افزایش ۴ برابری قیمت مس و برنج دلیل گرانی شیرآلات است

مدیر فروش یکی از شرکت‌های تولیدکننده شیرآلات بهداشتی با بیان اینکه در چند ماه اخیر ماده اولیه تولید شیرآلات بهداشتی به سختی در بازار یافت می‌شود، گفت: قیمت فلزات برنج و مس از ابتدای سال ۹۷ تاکنون تقریبا چهار برابر شده است.

مهدی حیدری صفت در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اینکه به دلیل وجود معادن فراوان فلزات مس و برنج در ایران، تولیدکننده‌ها نباید با مشکل کمبود ماده اولیه رو به‌رو شوند، اظهار کرد: متاسفانه در چند ماه اخیر این ماده اولیه به خارج از کشور صادر می‌شود زیرا برای معدن‌داران به صرفه تر است این ماده را صادر کرده و در ازای آن دلار دریافت کنند.

وی افزود: تا قبل از شروع سال ۹۷، قیمت یک تُن فلز برنج ۱۲ تا ۱۳ میلیون تومان بود و این در حالی است که اکنون هر تن از آن قیمتی برابر ۶۰ میلیون تومان دارد، این موضوع باعث افزایش قیمت شیرآلات شده و تولید کننده نیز نمی‌تواند چاره‌ای برای آن در نظر بگیرد زیرا خود ما نیز مواد اولیه را گران می‌خریم.

مدیر فروش شیرآلات بهداشتی اضافه کرد: این اتفاق به خاطر نبود یا کمبود این ماده نیست بلکه به این خاطر است که معدن‌داران به جای اینکه ماده اولیه را در اختیار تولیدکننده داخلی قرار دهند آن را صادر می‌کنند.

حیدری صفت با بیان اینکه بسیاری از تولیدکنندگان شیر آلات بهداشتی در کشور با مشکل تامین ماده اولیه رو به‌رو شده‌اند، خاطر نشان کرد: از آنجا که برای ساخت یک شیر می‌توان از ماده اولیه دیگری همچون روی و چدن به جای فلز برنج استفاده کرد، بعضی از همکاران ما مجبور به استفاده ازاین مواد یا ضایعات شده‌اند.

وی افزود: درست است که با این‌کار کیفیت محصول کم می‌شود اما خیلی از همکاران به خاطر شرایط  بازار، کمبود و افزایش ناگهانی قیمت برنج این کار را انجام می‌دهند.

مدیر فروش شیرآلات بهداشتی صفت با اشاره به اینکه فقط تعداد کمی از قطعات تولید شیرآلات بهداشتی وارداتی است، گفت: اکنون برای تهیه این قطعات مشکلات زیادی از جمله افزایش قیمت، مشکلات ترخیص و ارزی که به آن تعلق می‌گیرد، وجود دارد.

حیدری افزود: به عنوان نمونه شرکت ما قبل از این تورم و تحریم‌ها موجودی خوبی از این دو قطعه داشت، در غیر این‌صورت باید تولید را متوقف می‌کردیم.

وی با بیان اینکه از شروع نوسانات نرخ ارز و تحریم‌ها قطعات تولید شیرآلات به کشور وارد نشده است، اضافه کرد: این قطعات شامل قانون منع واردات نمی‌شود، اکنون این محصولات وارد گمرک شده اما اینکه با چه ارزی و چه زمانی ترخیص شود، هنوز مشخص نیست.

مدیر فروش شیرآلات بهداشتی با بیان اینکه سنجش کیفیت شیرآلات از روی ظاهر کالا ممکن نیست، اظهار کرد: متاسفانه کالایی که کاملا از فلز برنج تهیه شده، از کالایی که آلیاژهای دیگر درآن به کار رفته قابل تشخیص نیست و این‌کار نیاز به آزمایشگاه‌های دقیق دارد.

حیدری صفت در بخش دیگری از سخنان خود به کاهنده‌های مصرف آب در شیرآلات بهداشتی اشاره و اظهار کرد: برای استفاه از کاهنده‌ها نیاز به فرهنگ‌سازی و حمایت مسئولان است.

وی با بیان اینکه کاهنده‌های مصرف آب درجه‌بندی متفاوتی دارد، گفت: برای مثال کاهنده ای وجود دارد که یک پارچ آب را در ۳۰ ثانیه پر می‌کند در حالی‌که کاهنده دیگری همین پارچ را در یک دقیقه پر می‌کند.

مدیر فروش شیرآلات بهداشتی ادامه داد: کاری که کاهنده انجام می‌دهد این است که آب را با هوا مخلوط کرده و به صورت کف بیرون می‌دهد اما مشتری ایرانی از این موضوع استقبال نمی‌کند و انتظار دارد وقتی شیر را باز می‌کند آب زلال از آن خارج شود.

حیدری صفت تاکید کرد: این فرهنگ سازی باید انجام شود که مردم بدانند وقتی می‌خواهند دست‌شان، میوه و یا ظروف را بشویند نیازی نیست آب با فشار از شیر خارج شود و تلفیق شدن آب با هوا می‌تواند مصرف آب را کاهش دهد. 

وی با اشاره به اینکه متاسفانه به دلیل کیفیت پایین آب شرب کشور، کاهنده‌ها پس از مدتی از کار می‌افتد، گفت: مواد اضافی که در آب شرب کشور وجود دارد باعث می‌شود صافی‌ که قرار است هوا را با آب مخلوط کند خیلی زود رسوب کرده و دچار گرفتگی منافذ شود.

حیدری صفت با اشاره به اینکه استفاده از کاهنده ها در کشورهای اروپایی نهادینه شده، ادامه داد: اکنون در کشورهای اروپایی از کاهنده های با لیتر دبی خروجی بسیار کم استفاده می‌کنند و برای پر کردن یک لیوان آب در اروپا تقریبا یک دقیقه باید صبرکرد در صورتی‌که در ایران یک لیوان آب در کمتر از ۱۰ ثانیه پر و سرریز می‌شود.

مدیر فروش شیرآلات بهداشتی با بیان اینکه کاهنده‌های مصرف آب در هنگام فروش در بسیاری از شیرآلات ارائه می‌شود، گفت: متاسفانه مصرف‌کننده نهایی در منزل آن را باز می‌کند و در نتیجه شاهد مصرف بی‌رویه آب در کشور هستیم.

حیدری صفت در ادامه با اشاره به راه‌اندازی کمپینی با عنوان " قدردان آب باشیم " اظهار کرد: از یک سال پیش بنا به مسئولیت اجتماعی و بحران کم آبی که نه فقط در اصفهان، خوزستان، یزد و تهران درگیر آن هستیم، این کمپین راه‌اندازی شد تا با برگزاری همایش‌ های چهار تا پنچ روزه در شهرهای مختلف با حضور مقامات استانی، همچنین فعالیت در فضای مجازی، بتوان استفاده از کاهنده‌های مصرف آب را در بین مردم نهادینه‌سازی کرد.

کد خبر 359514

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.