ایجاد ارزش افزوده از پسماند به سرمایه‌گذاری نیاز دارد

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان گفت: پسماندهای غیرارگانیک خانگی در آینده نزدیک از طریق تبدیل به سوخت مشتق از پسماند (RDF) می‌تواند به منبعی برای ایجاد ارزش افزوده تبدیل شود که نیاز به سرمایه‌گذاری زیادی دارد.

علی دهنوی در گفت‌و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: سازمان مدیریت پسماند در حال پیگیری آیین نامه اجرایی برای ساماندهی نخاله های ساختمانی است که با استقرار سیستم بازیافت این پسماندها، علاوه بر ایجاد درآمد و ارزش افزوده، گام مهمی در راستای کاهش استفاده و بهره برداری از طبیعت ( برای تامین مواد اولیه) و توسعه پایدار است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان افزود: در سایه فرهنگ سازی‌های انجام شده، شهروندان پسماندهای خشک خانگی را به ایستگاه های ثابت بازیافت تحویل می دهند که پس از انتقال آنها به سازمان پسماند و واگذاری به صنایع تبدیلی، بازیافت انجام شده و ایجاد درآمد محدودی می کنند.

دهنوی ادامه داد: فقط در صورتی هزینه های دفع پسماند کاهش می یابد که شهروندان با تفکیک مناسب پسماند تَر و خشک از مبدأ با سازمان مدیریت پسماند همکاری کنند زیرا با تفکیک مناسب در مبدا حجم پسماند ورودی به تاسیسات پردازش کاهش می یابد و به این ترتیب پسماند کمتری به محل دفن وارد می شود.

وی با اشاره به اینکه با تفکیک مناسب پسماند در مبدأ و فروش مواد قابل بازیافت به صنایع تبدیلی، بخشی از هزینه های دفع و پردازش قابل جبران خواهد بود، گفت: با استفاده از تکنولوژی‌های نوین نیز می توان درآمد مناسب‌تری نسبت به شرایط فعلی داشت.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان ادامه داد: با این‌ وجود درآمدزایی به روش‌های نوین به سرمایه‌گذاری هنگفتی نیاز دارد تا بخشی از هزینه‌ها را جبران و زمینه را برای ایجاد ارزش افزوده و درآمدزایی فراهم کند.

دهنوی با بیان اینکه بهره گیری از روش‌های نوین با توجه به نوع پسماند می‌تواند درآمد و ارزش افزوده مناسبی را ایجاد کند، افزود: پسماندهای خانگی را می‌توان به سه دسته عمده پسماندهای ارگانیک (باقیمانده مواد غذایی)، پسماندهای غیرارگانیک (مواد پلاستیکی، منسوجات و ...) و پسماندهای خشک (قابل بازیافت) تقسیم کرد.

وی افزود: پسماندهای ارگانیک در حال حاضر به روش هوازی به کود کمپوست تبدیل می شود و هرچند این کود پس از تولید به فروش می رسد اما هزینه های تولید این کود بیشتر از درآمد حاصل از فروش آن است.

سالانه ۱۳۰ میلیارد تومان برای جمع آوری و دفع پسماندهای اصفهان هزینه می شود

دهنوی با اشاره به اینکه مصرف منابع طبیعی و تولید پسماند هزینه هایی را بطور مستقیم یا غیرمستقیم به طبیعت و محیط زیست تحمیل می کند، اظهار کرد: در همه دنیا چرخه تولید، جمع آوری و مدیریت دفع پسماند فرآیندی هزینه‌بَر است، در شهر اصفهان نیز مدیریت پسماند و رُفت و روب شهری یک هزینه تلقی می شود.

وی افزود: سالانه بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان برای جمع‌آوری پسماند شهر اصفهان و علاوه بر آن بالغ بر ۳۰ میلیارد تومان برای مدیریت دفع و پردازش آن از سوی شهرداری هزینه می شود.  

وی با بیان اینکه بخش زیادی از بودجه های خدمات شهری برای جمع آوری پسماند و مدیریت دفع آن هزینه می شود، خاطرنشان کرد: مدیریت جامع پسماند با روش‌های مرسوم به خودی خود نمی تواند هزینه‌هایش را جبران کند بنابراین با توجه به هزینه‌بَر بودن چرخه پسماند، بهره‌برداری اقتصادی از آن امکان پذیر نیست.

دفن هر کیلوگرم پسماند خاک را برای هزاران سال غیرقابل استفاده می کند

دهنوی با اشاره به اینکه دفن هر کیلوگرم پسماند خاک را برای هزاران سال غیرقابل استفاده می کند، افزود: در آیین نامه سازمان مدیریت پسماند، دفن در زمین در آخرین مرحله امحا قرار دارد زیرا با هیچ رقم ریالی نمی توان ارزش تخریب خاک را اندازه گرفت و باید از آلودگی خاک با جدیت جلوگیری کرد.

وی با بیان این مطلب تصریح کرد: تلاش سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان در راستای به حداقل رساندن میزان دفن در زمین، حرکت به سوی بازیافت و احیای حداکثری مواد و انرژی از پسماندهای تولیدی است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان  با تاکید بر اینکه سیاست کلی این سازمان حرکت به سمت دفن حداقلی، بازیافت، احیای حداکثری مواد و انرژی از پسماند و ایجاد ارزش افزوده است، اظهار کرد: در این راستا استفاده از سیستم‌های بازیافت به‌روز (up to date) در زمینه انواع پسماندهای جامد شهری در دستور کار سازمان پسماند قرار دارد.

دهنوی گفت: استفاده از سیستم هاضم بی‌هوازی برای پسماندهای ارگانیک شهری، تولید سوخت مشتق از پسماند (RDF) از پسماندهای غیرارگانیک شهری، راه‌اندازی خط پیرولیز به منظور تولید گازوئیل از ضایعات خطوط پردازش و همچنین استقرار سیستم های سنگ­شکن برای بازیافت نخاله‌های ساختمانی، بخشی از تلاش های این سازمان جهت نیل به اهداف توسعه پایدار، ایجاد اشتغال و ارزش افزوده در صنعت پسماند است.

وی تاکید کرد: دفن پسماند سبب نابودی منابعی از انرژی و مواد می شود که نه تنها آلودگی و تخریب منابع زیست‌محیطی بلکه پیامدهای اقتصادی جبران ناپذیری نیز به دنبال دارد که در دنیای صنعتی امروز قابل قبول نیست.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری یادآورشد: در افق اصفهان ۱۴۰۰، اصفهان شهری بدون دفن پسماند خواهد بود.

کد خبر 359843

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.