۲۷ آذر ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۳
پلک‌ها هم صحبت می‌کنند!

محققان هلندی به تازگی دریافته‌اند پلک زدن نوعی راهنمای بصری است که بر روی مکالمات روزمره ما تاثیر می‌گذارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، اکثر افراد به طور متوسط هر روز بیش از ۱۳ هزار بار پلک‌های خود را باز و بسته می‌کنند. در واقع پلک زدن یکی از سریع‌ترین حرکات و رایج‌ترین عکس العمل‌های صورت است. عملکرد اصلی پلک‌زدن محافظت از کره چشم است، اما ۱۳ هزار بار پلک زدن برای انجام این وظیفه بسیار زیاد است. این موضوع نشان می‌دهد که اهمیت پلک زدن در زندگی انسان‌ها بیش از ایفای یک نقش است.

انسان‌ها می‌توانند با نگاه کردن به یکدیگر، چهره هم را خوانده و معنای سخنان همدیگر را درک کنند و یا نشانه‌های بسیار ظریف را از حالت دهان یا ابروی فرد مقابل  تشخیص دهند. محققان موسسه روانشناسی"مکس پلانک" هلند در پی یافتن پاسخ این پرسش بوده اند که آیا مدت زمان پلک زدن افراد می‌تواند معنای خاصی به طرف مقابل انتقال دهد یا خیر؟

به گفته آن‌ها گفتگو کردن مانند یک خیابان دوطرفه است. زمانی که یک فرد در حال صحبت کردن باشد، فرد دیگر با حرکات زبانی و یا تکان دادن سر نسبت به سخنان او واکنش نشان می‌دهد. محققان هلندی عقیده دارند که بر هم زدن پلک چشم‌ها پیامی به طرف مقابل، منتقل می‌کند که ما بطور ناخوداگاه آن را درک می‌کنیم. بررسی‌های محققان نشان می‌دهد که پلک زدن باعث تبادل اطلاعات شده و مدت زمان پلک زدن، چگونگی رفتار افرادی را که در یک گفتگو شرکت دارند تغییر می‌دهد.

پژوهشگران هلندی در بررسی‌های خود از تکنولوژی واقعیت مجازی استفاده کردند، به گونه‌ای که شرکت کنندگان با یک شنونده مجازی رو به رو بودند که از آن‌ها سوال می‌کرد و افراد به پرسش‌های او پاسخ می‌دادند. شنونده مجازی هنگام شنیدن پاسخ‌ها مانند گفتگوهای زندگی واقعی، واکنش نشان داده، سر خود را تکان می داد.

نتیجه بررسی‌ها نشان می‌دهد زمانی که مدت زمان پلک زدن شنونده مجازی بیشتر باشد، پاسخ شرکت کنندگان چند ثانیه کوتاه‌تر شده و بیانگر این حقیقت است که نشانه‌های غیر زبانی در گفتگوها اثر داشته و پلک زدن طولانی تر به معنای درک موضوع است.

کد خبر 361757

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.