روند برگزاری افتتاحیه مجلس دوازدهم

هفتم خرداد دوره چهارساله مجلس دوازدهم آغاز می‌شود که نخستین روز کاری آن به برگزاری افتتاحیه و تشکیل شعب جهت رسیدگی به اعتبارنامه منتخبان اختصاص دارد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، طبق آئین‌نامه داخلی مجلس، نخستین جلسه هر دوره مجلس شورای اسلامی با حضور حداقل دوسوم مجموع نمایندگان رسمیت پیدا می‌کند که اداره این جلسه با هیئت رئیسه سنی است.

هیئت رئیسه سنی متشکل از مسن‌ترین فرد از نمایندگان حاضر به‌عنوان رئیس سنی و فرد بعدی به‌عنوان نایب‌رئیس و دو نفر از جوان‌ترین نمایندگان حاضر به سمت دبیر است که در جایگاه هیئت رئیسه قرار می‌گیرند؛ در دوره دوازدهم، علاءالدین بروجردی منتخب لارستان رئیس هیئت رئیسه سنی و حسینعلی شهریاری منتخب زاهدان نایب‌رئیس سنی هستند.

هیئت رئیسه سنی ضمن اداره جلسه افتتاحیه و جلسات بعدی تا زمان برگزاری انتخابات هیئت رئیسه، انجام مراسم تحلیف، قرعه‌کشی برای تعیین اعضای شعب، توزیع اعتبارنامه‌ها بین شعب، تمشیت امور مجلس و برگزاری انتخابات هیئت رئیسه مجلس را بر عهده دارد.

جزئیات برگزاری افتتاحیه

در جلسه روز دوشنبه (هفتم خرداد)، پس از استقرار رئیس سنی و دبیران هیئت رئیسه سنی مجلس دوازدهم، زنگ رسمی اولین جلسه مجلس دوازدهم به صدا درمی‌آید.

سپس دبیر هیئت رئیسه دستور کار نخستین جلسه مجلس دوازدهم را قرائت می‌کند که شامل «تلاوتی آیات (۳۵) تا (۴۲) سوره شورا از کلام‌الله مجید، گزارش معاون اجرایی مجلس، نطق رئیس سنی مجلس، قرائت پیام مقام معظم رهبری به مناسبت آغاز به کار دوازدهمین دوره مجلس، گزارش انتخابات دوازدهمین دوره مجلس توسط وزیر کشور، مراسم تحلیف نمایندگان، اقتراع شعب و حضور در مرقد مطهر بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ره) و شهیدان انقلاب اسلامی و ادای احترام و تجدید عهد با آنان است.»

در سنوات گذشته رئیس‌جمهور در مراسم افتتاح سخنرانی داشت که با توجه به شهادت آیت‌الله رئیسی، احتمالاً محمد مخبر سرپرست ریاست جمهوری به ایراد سخن می‌پردازد.

منتخبان حاضر در مجلس بر اساس اصل ۶۷ قانون اساسی سوگند نمایندگی برای انجام وظایف وکالت، امانت و تقوا یاد می‌کنند. متن سوگندنامه توسط رئیس جلسه قرائت می‏‌شود و نمایندگان به حالت اجتماع در حال قیام آن را تکرار و پس از انجام مراسم تحلیف، سوگندنامه را امضا می‌کنند. نمایندگان اقلیت‌های دینی این سوگند را با ذکر کتاب آسمانی خود یاد خواهند کرد.

نمایندگانی که در جلسه نخست نیز شرکت ندارند باید در‬ نخستین‬ جلسه رسمی که حضور پیدا می‏‌کنند سوگند را به‌جا آورند و زیر سوگندنامه را امضا کنند.

متن سوگند نمایندگان به این شرح است: «بسم‏ الله‏ الرحمن‏ الرحیم؛ ‏ من در برابر قرآن مجید به خدای متعال سوگند یاد می‌کنم و با تکیه بر شرف انسانی خویش تعهد می‌کنم که پاسدار حریم اسلام و نگهبان دستاوردهای انقلاب اسلامی ملت ایران و مبانی جمهوری اسلامی باشم. همچنین ودیعه‌ای که ملت به ما سپرده به عنوان امینی عادل پاسداری کنم، و در انجام وظایف وکالت، امانت و تقوا را رعایت نمایم و همواره به استقلال و اعتلای کشور و حفظ حقوق ملت و خدمت به مردم پایبند باشم، از قانون اساسی اطاعت کنم و در گفته‌ها و نوشته‌ها و اظهار نظرها استقلال کشور و آزادی مردم و تأمین مصالح آنان را مدنظر داشته باشم.»

بر اساس افتتاحیه ادوار گذشته مجلس، در مراسم از مسئولان و مقامات لشکری و کشوری دعوت به عمل می‌آید.

پس از سخنرانی‌ها و ادای سوگند منتخبان دوره دوازدهم، نمایندگان بر اساس قرعه‌کشی به‌طور مساوی به ۱۵ شعبه برای بررسی اعتبارنامه‌ها تقسیم می‏‌شوند.

کد خبر 757004

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.