۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۵
تشخیص سرطان با یک قطره خون

محققان به تازگی ابزار جدیدی برای تشخیص بیماری سرطان ابداع کرده‌اند که قادر است با یک قطره کوچک از خون افراد، این بیماری مهلک را تشخیص دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، تشخیص برخی از انواع سرطان‌ها نظیر سرطان تخمدان تا زمانی که بیماری به مرحله پیشرفته نرسیده باشد، ممکن نیست. اما محققان انگلیسی و آمریکایی به تازگی یک ابزار نوآورانه برای شناسایی آسان سرطان کشف کرده‌اند. این ابزار بسیار حساس است و می‌تواند با یک نمونه بسیار کوچک از خون افراد، بیماری را تشخیص دهد.

ابزار جدید که "۳-D-nanopatterned microfluidic chip" نام دارد، نشانگرهای این بیماری مهلک را با آزمایش یک قطره کوچک از خون افراد، آشکار می‌کند. در این روش با فیلتر کردن سلول‌های اکسیوزوم (exosomes)، بیماری سرطان قابل تشخیص است. این سلول‌ها در واقع کیسه‌های کوچکی هستند که سلول‌های eukaryotic آن‌ها را تولید می کنند.

در صورتی که فرد به بیماری سرطان مبتلا باشد، سلول‌های اکسیوزوم شامل اطلاعات زیستی خواهند بود که رشد و گسترش تومورها را بر عهده خواهند داشت. اگرچه تمام سول‌ها، اکسیوزوم تولید می‌کنند، اما سلول‌های سرطانی در مقایسه با سایر سلول‌ها در این فرایند فعال‌تر هستند.

برای ارزیابی میزان تاثیرگذاری تراشه جدید، محققان از نمونه بالینی خون مبتلایان به سرطان تخمدان که تشخیص آن سخت است، استفاده کردند. یافته‌های جدید نشان داد که ابزار جدید قادر است سرطان تخمدان را با استفاده از کوچکترین مقدار پلاسمای خون افراد شناسایی کند.

با توجه به اینکه این بیماری در اکثر زنان در مرحله پیشرفته تشخیص داده می‌شود و برای اغلب آن‌ها غیر قابل علاج است، کشف تازه محققان انگلیسی و آمریکایی بسیار اهمیت دارد. همچنین تولید این ابزار آسان و استفاده از آن مقرون به صرفه است و به این ترتیب هزینه زیادی شامل حال بیماران نمی‌شود.

موضوع قابل توجه اینکه استفاده از ابزار جدید تنها محدود به بیماران مبتلا به سرطان تخمدان نمی‌شود، بلکه پزشکان می‌توانند در آینده انواع بیماری‌ها و سرطان‌ها را شامل سرطان پستان و سرطان روده بزرگ با کمک این ابزار جدید تشخیص دهند.

کد خبر 368881

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.