چرا از طعم تلخ قهوه لذت می‌بریم؟

یافته‌های جدید نشان می‌دهد که برخی افراد از نظر ژنتیکی آمادگی دریافت طعم تلخ را داشته و از این نوشیدنی تلخ لذت می‌برند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، تلخی یکی از طعم هایی است که تقریبا تمام افراد آن را چشیده‌اند. طعم‌ها معمولا سلیقه‌ای هستند، به صورتی که افراد، طعم تلخ و طعم‌های دیگر را بر اساس ذائقه خود تعیین می‌کنند. برای مثال ممکن است غذایی برای یک فرد بسیار شور باشد و برای فرد دیگر بی‌نمک محسوب شود.

 اما یافته های جدید نشان می‌دهد که برخی افراد ممکن است به لحاظ ژنتیکی از طعم‌های خاصی لذت ببرند. محققان دانشگاه "Northwestern" در پی یافتن پیچیدگی‌های قهوه و علت خوشایند ‌بودن طعم تلخ قهوه برای افراد بوده‌اند. به گفته آن‌ها یکی از علل طعم‌های تلخ و تند می‌تواند ناشی از وجود مواد سمی مانند "آلکالوئیدها" در گیاهان سمی باشد.

در واقع برخی افراد نسبت به طعم تلخ قهوه، واکنش منفی دارند، اما نمی‌توان منکر شد که قهوه با وجود طعم تلخ خود یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌های جهان است و افرادی وجود دارند که از نوشیدن قهوه لذت می‌برند.

محققان دانشگاه Northwestern به تازگی ارتباط میان حساسیت ژنتیکی افراد نسبت به موادی که دارای طعم تلخ هستند و نوشیدنی‌های تلخ مورد مصرف آن‌ها را بررسی کردند. آن‌ها پاسخ‌های بیش از ۴۰۰ هزار زن و مرد را در مورد مصرف نوشیدنی‌ها ارزیابی کردند و برای مقایسه تنوع ژنی افراد در مورد مصرف قهوه و چای از یک شیوه تجربی طبیعی به نام تصادفی سازی مندلی "Mendelian randomization" استفاده کردند.

نتیجه بررسی‌ها نشان داد افرادی که نسبت به طعم تلخ قهوه حساسیت بیشتری دارند، این نوشیدنی را بیشتر مصرف می‌کنند. محققان تاثیر قهوه را بر روی مغز بررسی کرده و معتقد هستند برخی افراد از نظر ژنتیکی آمادگی دریافت طعم تلخ را دارند.

کد خبر 362256

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.