پاسخ شهردار به یک سوال:  چرا باید اصفهان را گرامی داشت؟

شهردار اصفهان گفت: جهان شهر اصفهان برای همه افتخار آفریده و معیار سنجش هویت بشری است، بنابراین همه وظیفه داریم این جهان شهر را پاس بداریم.

 به گزارش خبرنگار ایمنا، قدرت الله نوروزی شامگاه -پنجشنبه یکم آذرماه- در مراسم نکوداشت روز اصفهان که در مهمانسرای عباسی در حال برگزاری است، اظهار کرد: این سوال مطرح است که چرا باید اصفهان را گرامی داشت و برای آن اینگونه جشن نکوداشت برپا کرد؟ اگر دو ویژگی در کسی یا چیزی وجود داشته باشد، شایسته قدردانی و نکوداشت است.

وی ادامه داد: اول آنکه اگر آن کس یا آن چیز برای بشریت افتخاری به ارمغان آورده باشد به طوری که انسان به آن ببالد، دوم آنکه آن کس از چنان مبنا و معنایی برخوردار باشد که انسان هویت خود را تعریف و بر اساس آن موقعیت خود را ارزیابی کند. 

شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: اصفهان نه یک ویژگی بلکه هر دو خصوصیت را یک جا در خود جمع کرده است هم برای همه افتخار آفریده و هم معیارسنجش هویت بشری است، بنابراین همه وظیفه داریم این شهر را پاس بداریم.

نوروزی اضافه کرد: نکوداشت فقط توسط شهروندان انجام نمی شود، بلکه وظیفه همه ایرنیان و جهانیان است تا این جهان شهر را گرامی بدارند؛ این اسطوره شهر را باید با تمام دستاوردهای مدنی، شکوه فرهنگی و نیز تجربه غنی و منحصر به فرد شهرسازی که از خلال هزاره‌ها تکرار و تکثیر شده، گرامی داشت.

وی با تاکید بر اینکه اصفهان هم هویت آفرین است و هم افتخار آمیز، تصریح کرد: نخستین ظرفیت افتخارآفرین اصفهان، جهان‌شهر بودن آن است که به دلیل پیشینه‌ تاریخی، نقش اثرگذار در مسیر جاده ابریشم و توانایی گفت‌وگو در سطح بین المللی میسر شده است.

شهردار اصفهان با اشاره به آنکه جهانی را می‌توان در اصفهان دید، ادامه داد: دومین ظرفیت اصفهان، ویژگی اسطوره شهری این سرزمین مقدس است که قابلیت نمادین برای الگو شدن را دارد؛ این اسطوره به دست اهالی هنرمند، عالم و باریک اندیش این شهر شکل گرفته است.

نوروزی گفت: اصفهان اسطوره شهری دارای هویت های گوناگون است که برای جهان امروز، هنوز هم تازگی دارد.

شهردار اصفهان با اشاره به فرصت های نهفته در این شهر گفت: اول آذرماه به عنوان روز نمادین اسطوره شهر ایران از آن جهت اهمیت دارد که می‌توانیم قابلیت‌های آن را خوانش کنیم و خوشه ای تازه از این بوستان برگیریم؛ این روز فرصت مغتنمی به دست آمده تا موضع خود را دریابیم و به اصلاح روندها روی آوریم.

نوروزی ادامه داد: فرصت سوم آن است که گذشته و حال را دست مایه تدوین فرایندهای آتی کرده و با اجماع همگرایانه و همدلانه برای ساماندهی شهری فرهنگی و خلاق اقدام کنیم.

وی با بیان اینکه انتخاب اول آذرماه به عنوان روز اصفهان در واقع انتخاب تاریخ است، گفت: روز اصفهان انتخاب مردمی خلاق، هوشمند با پیشینه ای است که کوشیدند با نماد چند منظوره قوس، زبانی جهانی بیابند و قدمت پرمعنای خود را در روایت های اسطوره ای درآمیزند و چون سروی استوار در خلال ادوار، پایدار بمانند تا به حکم تجربه خویش، الگویی از زندگی مهربانانه را به جهانیان ارائه کنند.

شهردار اصفهان تأکید کرد: بی شک باید این روز را که امسال با میلاد حضرت رسول اکرم(ص) و میلاد حضرت امام جعفر صادق (ع) تقارن یافته به فال نیک گرفت و پیام رسول الهی و امام برحق را در هفته وحدت دست مایه زندگی بهتری برای بشریت کنیم.

نوروزی ادامه داد: ماندگارترین این هنرها شهادت قهرمانانه فرزندان این شهر در سایه تعالیم پیامبر اکرم (ص) در حفظ کیان این سرزمین است.

کد خبر 359389

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.