پیش‌بینی تدابیر لازم در برابر تمکین نکردن ترامپ به رأی لاهه

معاون حقوقی و امور بین‌الملل وزیر امور خارجه گفت‌ که پیش‌بینی‌های مقابله‌ای لازم در صورت تمکین نکردن ترامپ به رأی دیوان لاهه شده است.

به گزارش ایمنا، غلامحسین دهقانی درباره رأی دادگاه لاهه به نفع ایران و تهدید ترامپ به خروج از این معاهده و قرارداد مودت، اظهار کرد: آمریکایی‌ها از بسیاری از معاهدات از جمله معاهده پاریس  و ... خارج شده‌اند و فکر می‌کنم با روندی که رییس جمهور آمریکا پیش رو گرفته است طی یکی، دو سال آینده از تمام معاهده‌های بین‌المللی و منطقه‌ای نیز خارج شود که البته این مشکلی است که آن‌ها دارند؛ چرا که بر اساس رأی دیوان لاهه آن‌ها موظف به اجرای حکم هستند.

وی در ادامه‌ درباره این که در صورت تمکین نکردن ترامپ به رای دادگاه لاهه  تدابیر مقابله‌ای لازم از سوی جمهوری اسلامی ایران و وزارت امور خارجه پیش‌بینی شده است؟ گفت‌: قطعاً در این زمینه  ما پیش‌بینی‌هایی کرده‌ایم و در صورت تمکین نکردن، اقدامات مقابله‌ای گسترده‌ای از سوی ما صورت خواهد گرفت.

معاون حقوقی و امور بین‌الملل وزیر امور خارجه، خاطر نشان کرد: در ‌عین ‌حال ما در مجامع مختلف بین‌المللی این مسأله را مطرح خواهیم کرد و دولت آمریکا نیز باید در این خصوص پاسخگو باشد. همچنین می‌توان در مقاطع مختلف فشارهایی در این خصوص برای تمکین آمریکا به رأی لاهه ایجاد کرد.

وی در پایان صحبت‌های خود درباره این که آیا امکان طرح رأی لاهه در شورای امنیت وجود دارد نیز گفت‌: از نظر مقررات بین‌المللی امکان رفتن رأی لاهه به این شورا وجود دارد. البته ما باید این مساله را بررسی کنیم و ببینیم که آیا می‌توان از طریق این شورا پیگیری کرد یا خیر. اما آمریکا بر اساس قانون باید به اجرای این رأی تمکین کند.

منبع:ایسنا

کد خبر 355745

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.