‌ نیروهای هوایی قطر کلید زد. این گروه در نوع خود در منطقه منحصر به فرد بوده و هسته عملیات مشترک آتی میان نیروهای مسلح دو طرف محسوب می‌شود. گروه عملیات مشترک همه عملیات‌های هوایی به منظور تضمین آمادگی رزمی خلبانان و کادر فنی قطر و انگلیس را شامل می‌شود.

رایزنی پسکوف و نتانیاهو

پوتین نتانیاهو

پیرو دیدار چهارشنبه گذشته بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در مسکو سخنگوی کرملین روز سه شنبه- ۱۴ اسفندماه- گفت: رئیس‌جمهوری روسیه و نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی درباره فرمت‌های متفاوت همکاری در سوریه رایزنی کردند، اما جزئیات اینکه چه فرمتی و کدام طرف‌ها مشارکت خواهند کرد در دست بررسی است.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین به خبرنگاران گفت: در واقع فرمت‌های متفاوت تعامل میان روسیه و اسرائیل برای برقراری ثبات بیشتر و عادی‌سازی شرایط در سوریه و اطراف آن از جمله مسائل حساس تمام طرف‌های ذی‌نفع مورد بحث و بررسی قرار گرفت. اطلاع داریم که طرف‌های متفاوت، مسائل حساس خودشان را در این موضوع دارند. هنوز بسیار زود است که بگوییم کدام فرمت‌ها و کدام ترکیب مشارکتی وجود خواهد داشت. این مساله مشخص خواهد شد.

 درج نام حزب‌الله لبنان در لیست سازمان‌های تروریستی انگلیس و خوشنودی عربستان

وزارت خارجه عربستان

روز سه شنبه- ۱۴ اسفندماه- یک منبع مسؤول در وزارت خارجه عربستان ضمن استقبال از تروریستی خواندن دو شاخه نظامی و سیاسی آن، این اقدام را "گامی مهم و سازنده در راستای تلاش‌ها برای مبارزه با تروریسم در سراسر جهان" توصیف کرد.

این منبع اعلام کرد که ضروری است جامعه جهانی جا پای عربستان و انگلیس بگذارد و  موضعی سرسخت و منسجم علیه حزب‌الله که به ادعای این منبع عامل بی‌ثباتی منطقه است اتخاذ کند.

پارلمان انگلیس پیش از این درج نام حزب‌الله لبنان با دو شاخه نظامی و سیاسی آن را در لیست سازمان‌های تروریستی تصویب کرد.

اسلام آباد: تنش‌های میان هند و پاکستان می‌تواند بر روند صلح افغانستان تاثیر بگذارد

لودهی

ملیحه لودهی، نماینده دائم پاکستان در سازمان ملل روز سه شنبه- ۱۴ اسفندماه- اعلام کرد: تنش‌های میان هند و پاکستان می‌تواند بر روند صلح افغانستان تأثیر بگذارد. اکنون توجه بیشتر ما بر تهدیدات احتمالی نظامی علیه کشورمان است.

او در پاسخ به سئوال دیگری درباره تنش‌های اخیر میان پاکستان و هند درباره مساله کشمیر گفت: این تهدیدها تنها از جانب هند هستند.

این اظهارات در حالی بیان شد که مذاکرات افغانستان در حال حاضر میان زلمای خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان و هیئت طالبان در قطر برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: هم افغانستان و هم مساله کشمیر دو امر بسیار مهم هستند، اما اکنون در مرز شرقی ما حمله‌ای انجام گرفته است آنها جنگنده‌هایشان را به سمت مرزهای ما فرستاده‌اند. افغانستان وضعیت متفاوتی دارد و ما خواهان پایان جنگ هستیم. ما نمی‌خواهیم تهدیدی از سوی مرز غربی خود دریافت کنیم.

عربستان امیدوار به حفظ معاهده تسلیحاتی کانادا است 

پرچم کانادا و عربستان

دولت عربستان روز سه شنبه- ۱۴ اسفندماه- با وجود صحبت‌های جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا مبنی بر خروج اتاوا از توافق تسلیحاتی گفت، بر این باور است که کانادا بر معاهده تسلیحاتی چندین میلیارد دلاری‌اش با ریاض پایبند می‌ماند. 

عادل الجبیر، وزیر مشاور در امور خارجه عربستان در یک نشست خبری در ریاض گفت: با توجه به توافق تسلیحاتی کانادا ما بر این باوریم که دولت اتاوا به دنبال این توافق است، بنابراین اظهارات مطرح شده برای امور داخلی است.

مخالفان سیاسی با اشاره به قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار مخالف دولت سعودی و دخالت عربستان در جنگ یمن به نخست وزیر کانادا تاکید دارند که باید از توافق تسلیحاتی که توسط دولت محافظه کار قبلی پذیرفته شده بود خارج شود. روابط بین کانادا و عربستان از زمان مناقشه دیپلماتیک درباره حقوق بشر متشنج شده است.

روسیه آی‌ان‌اف را تعلیق کرد

image.png

پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه روز دوشنبه- ۱۳ اسفندماه -فرمان تعلیق عضویت کشورش در پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد (INF)  را به امضا رساند و عضویت مسکو در پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد (INF) را رسماً تعلیق کرد.

به گزارش راشا تودی، بر اساس اعلام کرملین، روسیه رسماً عضویت در این پیمان امضا شده در دوران جنگ سرد را تعلیق کرده و این تصمیم خود را به اطلاع آمریکا نیز رسانده است.

کرملین اعلام کرده است، در صورتی که آمریکا موارد پیشین نقض مفاد پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد را مرتفع سازد، این پیمان قابل احیا خواهد بود در غیر این صورت این پیمان دیگر موضوعیتی نخواهد داشت.

دوحه خواستار تحقیقات جامع در پرونده قتل خاشقجی

وزارت خارجه قطر.JPG

 لولوة الخاطر، سخنگوی وزارت خارجه قطر روز یکشنبه- ۱۲ اسفندماه- تأکید کرد، کشورش تدابیر اتخاذ شده از سوی ترکیه برای تحقیقات در پرونده قتل جمال خاشقجی روزنامه‌نگار منتقد سعودی را تأیید می‌کند.

وی گفت: ما اقداماتی را که ترکیه برای تحقیقات در پرونده قتل خاشقجی در پیش گرفته تأیید کرده و همه گروه‌های مربوطه را به همکاری در این تحقیقات تشویق می‌کنیم. قطر نیز به جمع کشورهایی پیوسته که خواستار اجرای تحقیقاتی جامع در این پرونده هستند.

الخاطر افزود: با وجود این که خاشقجی یک شهروند عربستانی بود و جنایت قتل او در خاک ترکیه انجام شد، این جنایت نمی‌تواند موضوع داخلی عربستان در نظر گرفته شود.

دیدار مسعود بارزانی و ایاد علاوی

مسعود بارزانی و ایاد علاوی

مسعود بارزانی، رئیس سابق اقلیم کردستان و رئیس حزب دموکرات کردستان عراق در جریان دیدار روز یکشنبه- ۱۲ اسفندماه- با رئیس ائتلاف الوطنیه این کشور به بررسی حل مشکلات میان اربیل و بغداد پرداخت. 

 در جریان این دیدار بارزانی و علاوی در خصوص پیشرفت حاصل در روند سیاسی در بغداد و اقلیم کردستان عراق و همچنین راه‌حل‌های بحران میان دو طرف به بحث و تبادل‌نظر پرداختند.

روابط میان اقلیم کردستان عراق و دولت مرکزی در بغداد در اواخر سال ۲۰۱۷ پس از برگزاری همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان متشنج شده است. طی ماه‌های اخیر روابط میان دو طرف به تدریج بهبود یافته است.

ترکیه: در بازسازی عراق مشارکت می‌کنیم

چاووش‌اوغلو

مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه روز شنبه- ۱۱ اسفندماه- در دیدار با نمایندگان نهادهای جامعه مدنی با اشاره به اینکه کشورش نقش مهمی در بازسازی عراق ایفا خواهد کرد، اعلام کرد آنکارا قصد دارد گذرگاه مرزی جدیدی را با عراق افتتاح کند. 

چاووش اوغلو اظهار کرد: عراق از پتانسیل‌هایی برخوردار است که می‌تواند آن را به گزینه‌ای برای افزایش معاملات تجاری با ترکیه تبدیل کرده و حجم معاملات دو کشور را از ۱۰ میلیارد دلار کنونی به ۱۰۰ میلیارد دلار افزایش دهد.

وزیر خارجه ترکیه در ادامه گفت که کشورش قصد دارد گذرگاه مرزی جدیدی با عراق در نزدیکی روستای "اوفاکوی" در استان "شرناق" واقع در جنوب شرق این کشور افتتاح کند.

گردآوری و تنظیم از: پاتریک ساهاکیان- خبرنگار سیاسی ایمنا

کد خبر 369570

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.