استفاده از فاضلاب در تولید مواد غذایی منجر به بیماری شده است

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با اشاره به اینکه بسیاری از بیماری‌ها از طریق غذا به بدن انسان منتقل می‌شود، گفت: به علت ورود فاضلاب بیماری‌هایی در استان ایجاد شده است و در حقیقت مردم اصفهان از همه نظر، آب و هوا و خاک در معرض آلودگی قرار دادند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سید رحمان دانیالی پیش از ظهر امروز چهارشنبه در همایش روز جهانی خاک با بیان اینکه در سال‌های اخیر به محیط زیست و خاک ناخدمتی شده است، اظهار کرد: مشکلاتی که محیط زیست با آن دست و پنجه نرم می‌کند، قابل تامل است و زمان آن رسیده که به جای صحبت کردن، در راستای رفع مشکلات اقدام کنیم‌.

وی گفت: اعتراف جهاد کشاورزی به برخی  کوتاهی‌ها در خصوص کشاورزی و خاک، قابل تقدیر است.

دانیالی ادامه داد: حدود دو میلیارد تن فرسایش خاک در کشور خسارتی حدود ۵۶ میلیارد دلار برای کشور به دنبال دارد که عددی قابل تامل است.

تغییر کاربری سالانه ۳۰ هزار هکتار زمین کشاورزی در کشور

وی با اشاره به تغییرات کاربری ۳۰ هزار هکتار  اراضی کشاورزی در کشور گفت: ما براساس تبصره ماده یک امضا مجوز قانونی تغییر اراضی را  صادر می‌کنیم و می‌گوییم خدا ما را ببخشد

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان افزود:  همواره ۳۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی این خاک و  قصه پر غصه اجدادی من با این چنین مشکلات درگیر بوده اما در دوره ما ببشتر است .

وی با اشاره به مشکلات ناشی از عدم تخصیص حق‌آبه تالاب گاوخونی اظهار کرد: اراضی کشاورزی درجه یک اصفهان دستخوش تغییرات شده است.

دانیالی ادامه داد: پساب و فاضلابی که در اراضی کشاورزی رهاسازی و استفاده می‌شود سبب نابودی خاک کشاورزی است و البته بخشی از فرسایش خاک هم به سبب کشت نامناسب است.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از بیماری‌ها از طریق غذا به بدن انسان منتقل می‌شود، افزود : به علت ورود فاضلاب بیماری‌هایی در استان ایجاد شده است و در حقیقت مردم اصفهان از همه نظر، آب و هوا و خاک در معرض آلودگی قرار دادند.

دانیالی گفت: دانشگاه صنعتی اصفهان در خصوص پسماندهای ویژه و جلوگیری از خطرسازی آنها در محیط زیست مطالعه جامعی انجام داد که متاسفانه پس از 10 سال تحقیق این مطالعات به دلایل دانسته و ندانسته محکوم شد اما ورود کارگروه آمایش سرزمین برای ارایه راهکارهایی برای دفع مناسب پسماند کمک کننده بوده است.

مدیرکل حفاطت محیط زیست استان با اشاره به اینکه بیشترین دورریز کاغذ در ادارات و سازمان‌ها است، افزود: برای پرینت هر کاغذ ۱۳ لیتر آب پنهان مصرف می‌شود و برای کتب درسی دانش‌آموزان حدود ۱۱۵ میلیون متر مکعب آب هدر می‌رود که باید مورد بررسی قرار گیرد.

در خصوص محیط زیست و خاک کشور بد عمل کرده‌ایم

وی ادامه داد: بهره‌برداری بیش از حد از آب‌های زیرزمینی می‌تواند نفوذ آب‌های شور را به همراه داشته باشد به ازای هر یک متر افت آب شیرین،  حدود ۴۰ متر نفوذ آب شور به اراضی همانگونه که در استان قم این اتفاق را شاهد بودیم .

دانیالی گفت: حدود ۳۵ میلیون تن دور ریز مواد غذایی در کشور ما وجود دارد که  معادل با کمک غذایی به حدود ۸۰۰ میلیون نفر از  ۹۰۰ میلیون گرسته جهانی است، این دور ریزها حرام است.

وی اصافه کرد: ما در خصوص محیط زیست و خاک کشور بد عمل کرده‌ایم ، پسماندهای ویژه به خاک کشور لطمه می‌زنند که در  کارگروه آمایش سرزمین در حال بررسی مشکلات تغییر کاربری اراضی کشاورزی به انبارهای صنعتی و تاثیر پسماندهای ویژه و ارایه راهکارهایی برای حفظ خاک از آلودگی‌ها هستیم .

دانیالی گفت : دست به دست هم دهیم که این خاک در این مزرعه  پاک به جز مهر، بجز عشق،  دگر هیچ نکاریم .

کد خبر 361938

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.