گزارش ایمنا از شبی با شکوه برای یک روز

آیین رسمی نکوداشت روز اصفهان با حضور نمایندگان ۱۰ کشور، مدیران شهری، اعضای شورای شهر و مهمانانی از کلانشهرهای ایران آغاز شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، به دنبال تصویب روز اصفهان در شورای شهر و تعیین نماد قوس برای نکوداشت این شهر تاریخی، شهرداری اصفهان به همراه سایر نهادهای فرهنگی و سازمانهای مردم نهاد ویژه برنامه های مختلفی را برای نکوداشت اصفهان طی سه روز تدارک دیده است.

آیین نکوداشت روز اصفهان امروز ساعت ۱۵ به صورت غیررسمی با حضور مردم اصفهان، گردشگران و هیئت‌های خارجی طی ویژه برنامه میدان تا میدان آغاز به کار کرد و  دقایقی پیش نیز مراسم رسمی نکوداشت این روز با حضور مدیران شهری و استانی، نمایندگان مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، اعضای شورای شهر، نمایندگان ۱۰ کشور و مهمانانی از کلانشهرهای ایران در مهمانسرای عباسی آغاز و در حال برگزاری است.

تمدن افتخارآمیز اصفهان را به نسل بعد انتقال دهیم

رییس شورای اسلامی شهر اصفهان در این مراسم گفت: ۱۴۰۰ سال پیش دین اسلام ظهور کرد و وجود مسجد جامع در شهر اصفهان نشان می دهد که تمدن اصفهان متعلق به بیش از ۱۵۰۰ سال پیش است، بنابراین در کمتر شهری مانند اصفهان می توان این سابقه تمدنی و تاریخی را مشاهده کرد.

فتح الله معین اظهار کرد: قرآن کتابی است که کتب پیشین را تصدیق نمود و همه ادیان و تمدن‌هایی که قبل از آن منشأ الهی داشتند را در خود به رسمیت شناخته و پیروان آن را به مشارکت با مسلمانان دعوت کرده است.

وی با اشاره به سابقه تاریخی شهر اصفهان، افزود: برخی آثار همچون بناهای محور آتشگاه و قسمتی از مسجد جامع، متعلق به پیش از اسلام است و این مطلب نشان دهنده تمدن بیش از ۱۵۰۰ اصفهان است که نظیر آن در کمتر شهری در دنیا دیده می‌شود.

رییس شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: آنچه درخشش اصفهان را پس از اسلام نیز ادامه داد، پایبندی مردم آن به دین پیامبر اسلام و نیز رواداری و زندگی مسالمت آمیز با پیروان سایر ادیان بوده‌ است و امروز نیز افتخار داریم که پیروان دین یهود، مسیحیت و زرتشت، در این شهر همچنان به راحتی زندگی و کسب‌وکار می‌کنند، احساس مضیقه نکرده و در ساخت شهر با اهالی دیگر اصفهان همراه بوده‌اند.

وی تصریح کرد: جهانگردانی که در ادوار مختلف تاریخ به اصفهان آمده‌اند، علاوه بر تعریف و تمجید از معماری آثار تاریخی آن، خلقیات مردم اصفهان را نیز مورد توجه قرار داده‌اند.

معین خاطر نشان کرد: آنچه امروز از شهر اصفهان می‌بینیم ساخته دست مردمی است که با همه وجودشان معتقد به کار فرهنگی همراه با اصول اخلاقی و مبتنی بر علم و کوشش بوده‌اند که این امر در حفظ آثار تاریخی این شهر مشهود است؛ آثاری که در قرون مختلف دست به دست چرخیده تا میراثی برای ما باشد.

وی با تقدیر از اندیشمندانی که پیشنهاد نام گذاری روز اول آذرماه را به عنوان روز اصفهان دادند، تصریح کرد: وظیفه ما انتقال این تمدن افتخارآمیز به نسل بعدی است، تمدنی که در عرصه‌های مختلف هنر، علم و دانش چه در گذشته و چه اکنون، بروز پیدا کرده است.

رییس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: در سالیان گذشته مردم اصفهان به منظور رشد و توسعه علمی، اراضی و امکاناتی را برای توسعه شهر وقف می‌کردند که نشان دهنده علاقه مردم شهر به علم آموزی است

وی افزود: تعدد مراکز علمی به‌خصوص رشته‌های هنری بیانگر روحیه خلاقیت و نوآوری مردم اصفهان بوده و ناشی از تمدن طولانی و سابقه کهن مردم آن است.

وزارت امور خارجه دفاتر نمایندگی خود در اصفهان را تقویت می‌کند

معاون اداری مالی وزیر امور خارجه نیز در این مراسم گفت: وزارت امور خارجه ایران با تقویت دفاتر نمایندگی خود در مراکز استان‌های کشور به خصوص اصفهان در راستای حمایت از تقویت و توسعه روابط دیپلماسی شهری در کنار مسئولان و شهروندان اصفهان در رشد و پیشرفت آوازه اصفهان مشارکت فعال خواهد داشت. 

محمدتقی صابری اظهار کرد: در این مراسم به طور رسمی سلام وزیر امور خارجه، دکتر ظریف را به مناسبت بزرگداشت روز اصفهان به مردم شریف و مسئولان این کلانشهر ابلاغ می‌کنم.

وی افزود: برای من باعث خوشبختی است که در آیین نکوداشت شهری شرکت می‌کنم که جزء پیشگامان هنر، فرهنگ و تمدن یک ملت است.

معاون اداری و مالی وزیر امور خارجه تصریح کرد: مردم میهمان نواز و فرهیخته این شهر کهن در طول تاریخ همواره کوشیده اند تا خالق آثاری متفاوت، تازه و ناب باشند.

صابری با بیان اینکه ثمره این تلاش های نوآورانه و خستگی ناپذیر خلق مکاتب علمی ملی و حتی بین المللی است، اظهار کرد: اصفهان در زمینه معماری، هنر، فرش، شعر و صنایع دستی خوش درخشیده و اینها نمونه ای از هنرهای فاخر است که گواه خلاقیت اصفهان است.

وی تأکید کرد: اصفهان از ابعاد مختلف اقتصادی از جمله صنعت و کشاورزی دارای ظرفیت های بی شماری است و قطب مهم هنر، صنعت، گردشگری، صنایع دستی و چهاراه ارتباطی ایران پهناور است.

معاون اداری و مالی وزیر امور خارجه با بیان اینکه اصفهان با داشتن یک سوم صنایع دستی ثبت شده در جهان، مشهور به شهر جهانی صنایع دستی است، گفت: در مسیر تحولات تاریخی، اصفهان همواره جزء پیشتازان تحولات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی بوده است.

صابری با تأکید بر اینکه اصفهان در سه دوره مهم تاریخی ایران، پایتخت کشور و همواره نقش آفرین بوده است، افزود: در نهضت مشروطه، پیشتازی در انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس اصفهان بهترین فرزندان خود را برای حفظ کیان این سرزمین تقدیم کرده است.

وی افزود: به نظر می رسد در زمانی که پدیده جهانی شدن، مرزهای جغرافیایی و سیاسی را در نوردیده و هویت های ملی را به چالش کشیده است، احیا و معرفی میراث فرهنگی و هنری می تواند راهگشای بسیاری از مسائل سیاسی و اجتماعی باشد.

معاون اداری و مالی وزیر امور خارجه افزود: بزرگداشت روز اصفهان برای معرفی چنین گنجینه ارزشمندی از آثار تاریخی، فرهنگی، هنری و شناساندن خلاقیت های فرهنگی در این محدوده جغرافیایی و نشان دادن هم زیستی مسالمت آمیز ادیان مختلف نشان دهنده افق های روشن در اصفهان است و همه این‌ها حاصل سرمایه‌های ارزشمند انسانی این شهر و دیار است.

صابری با بیان اینکه این گوهر زرین، ثمره تلاش‌های علمای دینی، دانشمندان، بزرگان علم و اندیشه و هنر بوده است، تأکید کرد: امروز مهم ترین دغدغه مسئولان ملی و شهری خدمت به این شهر خلاق و مردم فرهیخته این دیار و بستر سازی برای ایجاد محیطی مناسب برای تداوم این خلاقیت‌ها است.

وی با بیان اینکه در جهان امروز شهرهای خلاق نقش مهمی در عرصه‌های اقتصادی و انسانی ایفا می‌کنند، گفت: تقویت توسعه دیپلماسی شهری می‌تواند بین مردم کشورها روابط دوستی و مودت ایجاد کند.

معاون اداری و مالی وزیر امور خارجه ادامه داد: تعاملات شهری در بخش‌های فرهنگی اقتصادی و دانشگاهی باید تقویت شود تا تأثیرات مثبتی در روابط دولت‌ها داشته باشد.

صابری با بیان اینکه دیپلماسی عمومی یکی از موضوعات مهمی است که در جهان امروز باید به آن توجه خاص شود، تصریح کرد: برگزاری این نشست‌ها و بین المللی کردن این رویدادها آثار سودمندی برای شهروندان اصفهانی خواهد داشت.

وی گفت: ضمن تبریک به مدیریت شهری اصفهان و تمام دست اندرکاران برگزاری این رویداد باشکوه، مایل هستم تأکید کنم وزارت امور خارجه ایران با تقویت دفاتر نمایندگی خود در مراکز استان های کشور به خصوص اصفهان در راستای حمایت از تقویت و توسعه روابط دیپلماسی شهری در کنار مسئولان و شهروندان اصفهان در رشد و پیشرفت آوازه اصفهان مشارکت فعال خواهد داشت.

چرا باید اصفهان را گرامی داشت؟

همچنین شهردار اصفهان در مراسم نکوداشت اصفهان گفت: جهان شهر اصفهان برای همه افتخار آفریده و معیار سنجش هویت بشری است، بنابراین همه وظیفه داریم این جهان شهر را پاس بداریم.

قدرت الله نوروزی اظهار کرد: این سوال مطرح است که چرا باید اصفهان را گرامی داشت و برای آن اینگونه جشن نکوداشت برپا کرد ؟ اگر دو ویژگی در کسی یا چیزی وجود داشته باشد، شایسته قدردانی و نکوداشت است.

وی ادامه داد: اول آنکه اگر آن کس یا آن چیز برای بشریت افتخاری به ارمغان آورده باشد به طوری که انسان به آن ببالد، دوم آنکه آن کس از چنان مبنا و معنایی برخوردار باشد که انسان هویت خود را تعریف و بر اساس آن موقعیت خود را ارزیابی کند.

شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: اصفهان نه یک ویژگی بلکه هر دو خصوصیت را یک جا در خود جمع کرده است همه برای همه افتخار آفریده و هم معیارسنجش هویت بشری است، بنابراین همه وظیفه داریم این شهر را پاس بداریم.

نوروزی اضافه کرد: نکوداشت فقط توسط شهروندان انجام نمی شود، بلکه وظیفه همه ایرنیان و جهانیان است تا این جهان شهر را گرامی بدارند؛ این اسطوره شهر را باید با تمام دستاوردهای مدنی، شکوه فرهنگی و نیز تجربه غنی و منحصر به فرد شهرسازی که از خلال هزاره‌ها تکرار و تکثیر شده است، گرامی داشت.

وی با تاکید بر اینکه اصفهان هم هویت آفرین است و هم افتخار آمیز، تصریح کرد: نخستین ظرفیت افتخارآفرین اصفهان، جهان‌شهر بودن آن است که به دلیل پیشینه‌ تاریخی، نقش اثرگذار در مسیر جاده ابریشم و توانایی گفت‌وگو در سطح بین المللی میسر شده است.

شهردار اصفهان با اشاره به آنکه جهانی را می‌توان در اصفهان دید، ادامه داد: دومین ظرفیت اصفهان، ویژگی اسطوره شهری این سرزمین مقدس است که قابلیت نمادین برای الگو شدن را دارد؛ این اسطوره به دست اهالی هنرمند، عالم و باریک اندیش این شهر شکل گرفته است.

نوروزی گفت: اصفهان اسطوره شهری دارای هویت های گوناگون است که برای جهان امروز، هنوز هم تازگی دارد.

شهردار اصفهان با اشاره به فرصت های نهفته در این شهر گفت: اول آذرماه به عنوان روز نمادین اسطوره شهر ایران از آن جهت اهمیت دارد که می‌توانیم قابلیت‌های آن را خوانش کنیم و خوشه ای تازه از این بوستان برگیریم؛ این روز فرصت مغتنمی به دست آمده تا موضع خود را دریابیم و به اصلاح روندها روی آوریم.

نوروزی ادامه داد: فرصت سوم آن است که گذشته و حال را دست مایه تدوین فرایندهای آتی کرده و با اجماع همگرایانه و همدلانه برای ساماندهی شهری فرهنگی و خلاق اقدام کنیم.

وی با بیان اینکه انتخاب اول آذرماه به عنوان روز اصفهان در واقع انتخاب تاریخ است، گفت: روز اصفهان انتخاب مردمی خلاق، هوشمند با پیشینه ای است که کوشیدند با نماد چند منظوره قوس، زبانی جهانی بیابند و قدمت پرمعنای خود را در روایت های اسطوره ای درآمیزند و چون سروی استوار در خلال ادوار، پایدار بمانند تا به حکم تجربه خویش، الگویی از زندگی مهربانانه را به جهانیان ارائه کنند.

شهردار اصفهان تأکید کرد: بی شک باید این روز را که امسال با میلاد حضرت رسول اکرم(ص) و میلاد حضرت امام جعفر صادق (ع) تقارن یافته به فال نیک گرفت و پیام رسول الهی و امام برحق را در هفته وحدت دست مایه زندگی بهتری برای بشریت کنیم.

نوروزی ادامه داد: ماندگارترین این هنرها شهادت قهرمانانه فرزندان این شهر در سایه تعالیم پیامبر اکرم (ص) در حفظ کیان این سرزمین است.

کد خبر 359383

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.