اصلاح ۲ رقم جدید پنبه با بهره‌گیری از فناوری‌های هسته‌ای

در موسسه تحقیقات پنبه کشور، از دو محصول جدید پنبه موتانت با بهره‌گیری از فناوری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای در استان گلستان رونمایی شد.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی برای اولین‌بار در کشور از دو محصول پنبه موتانت "پرتو" و "تابان" دارای خصوصیات متحمل به شوری و بیماری پژمردگی ورتیسیلیومی رونمایی شد که ارقام مذکور طی یک برنامه تحقیقاتی ۱۴ ساله، با تلاش محققان موسسه تحقیقات پنبه کشور با همکاری پژوهشکده کشاورزی هسته‌ای به ثمر نشسته است.

ویژگی‌های شاخص رقم پنبه "پرتو" شامل؛ افزایش عملکرد ۹۷۰ کیلوگرم نسبت به میانگین راندمان کشور، متحمل به بیماری پژمردگی و ورتیسیلیومی (قابل کشت در خاک‌های آلوده) و شوری خاک (شوری ۸ تا ۱۲ دسی زیمنس برمتر)، کیفیت الیاف استاندارد با کیل مطلوب و مناسب برای مناطق معتدل تا گرم و خشک است.

ویژگی‌های شاخص رقم پنبه "تابان" افزایش عملکرد ۱۱۷۰ کیلوگرم نسبت به میانگین راندمان کشور، زودرس یا میانگین طول دوره رسیدگی ۱۳۵ تا ۱۴۰ روز، متحمل به شوری خاک (شوری ۸ تا ۱۲ دسی زیمنس برمتر)، کیفیت الیاف استاندارد با کیل مطلوب و مناسب برای مناطق گرم و خشک کشور است.

این دو رقم در آبان ماه ۱۳۹۷ توسط کمیته ملی معرفی ارقام سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی تایید و نامگذاری شد تا از فصل زراعی آتی در اختیار پنبه‌کاران کشور قرار گیرد.

کد خبر 367595

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.