محل سقوط بالگرد رئیس‌جمهور ایران را نیروهای حاضر در منطقه پیدا کردند

دریاسالار بازنشسته ارتش ترکیه‌ عملیات پهپاد آکینجی را یک شوی تبلیغاتی رسانه‌ای عنوان کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، دریاسالار بازنشسته ارتش ترکیه تورکر ارتورک، در شبکه تلویزیونی TELE1 اظهار کرد: پهپاد «آکینجی» در عملیات جست‌وجوی بالگرد رئیس‌جمهور ایران هیچ اقدام مؤثری انجام نداد.

وی این عملیات را شوی تبلیغاتی رسانه‌های وابسته به حاکمیت ترکیه که به گفته وی واقعیت را تغییر دادند، خواند.

مقام پیشین ترک در ادامه افزود: محل سقوط بالگرد رئیس‌جمهور ایران را نیروهای امدادی و میدانی حاضر در منطقه نشانه‌گذاری و پیدا کردند و هر سناریوی دیگر در مورد یافتن محل سقوط از طرف رسانه‌های ترکیه بی‌اساس و کذب است.

بالگرد حامل «سید ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور ایران که برای افتتاح سد مرزی «قیزقلعه‌سی» به آذربایجان شرقی سفر کرده بود، در مسیر بازگشت در «جنگل دیزمار» در محدوده عمومی بین ورزقان و جلفا استان آذربایجان شرقی دچار سانحه شد.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور، آیت‌الله آل‌هاشم امام جمعه تبریز، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی و چند تن دیگر از همراهان از جمله سرنشینان این بالگرد بودند که در این سانحه به شهادت رسیدند.

مرکز ارتباطات ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران نیز روز چهارشنبه اعلام کرد: با توجه به شرایط جوی و آب و هوایی بسیار نامساعد و پیچیدگی جغرافیایی و کوهستانی بودن منطقه وقوع حادثه از یک سو و حضور پهپادهای پیشرفته ایرانی مجهز به رادار سار (پهپادهایی که قادر به تشخیص و کنترل نقاط در زیرابرهای فشرده هستند) برای انجام مأموریت در شمال اقیانوس هند و فاصله طولانی آنها با محله سقوط بالگرد از سوی دیگر، باعث گردید نیروهای امدادی اعم از نیروهای مسلح، هلال احمر، نیروهای مردمی و محلی ناگزیر از راه‌های زمینی عملیات جست‌وجو را بلافاصله آغاز کنند که به دلیل شرایط سخت جوی و جغرافیایی این عملیات به شب کشیده شد. در چنین شرایطی پس از اعلام همکاری کشورهای همسایه و دوست با همکاری نزدیک‌ترین کشور یعنی ترکیه موافقت شد. این کشور پهپاد مجهز به دوربین‌های دید در شب و حرارتی را به منطقه اعزام کرد، بنابراین با وجود تلاش مداوم به دلیل نداشتن تجهیزات تشخیص و کنترل نقاط زیرابر موفق به اعلام دقیق محل سقوط بالگرد نشد (نقاط با فاصله چند کیلومتری از محل سانحه اعلام می‌شد) که در نهایت این پهپاد به کشور ترکیه بازگشت.

کد خبر 756857

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.