با خوردن این میوه از بیماری‌های قلبی در امان بمانید

بررسی‌های جدید محققان انگلیسی نشان می‌دهد که مصرف میوه بلوبری، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را تا حدود ۲۰ درصد کاهش می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، محققان معتقد هستند که ماده "فیتوشیمی" موجود در میوه بلوبری که باعث آبی شدن رنگ این میوه شگفت‌انگیز می‌شود، سلامت قلب افراد را به طور چشمگیری افزایش می‌دهد. همچنین تاثیر مثبت بلوبری در کاهش فشار خون، مانند مصرف داروهای کاهنده فشار خون است.

فشار خون باعث ایجاد فشار بر سیستم قلبی عروقی می‌شود که این مشکل در دراز مدت می‌تواند به نارسایی قلبی، سکته مغزی و نارسایی کلیه منجر شود. موسسه ملی بهداشت (NIH) به افرادی که دارای فشار خون بالا هستند، توصیه می‌کند با رعایت رژیم غذایی سالم، ورزش، ترک سیگار و حفظ وزن سالم به کنترل این وضعیت کمک کنند.

بررسی‌های پیشین نشان می‌دهد که به غیر از کلم بروکلی، اسفناج و ماهی، انواع توت‌ها نیز به دلیل دارا بودن آنتی اکسیدان "پلی فنول"، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهند. اما بررسی‌های جدید محققان گروه علوم تغذیه در کالج "کینگ" لندن به تاثیر مصرف بلوبری، میوه‌ای توت مانند به رنگ آبی تیره بر سیستم قلبی عروقی پرداخته است.

محققان انگلیسی شرکت کنندگان را به دو گروه تقسیم کردند که یک گروه روزانه ۲۰۰ گرم بلوبری و گروه دیگر نوعی نوشیدنی دیگر مصرف می‌کردند. سپس فشار خون افراد و اتساع عروق ناشی از جریان سرخ رگ‌های بازو (FMD)  را در آن‌ها ارزیابی کردند.

FMD یکی از مشخصه‌هایی است که خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و همچنین چگونگی گشودگی سرخ رگ‌های بازو را در زمانی که جریان خون شدیدتر است، نشان می‌دهد. محققان تاثیرات مثبت بلوبری را دو ساعت پس از مصرف در شرکت کنندگان بررسی کردند. یافته‌های جدید نشان می‌دهد "آنتوسیانین‌های" خالص که در این میوه جادویی وجود دارد، عملکرد "اندوتلیال" قلب را بهبود می‌بخشد.

اندوتلیال، لایهٔ نازکی از سلول‌ها است که درون رگ‌های خونی و لنفاوی را می‌پوشاند. این لایه از سلول‌هایی تشکیل شده که به کنترل انقباض و اتساع شریان‌ها کمک می‌کند و نقش مهمی در لخته شدن خون و کنترل فشار خون افراد دارد.

نتایج بررسی‌های جدید نشان می‌دهد یک ماه پس از مصرف روزانه ۲۰۰ میلی گرم بلوبری، فشار خون شرکت کنندگان حدود ۵ میلی متر جیوه (mm Hg) کاهش یافت، بدین معنا که با مصرف همیشگی میوه بلوبری، افراد می‌توانند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را تا حدود ۲۰ درصد کاهش دهند.

کد خبر 368540

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.