رشد ۵۴ برابری شمار تصفیه‌خانه فاضلاب شهری در ۴۰ سال اخیر

دستاوردهای بخش آب و فاضلاب در ۴۰ سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی موارد گوناگونی را دربرمی گیرد که اجرای ۶۴ هزار کیلومتر شبکه فاضلاب در کشور و رشد ۵۴ برابری ساخت تصفیه‌خانه‌های فاضلاب شهری از آن جمله است.

به‌گزارش ایمنا، شبکه پیام رسان وزارت نیرو امروز (جمعه) بخشی از دستاوردهای بخش آب و فاضلاب در دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی را منتشر کرد.

بر پایه این گزارش، شمار تصفیه‌خانه‌های فاضلاب شهری از چهار واحد در سال ۱۳۵۷ ‌اکنون با افزایش ۵۴ برابری به ۲۱۶ واحد رسیده است.

طول شبکه‌ جمع‌آوری و خطوط انتقال فاضلاب شهری از ۲۸۰۰ کیلومتر در اوایل انقلاب به ۴۸ هزار و ۸۰۲ کیلومتر در ابتدای دولت یازدهم و ۶۴ هزار و ۱۶۰ کیلومتر در زمان حاضر افزایش یافته است.

شمار مشترکان فاضلاب شهری نیز از ۲۸۰ هزار فقره در اوایل انقلاب، به چهار میلیون و ۶۸۳ هزار فقره در ابتدای دولت یازدهم و هفت میلیون و ۴۰۰ هزار فقره در زمان حاضر رسیده است.

در آغاز دولت تدبیر و امید تعداد ۱۶۸ واحد تصفیه‌خانه فاضلاب در کشور فعال بود که این رقم هم‌اکنون به ۲۱۶ واحد در سال ۹۷ رسیده است. 

با احتساب این تعداد، در دولت تدبیر و امید ۵۰ واحد تصفیه‌خانه در استان‌های مختلف ساخته شد.

جمعیت کنونی زیر پوشش سامانه فاضلاب شهری نسبت به سال ۹۲ حدود ۱۰.۴۸ درصد افزایش یافته و از ۳۸.۸۲ درصد در سال ۹۲ به ۴۹.۳ درصد در سال ۹۷ رسید.

به عبارت دیگر جمعیت زیر پوشش سامانه فاضلاب شهری نسبت به اوایل انقلاب حدود ۶ برابر افزایش یافته و از هشت میلیون و ۵۰۰ هزار نفر به ۴۹ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر رسیده است.

جمعیت روستایی زیر پوشش آب بهداشتی نیز از ۲ میلیون نفر در سال ۱۳۵۷ به ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در آذر سال ۱۳۹۷ رسید و رشد ۸.۴ برابری را رقم زد.

همچنین جمعیت ۱۲ درصدی روستاهای بهره‌مند از آب و فاضلاب با افزایش ۶.۲ برابری نسبت به روزهای اول انقلاب، به ۷۴.۰۹ درصد رسید.

در این میان، بهره‌مندی هشت هزار و ۹۵۹ روستا با جمعیت ۶ میلیون نفر از آب شرب پایدار، سهم تلاش دولت تدبیر و امید بوده است.

بر اساس آمار موجود، طول شبکه توزیع آب روستایی در اوایل انقلاب ۳۶ هزار و ۵۸۵ کیلومتر بود که اکنون به ۱۸۱ هزار و ۱۰۸ کیلومتر رسیده است. طول خطوط انتقال آب روستایی نیز از ۱۴ هزار کیلومتر به ۱۰۹ هزار و ۱۱۷ کیلومتر رسیده است.

کد خبر 366318

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.